Se lige hvem der har kørt på min cykel i dag…sjovt ikk’…den sad der da Tommy kom fra job og jeg skyndte mig at tage et par foto gennem vinduet…(de blev ikke så gode)…men mon det er en spurvehøg?..vi har foderbræt til fuglene lige ved siden af…så mon ikke den har prøvet at fange en gråspurv.
Nei, hvor fin
Der er ikke grænser for hvor man kan finde gode naturoplevelser
Ih hvor sejt. Jeg har ikke forstnad på rovfugle men spurvehøg lyder som et godt bud
Nej, jeg har nemlig heller ikke forstand på de rovfugle…men mon ikke det er sådan en…håber ikke at den skræmmer fuglene væk fra foderbrættet…det er jo missernes TV :høhø:
Jo lige umiddelbart ligner det en rigtig fin spurvehøg
Jeg tænkte nok at du nok vidste det
Hehe
rovfugle er bare spændende!
[QUOTE=PiaB;1136234]Hehe
rovfugle er bare spændende! [/QUOTE]
Ja…men de er svære at kende fra hinanden…jeg kalder dem alle for rovfugle
Det tror jeg du har ret i.
Jeg tror ikke du skal være bekymret for dit katte-TV, vi har jævnligt rovfugle-besøg, de små fugle er stille nogle dage, men de forsvinder ikke.
sikkert en ungfugl, det sker ret ofte at de aldrig har set mennesker og derfor ikke ved de skal være bange - den kommer helt sikkert igen når der er tag selv buffet
[QUOTE=danpia;1136239]Det tror jeg du har ret i.
Jeg tror ikke du skal være bekymret for dit katte-TV, vi har jævnligt rovfugle-besøg, de små fugle er stille nogle dage, men de forsvinder ikke.
:)[/QUOTE]
Det håber jeg heller ikke…kattene elsker at sidde i vinduet og kigge fuglene på foderbrættet
Det er første gang vi ser en her…det er jo lige inde i byen…men det var en fornøjelse…og der gik noget før den fløj igen
Ja ok jeg fik nok også rigtig først tændt interessen ved jagttegnet hvor man jo skal kunne forskel på 10-12 stykker som vi har herhjemme i dk
siden da har jeg så bare fastholdt interessen
hvis man lige fanger nogle forskelle, f.eks. Haleform, pletternes form og placering under vinger og krop - så opdager man hurtigt nogle ret signifikante forskelle
f.eks. Lærte vi at fjeldvågen har den klassesejre v-form på halen (det har alle våger) og så har den typisk to kraftige store ‘trekantede’ pletter som kan minde om bjerge/fjelde Rigtig god huskeregel
en spurvehøg minder faktisk om en musvåge på undersiden med de små pletter jævnt fordelt på en lys baggrund, spurvehøgen er bare meget mindre og har 'bjælke’formet (eller H-formet, som alle høge ). Og ja så er de ret anderledes set fra siden og i bygning, men man ser jo oftest mange rovfugle ‘nedefra’ og mange peger faktisk på spurvehøgen og siger ‘Næææ en musvåge’, fordi de begge er ‘plettede’ og mange tænker ‘rovfugl=musvåge’
[QUOTE=PiaB;1136242]Ja ok jeg fik nok også rigtig først tændt interessen ved jagttegnet hvor man jo skal kunne forskel på 10-12 stykker som vi har herhjemme i dk
siden da har jeg så bare fastholdt interessen
hvis man lige fanger nogle forskelle, f.eks. Haleform, pletternes form og placering under vinger og krop - så opdager man hurtigt nogle ret signifikante forskelle
f.eks. Lærte vi at fjeldvågen har den klassesejre v-form på halen (det har alle våger) og så har den typisk to kraftige store ‘trekantede’ pletter som kan minde om bjerge/fjelde Rigtig god huskeregel
en spurvehøg minder faktisk om en musvåge på undersiden med de små pletter jævnt fordelt på en lys baggrund, spurvehøgen er bare meget mindre og har 'bjælke’formet (eller H-formet, som alle høge ). Og ja så er de ret anderledes set fra siden og i bygning, men man ser jo oftest mange rovfugle ‘nedefra’ og mange peger faktisk på spurvehøgen og siger ‘Næææ en musvåge’, fordi de begge er ‘plettede’ og mange tænker ‘rovfugl=musvåge’
[/QUOTE]
Ja, de er spændende…men svære…men jeg var sikker på at du vidste hvad det var fordi du er til jagt…og så ved man så meget om dyrene fra naturen…jeg ville nok aldrig kunne lære at kende forskel…de ligner hinanden meget…men kunne dog se at det var en lille rovfugl kun…først var jeg bange for om den var skadet siden den blev siddende på cyklen.
Tommy bankede på vinduet og viste mig den og jeg nåede at løbe ind i stuen og hente kameraet frem og den sad stadig der…han stod kun få meter fra den…det er da sjovt.
Du vil kunne se forskel på halerne når de flyver eller sidder lige med ryggen mod dig så bare kig på formen - V=våge og Bjælke/helt lige/H=høg
og ja spurvehøge er faktisk ikke så sky mere - de er ret gode til at tilpasse sig miljøændringer heriblandt mennesker de har jo lært at mennesker fodrer de små fugle = et lille tagselvbord
Sjove billeder.
Jeg må indrømme at jeg nøjes med at nyde de store fugle når jeg ser dem på afstand, jeg har én gang hørt én tage en lille fugl i vores have…den lille skreg så frygteligt så når jeg ser en af de store flyve hen over haven så gør jeg hvad jeg kan for at jage dem væk. Jeg ved godt det er naturen men jeg ku altså næsten ik bære at høre den skrige
[QUOTE=PiaB;1136250]Du vil kunne se forskel på halerne når de flyver eller sidder lige med ryggen mod dig så bare kig på formen - V=våge og Bjælke/helt lige/H=høg
og ja spurvehøge er faktisk ikke så sky mere - de er ret gode til at tilpasse sig miljøændringer heriblandt mennesker de har jo lært at mennesker fodrer de små fugle = et lille tagselvbord :)[/QUOTE]
Det vil jeg prøve at huske
Ingen tag selv bord her…det er MisseTv…men…måske misserne syntes at det er sjovere med lidt flere programmer :høhø:
[QUOTE=Coon Danica;1136252]Det vil jeg prøve at huske
Ingen tag selv bord her…det er MisseTv…men…måske misserne syntes at det er sjovere med lidt flere programmer :høhø:[/QUOTE]
Så må du ihvertfald sørge for at de yngste ikke får lov at se med
Jeg fodrer også fugle i haven og får flere gange dagligt besøg af en spurvehøg. Den kommer flyvende i en utrolig fart, men den fanger sjældent noget.
Det hindrer ikke småfuglene i at komme til foderet , men de er hele tiden meget på vagt.
Det er desværre endnu ikke lykkedes mig at fotografere spurvehøgen
jeg måtte lige læse tråden helt forfra…fordi at spurvehøgen til dels er trækfugl, dvs at hovedparten af de sjællandske og vestjyske flyver sydpå, men det gør de allerede fra august til november
- det kan være den er sen på den, og bare lige hviler inden den flyver videre (via fehmern måske??), men du kan også være begavet med en gæst hele vinteren
- kommer den igen, så prøv om du kan se om den er mærket
- ud fra størrelsen - bedømt fra håndtaget og styret - vil jeg mene det er en hun
En spændende gæst - og hvor er du heldig, at du fik billeder af den, Lisbeth. Der var også en forbi vores have i sommers, men så snart jeg lagde kameraet klar på havebordet, holdt den op med at komme.