Staldkat

Hej Kattegale
Jeg er flyttet på en mindre landejendom, hvor vi på sigt skal have heste. Af praktiske (og hyggelige) årsager har vi valgt at få en kat, der skal fungere som staldkat.
Katten har indtil nu boet på en rideskole, og er således vant til at bo ude. Hun er sund og rask, fuld af gåpåmod og spilopper. Hun skal selvfølgelig steriliseres.

Hun flyttede ind fredag aften, og har indtil videre været i vores fyrrum. Derudover har jeg gået tur med hende i sele, hvilket hun nyder. Jeg har altid kun haft indekatte, og kan mærke at jeg er helt på bar bund ift. hvornår hun kan få lov til at komme ud og rende frit. Hun savner det helt sikkert og kalder på os så snart hun kan høre, at vi er ude.

Er der nogen, der har erfaring med denne måde at have kat på? :slight_smile:

Vh. Line

1 Synes om

Tillykke med hende. Jeg har ikke den vilde erfaring med lige den situation, men vil nok forsøge at tilbringe så meget tid som muligt med hende, og holde hende ind i ihvert fald en uges tid :slight_smile:

@Juvena har måske nogle erfaringer at dele? Du har jo for nylig fået gårdkatte.

1 Synes om

Vi bor også på landejendom, og har heste og kat - her har kattene imidlertid altid haft “base” i huset, og er kommet i stalden i det omgang de selv vælger.
Det er hyggeligt at ha’ selskab i stalden - og hjælp til at holde mus og rotter væk - men mindst lige så hyggeligt med en kat i fodenden om natten… :heart_eyes_cat:

Så i forhold til ren udekat kan jeg ikke hjælpe - har var katten blevet installeret i huset, og introduceret til udearealerne i løbet af et par uger, i starten ledsaget udgang, som jeg kan høre du også praktiserer.

Jeg har allerede selskab i fodenden af to persere, og vi har bevidst valgt at vi ikke kan overskue at have en kat, der må komme ud og to der skal holdes inde, deraf beslutningen om at hun skal bo ude :slight_smile: jeg tænker at vi prøver at holde hende i fyrrummet minimum en uge og så går daglige ture, så hun lærer at finde hjem igen :slight_smile: derefter kan hun få adgang til stalden, hvor der dog er risiko for at hun smutter ud. Er det helt skørt? :sweat_smile:

1 Synes om

OK - det kunne jeg ikke lige læse af dit første indlæg… :wink:
Kan sagtens sætte mig ind i, at det kan give lidt logistiske udfordringer - chip-styret kattelem kunne være et bud, men garanterer nok ikke 100%, at en “forkert” kat ikke kan smutte med…

Tænker det må komme an på en vurdering af katten, hvornår hun er klar til at blive sluppet fri - men det lyder bestemt som en god plan, at gøre hende mest muligt fortrolig med omgivelserne først. :ok:

For 10 år siden da min datters far og jeg flyttede på ejendom, fik vi en staldkat fra en griseproduktion. :slight_smile: Hun var født og opvokset i stalden og derfor ikke bekendt med andet.
Hun var særdeles tam og en fantastisk bette mis.
Vi lukkede hende inde i vores stald/vaskehus med rigeligt mad og gode puttemuligheder, og havde forventet hun skulle være der i ca 14 dage, før vi lukkede hende fri.
Hun fandt selv en vej ud inden første uge var omme, men viste også hvor maden var. :slight_smile:
Skulle jeg selv have bestemt, var hun blevet inde i mindst 14 dage og så havde monteret en chiplem. :slight_smile:

1 Synes om

Nej du har helt ret i, at det ikke var til at vide :slight_smile: og jeg er helt enig, det hyggeligste er jo at de kan komme ind og være en del af ens hjem. Det er bare ikke en mulighed for os :slight_smile: skulle det ske at en af perserne slap ud ville de virkelig være på den :sweat_smile:

Jeg tænker også, at hun hurtigt finder en vej ud, hvis vi giver hende mere plads. Men jeg frygter også, at hun kommer til at forbinde fyrrummet med et dårligt sted, hvis hun er lukket inde der for længe. For det synes hun helt sikkert er død kedeligt :sweat_smile:

Har i forresten er bud på et navn til den lille mis? Vi har i forvejen en Hubert og en Conrad :slight_smile:

6 Synes om

Mis er et fantastisk navn til en staldkat :wink:
Vores den kulsorte hed Bertha :slight_smile:

Magdalene? Dothea/Dorthea? :slight_smile: Hun er fin :hjerte:

Jeg synes din plan lyder rigtig fornuftig ift tid og fremgangsmåde :slight_smile:

Jeg synes nu hun ligner en Oline… :smile_cat:

4 Synes om

Tak for alle jeres bud :slight_smile:
Jeg tror vi er endt på Molly, det synes jeg klæder hende.
Vi har været på tre gåture idag, og hun finder selv hjem igen. Jeg synes dog hun er liiidt modig og går langt væk. Men jeg skal nok bare vænne mig til at eje en udekat :wink:

3 Synes om

Vi fik 2 skønne piger fra et internat og de var også i vores fyrrum til at starte med men den ene var skudt til aldrig at blive tam hun var som en total vildkat så du har bestemt et bedre fundament end Jeg havde da din kat har været på rideskole og generelt omgivet af mennesker og dyr.

Vi satte en midlertidig kattegård op foran vinduet der alligevel skal være åbent i henhold til reglerne når man har fyr. Der har de været i til nu her og først her for nyligt sluppet fri. :grin: Så den mindre tamme kat lige kunne lære de nye omgivelser og dyr at kende og os mennesker men hun er så snakken efter hun har fået ro og godbidder samt en veninde at gå med som hun knyttede sig til på internatet.

De stortrives, her på gården.

Hvis hun trives med sele ville jeg blot gå efter de 30 dage og så lade hende gå frit derefter så burde hun netop vide hvor hun hører til.

3 Synes om

Ville du lade hende være lukket inde i 30 dage? Synes det lyder af lang tid :sweat_smile: vi har snakket om at flytte hende til værkstedet, hvor der er mere plads men til gengæld ikke varme på. Ved ikke om det er en dum ide?

Ja jeg vil lade hende være inde og luftes i sele i 30 dage med det forbehold at i jo kan se og mærke om hun er klar før. Men selv internatet vi fik vores fra anbefaler min 30 dage inde før katten lukkes ud :grin: for 10år siden hvor jeg sidst havde udekat var det vist meget normalt ca 14 dage inde.

I skal bare tænke over hun kan komme til at fryse hvis hun har været i varmt fyrrum og kommer over i koldt værksted så rolig overgang og et lunt sted at sove.

Hmmmm… jeg tænker så til gengæld, at 30 dage er meget længe at være lukket inde - alene, og uden udeadgang…

Havde hun været i huset, eller havde der som i @Juvena’s tilfælde været selskab og luftemulighed, så ville jeg nok ha’ ventet, men sorry to say - og uden at kende katten, naturligvis - jeg synes umiddelbart det er synd at holde hende isoleret så længe.
Er med på at I går tur med hende, men det er jo stadig rigtig mange timer i “buret”, antager jeg?

Ja, og hun skulle jo nødig ende med at forbinde fyrrummet med et fængsel. Så jeg er helt enig. Vi prøver selvfølgelig at være derude så meget som muligt og er også ude og gå tur med hende et par timer om dagen, men med to gange fuldtidsjob er der jo grænser for hvor meget mere det kan blive. Og hun har jo aldrig prøvet at være begrænset før. Hun er født og opvokset i en stald.

1 Synes om

Tillykke med søde Molly - hun skal nok falde til og blive glad for at bo hos jer. :grin:

Men jeg tænker på - var det ikke muligt at få en kammerat til hende - så hun har selskab?
Måske har rideskolen en kat mere, der savner et godt hjem - ellers er jeg sikker på, at der nok sidder en og venter på et internat.