Sad i går aftes og snakkede med nogle trænings-kammerater i hundeklubben - og vi kom sådan til at snakke navne m.m.
Han spurgte så hvorfor man i katte-verdenen bruger sådan nogle “underlige” navne, og jeg indrømmer jeg var totalt blank…
så derfor tænkte jeg nu høre jeg lige herinde…
Hvad kalder i jeres killinger på stamtavlen og hvorfor ??
Og er der nogen speciel grund til at vi ikke bare kalder dem for hugo, signe, susanne, jørn ?
Indrømmer mine kuld har haft mærkelige navne, som Lay all your love on me, Ferrari 458 Italia - blandt andet fordi jeg for det første er helt vild med Abba, og dernæst har en drøm om engang at komme til at eje en Ferrari 458 Italia (som om det nogensinde sker)
Mange af navnene på mine killinger er thailandske eller østerlandsk inspirerede, men nogle gange får killingekøberne selv lov at vælge navn til deres killing. Felis Danicas eneste regel for killingenavne begrænsningen på antal anslag. I Italien bliver der hvert år dekreteret et startbogstav fra FIFe-medlemmet (vist nok ligesom i hesteverdenen) og i GCCF må navnene ikke minde for meget om stednavne/personnavne/firmanavne/osv.
deres navne er valgt fordi JEG synes de er sjove/betyder noget for mig eftersom folk alligevel giver dem nyt navn.
Og i hvert fald nogen hunde kredse er de lige så slemme som vi er
her har været :
the horrors - inspireret af horror film
the DAD’s - dad er mit yndlingsband
the merry christmas boys - de blev født første søndag i advent
the odd thomas litter- efter en serie bøger af en af mine yndlingsforfattere.
the museums - efter hhv jeffersonian i bones serien og smithsonian i new york.
the scales- efter videnskav´belige skalaer for fx tyfoner,storme og jordskælv.
the x-mens mistede vi desværre
jeg drømmer om et kuld hvide killinger opkaldt efter forskellige ord for sne
havde gang i et chilli kuld, men det var umuligt at lave kaldenavne ud af.
Nu har jeg jo ikke kuld… Men personligt synes jeg, at det er langt sjovere at opdrættere er kreative med navn, end at der er 40 katte kaldet ‘Bent’… Det er sjovt at se, hvad folk finder på - og hvad der betyder noget for dem
Tror også det hjælper killingekøberne, så ikke alle bliver kaldt ‘Misser’
Mit stamnavn er fra Irland - nærmere bestemt Dublin - og indtil videre har mine killinger være navngivet efter først alfabetet og derefter givet et irsk inspireret navn med et twist og umiddelbart planlægger jeg at fortsætte med det system :).
Jeg bruger film som inspiration Fordi jeg synes det er lide kedeligt “bare” at følge alfabetet
Men det skal være film jeg synes er gode - virkelig gode, og dem er der unægtelig nogle stykker af
og så synes jeg det er lidt smart, at eftersom det er navne, kan man bruge den til kaldenavn
Nu har jeg ikke meget viden omkring det ved andre racer end lige Schæferhunden - og må tilstå at vi langt fra er lige så kreative med hvalpenavnene… (:
[QUOTE=kira v;1161792]deres navne er valgt fordi JEG synes de er sjove/betyder noget for mig eftersom folk alligevel giver dem nyt navn.
Og i hvert fald nogen hunde kredse er de lige så slemme som vi er
her har været :
the horrors - inspireret af horror film
the DAD’s - dad er mit yndlingsband
the merry christmas boys - de blev født første søndag i advent
the odd thomas litter- efter en serie bøger af en af mine yndlingsforfattere.
the museums - efter hhv jeffersonian i bones serien og smithsonian i new york.
the scales- efter videnskav´belige skalaer for fx tyfoner,storme og jordskælv.
the x-mens mistede vi desværre
jeg drømmer om et kuld hvide killinger opkaldt efter forskellige ord for sne
havde gang i et chilli kuld, men det var umuligt at lave kaldenavne ud af.[/QUOTE]
Ja lige med Schæferhunde er det nok rigtigt, men kig på nogen af de små racer, der skal man nærmest have en 20 år lang uddannelse i sprog for at kalde på hunden Der er også forskel fra katterace til katterace synes jeg, nogen racer har mere specielle navne end andre
Jeg har brugt alabetet om " rækkefølge" af mine kuld. og jeg synes, at navne tpå stamtavlen kun betyder noget for mig, og for de 2 af mine katte der er gået videre i avl. . Folk der har købt kælekatte her, har selv fået lov tll, at vælge navn med det bogstav jeg er kommet til
Mit første kuld, vagte jeg “græsk mytologi” fordi, jeg elsker Grækenland.- Men jeg har da nogle navne, jeg selv synes udtrykker noget bestemt : Deli Cat , en smuk lille lilla Burmerpige, jeg selv beholdt. , - BIS KIT nok den smukkeste Burmeser, jeg har lavet! Blev BIS på hendes første udstilling som killing og Var nom på WS 2003.
Baline, opkaldt efter den smukkeste ABY jeg nogensinde har set, " Aby Rivers Bali Vision" som Oline ofte har kæmpet med om BIS , hvor jeg lovede ejeren, at hvis eg fik en killng der var smuk nok blev den opkaldt— der var en lille pige der var god nok, så det blev Baline, som f. ø. også var på scenen til WS 2003.
Jeg var kommet til F, da jeg havde mit Singapurakuld, og da det var det første Singapura-kuld i Skandinavien, var det oplagt, at Drengen fik navnet First Editiion:-)
Og jeg synes f. ø. at jeg bedre husker de speciele navne end Hvis jeg havde kaldt dem Birthe og Frederk :høhø:
Jeg syndes det er så dejligt at kattene hedder noget helt specielt Det er da lidt sjovere end mis eller piv.
Det 2 opdrættere jeg snakker mest med har begge et overordnet tema. Den ene bruger kun italienske navn og den anden kun elektronik navne.
Når der en gang kommer killinger til her hjemme, blever det med temaer pr. kuld. Jeg går og drømmer om et Stolthed og Fordom kuld. Prøv lige at forestille jer en perser killing der hedder Mr. Darcy :høhø: Det er da for nutte
Jeg har en lille killinge-navne-bog hvor jeg skriver navne ind jeg møder på min vej og især på arbejde. Et bibliotek er fyyyldt med navne så jeg er rigeligt dækket ind. Nogle af mine killingers navne er meget normale eksempelvis Otto, Charlie og Felix og andre er lidt mere specielle som Sigariah, Galooli, Nanoo og andre igen er lidt spøjse som f.eks La-Kris. Jeg håber der er små Y’er i gang ude i den lille løbegård og bryggerset og jeg har navne nok allerede. At navngive er det ufarlige og sjove ved opdræt og der er rigeligt der kan være knapt så sjovt så her er at navngive blot noget der hører til den gode side af opdrætter-medaljen. At bruge alfabetet syntes jeg har været en god ting, for hvem er itvivl om b kommer før f og f før J hvor imod man jo, når der er gået en årrække kan komme itvivl OM nu også det ene tema-kuld var før det andet.
Tja, de kommer til at hedde det der lige passer den dag jeg tager en endelig beslutning - der kan godt længe stå én ting på stamtavleansøgningen, men den dag den så skal sendes ind kan der pludselig komme til at stå noget andet White Magic hed oprindeligt noget andet, som jeg ikke engang kan huske hvad var - i hvert fald passede det ingen steder hen, hvorimod White Magic bare er lige ham Og vi har da brugt både Ib, Uffe, Andy og Nalle - og Quod Felix Faustumque Sit, Diamonds ‘n’ Pearls, Frankie Goes to Hollywood og X-It On Main Street :høhø: Lige nu går jeg og kigger på en lille sød Rosita (fs22) og jeg tror Cup Cakes S-sønnemand skal hedde Starbuck! Og så får vi se hvad lille bitte Lejfine skal hedde på papiret - hun er en Q´er, og jeg er helt blank denne gang!
VH
Susanne
Nu er jeg selv vokset op på en schæfer kennel, og ja vores navne var temmelig kedelige. Men nu er det jo sådan at vi ikke kalder på kattene på samme måde som når an skal kalde på en hund. Det lyder lidt mærkeligt at stå på træningspladsen eller løbende rund om ringen på en udstilling og råbe de sammen underlige navne som vi nogle gange finder på at kalde kattene.
Min opfattelse er også at man som brugshunde opdrætter er lidt mere alvorlige når det kommer til at finde på navne, men ser jo gerne at hunden også beholder navnet som en form for reklame i sit nye hjem.
Kattene derimod kalder man jo ikke på i samme grad. På udstillinger er der ikke 20 mennesker der løber rundt i en stor “forvirring” for at få lige deres kats opmærksomhed. At kattenes navne bliver ændret i det hjemmelige miljø betyder ikke noget for den pågældende opdrætter, hvis den bliver udstillet vil dens “stamtavle navn” jo være det der bliver nævnt uanset hvad. Selv om det da er dejligt hvis killingekøberen beholder det valgt navn og også synes godt om den historie der ligger bag mange af de sjove og kreative navne der er i katte verdenen.
[QUOTE=Susanne W;1161845]Tja, de kommer til at hedde det der lige passer den dag jeg tager en endelig beslutning - der kan godt længe stå én ting på stamtavleansøgningen, men den dag den så skal sendes ind kan der pludselig komme til at stå noget andet White Magic hed oprindeligt noget andet, som jeg ikke engang kan huske hvad var - i hvert fald passede det ingen steder hen, hvorimod White Magic bare er lige ham Og vi har da brugt både Ib, Uffe, Andy og Nalle - og Quod Felix Faustumque Sit, Diamonds ‘n’ Pearls, Frankie Goes to Hollywood og X-It On Main Street :høhø: Lige nu går jeg og kigger på en lille sød Rosita (fs22) og jeg tror Cup Cakes S-sønnemand skal hedde Starbuck! Og så får vi se hvad lille bitte Lejfine skal hedde på papiret - hun er en Q´er, og jeg er helt blank denne gang!
VH
Susanne[/QUOTE]