Stamtavle og kuld

Ret mig hvis der er noget som jeg har misforstået men her kommer mit spørgsmål altså :høhø:

Er det rigtig forstået at man kun må trække stamtavler på 3 kuld killinger over to år på samme fertile hunkat?

Hvis man så alligevel får flere kuld? Hvad sker der så?

[quote=birtheras;315442]Ret mig hvis der er noget som jeg har misforstået men her kommer mit spørgsmål altså :høhø:

Er det rigtig forstået at man kun må trække stamtavler på 3 kuld killinger over to år på samme fertile hunkat?

Hvis man så alligevel får flere kuld? Hvad sker der så?[/quote]

Reglen hedder 24 mdr. :slight_smile:

Hvis man gør det alligevel, så kommer der “bøde” i form af betydeligt dyrere stamtavler.

Reglerne i FD stod i Kattemagasinet for noget tid siden. Jeg kan godt finde dem og skrive, hvad der sker, hvis du vil have det?

Fra www.felisdanica.dk

"Ved ansøgning om stamtavler påser FD’s stambogsfører at bestemmelserne i FIFe’s Avls og registreringsregler §2.3 vedrørende kuldhyppighed (pt. 3 kuld per 24 mdr.) overholdes.
Opdrætterens første overtrædelse heraf medfører at stamtavlerne udfærdiges til dobbelt takst. Yderligere tilfælde medfører at stamtavlerne udfærdiges til femdobbelt takst. Yderligere overtrædelser vil desuden medføre at sagen vil blive forelagt FU til individuel vurdering. "

Tak, men jeg skal jo egentlig ikke bruge dem til noget.

Hvor meget dyre bliver stamtavlerne hvis de laver flere kuld end det tilladte :?

[quote=birtheras;315468]Tak, men jeg skal jo egentlig ikke bruge dem til noget.

Hvor meget dyre bliver stamtavlerne hvis de laver flere kuld end det tilladte :?[/quote]

Det står i Jettes indlæg :slight_smile:

[quote=Kongensgaard;315452]
Opdrætterens første overtrædelse heraf medfører at stamtavlerne udfærdiges til dobbelt takst. Yderligere tilfælde medfører at stamtavlerne udfærdiges til femdobbelt takst. Yderligere overtrædelser vil desuden medføre at sagen vil blive forelagt FU til individuel vurdering. "[/quote]

Tak Annie, det så jeg lige bagefter :slight_smile:

Jeg tænkte blot på hvordan en registreret opdrætter kan forlange 1500 kr extra hvis man insistere på at få stamtavle på katten :slight_smile:

[quote=birtheras;315476]Tak Annie, det så jeg lige bagefter :slight_smile:

Jeg tænkte blot på hvordan en registreret opdrætter kan forlange 1500 kr extra hvis man insistere på at få stamtavle på katten :)[/quote]

Hvis de gør det, så er det som regel fordi de er fulde af løwn! Der er riiiiigtig mange af dem der opdrætter uden stamtavle, der bilder køberen ind at katten bliver 1500 kr. dyrere hvis der skal stamtavle på, og så siger mange uvidende købere desværre at de ikke behøver tavlen, da det bare skal være en kælekat. Hvilket er det “opdrætteren” vil opnå, ved at påstå tavlen er så dyr.

Jeg ved selvfølgelig ikke om den sag du tænker på er en registreret opdrætter eller ej, men det er i hvert fald min opfattelse af hvordan mange uregistrerede opdrættere “kører showet”.

Birthe - Pyh, det er da vist en opdrætter der overtræder reglerne.
En stamtavle SKAL altid følge katten når den sælges. Så hun må slet ikke sælge den uden.

Jeg havde ikke lige bidt mærke i at du skriver registreret opdrætter. Så må det, som Eva skriver, være en opdrætter der er på gale veje.

Tak, jeg er sikker på at det forholder sig som i siger, en opdrætter på afveje.

Nu er det ikke noget der lige er sket men jeg håber da at brådne kar bliver sorteret fra hen af vejen.

Jeg forklarede også personen som købte katten at en stamtavle skal følge katten og ikke er særlig dyr og at bliver hun udsat for det igen en anden gang så bør hun nok købe sine katte et andet sted :slight_smile:

Undskyld jeg lige smider ord ved !

MEN er man ude for en “opdrætter” der er villig til at sæge kilinger uden stamtavle har man enten fat i en dårlig opdrætter eller en ikke registreret avler.

Avler er en person der ikke bryder sig om kattens tarv men kun økonomi.

Opdrætter : en person der går op i race og sundhed og lader sig registrerer.

Lader man sig registrerer er det ULOVLIGT at sælge killinger uden stamtavle hvilket vil sige uden registrering en stamtavle koster 175-200 kr (undskyld i garvede kan ikke huske det) men det er dælme ikke det der slå regnestykket ud af kurs det er alt det andet vi opdrættere ofre for vores killinger. bedste mad, bedste forhold, vacciner, dyrlæger vores egne normer/moral og for ikke at glemme alt den tid vi bruger, det er IKKE stamtavlen der hæver prisen…det er en dråpe i vandet. :slight_smile: bare for at slå et fast

er s¨ike siker på det er den rigtige debat jeg fik postet i da min PC driller for hårdt…

Jeg ærgrer mig altid over den slags… En skam, når den slags sker, men samtidig glæder jeg mig over, når fusken kommer frem, så den ikke kan fortsætte.

Godt set af køber! Mange andre hopper i med begge ben - desværre

Hej, Ja, det er rigtigt at stamtavlerne bliver dyrere, - - men reglen er jo lavet for at beskytte hunkatten mod “udnytttelse”:doh:

Cats og Conni

[quote=conninissen;315551]Hej, Ja, det er rigtigt at stamtavlerne bliver dyrere, - - men reglen er jo lavet for at beskytte hunkatten mod “udnytttelse”:doh:

Cats og Conni[/quote]

Ved gentagne overskridelser - ikke nødvendigvis på samme hunkat - kan eksklusion i en periode komme på tale, det er sket…

Eksklusion indebærer at alle serviceydelser fra en FD klub stilles i bero i en given periode.

KH
Linda

Hvis køberen er gæv, så klager hun til det forbund, hvor opdrætteren er registreret.

Hvis det er i Felis Danica, kan hun finde en klagevejledning her: Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

Det er måden man rydder ud i brodne kar.