Standarder

Hej alle kattemennesker.

Inspireret af de mange gode indlæg med billeder i tråden om Aby standard, fik jeg lyst til at blive klogere på andre racers standarder.
Ikke noget forkromet, men gerne et lille lynkursus gerne med billedeksempler på gode og dårlige typer. evt. forskelle på tidligere tids foretrukne katte og de mere moderne :slight_smile:
Jeg ved her er mange maincoon folk herinde, og jeg aner ikke en dyt om maincoons andet end at de er STORE :tihi: så her kan vi jo starte.
Men andre racer kan være: Burmesere, NFO, Bimser, Orientalere ja fortsæt selv -høhø
Knus
Lone

Der findes kun en god skovkat… og enhver skovkatteopdrætter bør stræbe efter at lave katte, der minder om ham!!!

Pans Truls og igen

Skovkattens standard er skrevet efter ham… og havde oprindeligt ord som “lige, eller let buet profil” og “flad pande”… Noget man siden har ændret…
Men det ændrer ikke ved det faktum, at den perfekte skovkat har eksisteret… og at alt lige siden har været mere eller mindre dårlige kopier :smiley:

denne side finder man desuden billder af Pans Polaris og Lucy (Pans Truls mor), og scoller man ned i bunden og trykker på Breedingstandard, så kommer man til en side med udførlig specifikation af standarden.

Her er lidt om Maine Coonen, jeg tror der er lavet tråde om den herinde før.

(Ub her er een )

Men her er een gennemgang af en Maine Coon standard, TICAs. FIFes tror jeg ikke eksisterer med billeder lige så fint.

Udvider lige med de her links også, for de er blevet flyttet til et andet sted på internettet siden tråden blev lavet, kan jeg se. Og for at det ikke skal være løgn citerer jeg lige migselv fra den anden tråd også.

http://www.manticore.nu/mco.php

Det er Maine Coonen alene.

Den viser at Maine Coonen skal have en lang krop og fyldig hale, pelsen lidt længere ved kraven og stadig lang under maven, pelsen liggende glat ind til hovedet øverst på nakken og øreduskenes længde. Jeg tror nu de fleste Maine Cooner lever op til disse krav i dag. Måske gjorde de det ikke engang.

Og så selvfølgelig pandens bue, øjnenes form, ørernes form og boksens omrids forfra.

Og mht forskel imellem skovkatteracerne er der de her links: http://home-4.worldonline.nl/~t237585/coon-noor.htm og Sibiriskkat

[quote=Ann K;182510]Der findes kun en god skovkat… og enhver skovkatteopdrætter bør stræbe efter at lave katte, der minder om ham!!!

Pans Truls og igen

[/quote]

Tillader mig lige at ligge billederne ind, så man ikke skal sidde og vente på billederne åbner i et nyt vindue:

For siam/ori er den jo mere tricky. Kigger man i de gamle catbook poems på Bangkoks nationalbibliotek, Smud Koi, The Smud Khoi of cats så kan man se hvordan kattene så ud den gang i Siamriget.

Tegningerne viser, at den maskede siameser bestemt ikke var den eneste farve, der fandtes i riget. Faktisk var den ikke en gang den mest lykkebringende:-) The Smud Khoi of cats - all the pictures

Og når en kat havde en af følgende fejl så bragte den ulykke The Smud Khoi of cats - all the pictures
Blandt disse var haleknæk og skelende øjne:-)

I dag strides en del mennesker stadig om, hvordan den gammeldags siameser/orientaler så ud. Nogle mener på baggrund af disse tegninger, at den lignede den moderne som Eddie tilhører og indrømmet tegningerne ligner da sådan en kat. http://www.catfacts.org/siamese-cat-facts-3.jpg

Andre at de lignede racen Thai Katze http://www.siamcats4you.de/IstariStandard.jpg

Modstanderne påstår, at de første katte, der kom til Europa og USA var tonkanesere og slet ikke siams - og at idéen om udseende er opstået derfra. De farvede katte blev sorteret fra, senere blev de genskabt ved menneskers indblanding. Men de eksisterede oprindeligt i landet i alle farver - også bicolor og harlekin.

Vi får nok aldrig et sikkert svar på, hvordan den oprindelige siameser i Siamriget egentlig så ud. Men tilbedt det blev den:-)

I dag dukker der af og til ekstreme katte op i avlen, men disse er yderst sjældne og meget svære at lave. Det er ikke min fornemmelse, at de er standarden for siam/ori - måske snarere en lille drøm hos nogle:-) Men langt største delen ligner den moderne, mens den “gammeldags type” er udskilt i racen Thai.

Spørgsmålet er så om den moderne er så moderne?

:slight_smile:

Jeg ved det sandelig ikke. Men tanken om, at Siams hersker virkelig skulle have sendt hellige katte ud af landet falder mig svær at tro på. Sandsynligheden for, at man i stedet har sendt tonkanesere er stor. En skam ingen kan spørge Siamfolket:-) Altså det oprindelige folk, der levede i riget dengang det eksisterede…

Her er to af kattene fra 1935 http://www.elveameoi.nl/images/OSS11
Og her er til sammenligning en tonkaneser http://tica.org/public/breeds/to/breeders.php

Døm selv :slight_smile:

Tak for svarene indtil nu. :thumbup:
Jeg vil studere billeder nærmere når jeg kommer hjem fra arbejde :stuck_out_tongue:

Det er for mig lidt nemmere at få et indtryk af kattens standard, når jeg ser billeder fremfor at læse de “tekniske” termer i FIFe.

F.eks. mangler jeg stadig egentlig at se en “piskehale” som en en decideret fejl på Abyer.

Knus
Lone

Feeedt link, tak for det :thumbup:

Hvad er en piskehale?

Jeg kan slet ikke se den for mig…

[quote=lenschow;183403]Hvad er en piskehale?

Jeg kan slet ikke se den for mig…[/quote]

Se det kan jeg heller ikke :? SÅ derfor ville det være rart med billeder :sshh:

Mvh
Lone

[quote=Wijelo;182506]Hej alle kattemennesker.

Inspireret af de mange gode indlæg med billeder i tråden om Aby standard, fik jeg lyst til at blive klogere på andre racers standarder.
Ikke noget forkromet, men gerne et lille lynkursus gerne med billedeksempler på gode og dårlige typer. evt. forskelle på tidligere tids foretrukne katte og de mere moderne :slight_smile:
Jeg ved her er mange maincoon folk herinde, og jeg aner ikke en dyt om maincoons andet end at de er STORE :tihi: så her kan vi jo starte.
Men andre racer kan være: Burmesere, NFO, Bimser, Orientalere ja fortsæt selv -høhø
Knus
Lone[/quote]

Ja og Briter -juhu

Helle - du skulle tage kontakt til Kirsten Buna fra det nu nedlagte Astrakhan-opdræt… den kvinde “kan” sine siam!!! :slight_smile:
Og kan i detaljer fortælle om standardens ændring og hvilke følger det har haft for kattens udseende gennem tiden…

[quote=Ann K;183535]Helle - du skulle tage kontakt til Kirsten Buna fra det nu nedlagte Astrakhan-opdræt… den kvinde “kan” sine siam!!! :slight_smile:
Og kan i detaljer fortælle om standardens ændring og hvilke følger det har haft for kattens udseende gennem tiden…[/quote]

Spændende! Tusind tak - det vil jeg prøve, for det andet der forvirrer mig da personligt en smule:-) Jeg har til dato ikke turdet tage side i den debat om gammel og moderne:-)

Tak!

[quote=lenschow;183602]Spændende! Tusind tak - det vil jeg prøve, for det andet der forvirrer mig da personligt en smule:-) Jeg har til dato ikke turdet tage side i den debat om gammel og moderne:-)

Tak![/quote]

På et andet fora, hvor vi begge er medlemmer, har der faktisk været indtil flere diskussioner omkring Siams standard… der foregår vist et eller andet mht godkendelse og ændringer i standarden - forslag til FIFes generalforsamling… Jeg må indrømme at jeg ikke har fulgt så særligt med - så interesseret er jeg heller ikke i racen :slight_smile:
Kirsten er for øvrigt også medlem på det nævnte forum…

Nej hvor spændende! Det må jeg lige undersøge:-)

Tak:-)

[quote=Wijelo;183437]Se det kan jeg heller ikke :? SÅ derfor ville det være rart med billeder :sshh:

Mvh
Lone[/quote]

Jeg har tænkt over det, og siam/ori har jo piskehaler på en måde. Kan det være den type hale der tænkes på?