Hvordan steger man en større mængde flæsk i ovnen?
Jan har fødselsdag på mandag - og han plejer altid at få stegt flæsk den dag (yndlingsmad!). Vi plejer at tage på Bakken, men i år kan den ene af vores gæster ikke gå ret langt og så fik jeg ideen til at lave mad herhjemme…
Men at stege flæsk på panden til måske 6 personer, forekommer mig helt uoverkommeligt - i hvert fald hvis alle skal spise samtidigt…
Så - ideer? anyone???
(Hvis nogen spekulerer… nej, jeg kan ikke lide stegt flæsk! Og har derfor aldrig tidligere bekymret mig om at lave det i større mængder - der er rigeligt plads på vores pande til mad til en person )
Jeg steger altid flæsk i ovnen.
Ligger det bare på bradepanden og hælder så fedt fra af og til, alt efter hvor meget der er.
Jeg steger ved 200 grader og ligger det meget tæt.
Det er ikke nødvendigt at vende det.
Frem med bagepladerne! Beklæd med bagepapir og herefter ligger du skiverne ud på pladerne. Krydrer med salt og peber. Ind i en varm ovn ved. ca. 175 grader (varmluft).
Efter lidt “kogning” sæt lidt mere temp. på ovnen (200 grader) - vend skiverne når de antager fave og brun videre…indtil de har opnået den “fedtafsmeltning” man ønsker!
Jeg er nemlig ikke bare glad for stegt flæsk, men tilmed medlem af en “hemmelig stegt flæsk klub”. :høhø: (Vi er en håndfuld venner der mødes 6-8 gange om året til stegt flæsk)
Hvor længe tager det cirka at få sådan en bradepande/rist færdig?
Når min svigermor laver stegt flæsk så ligger hun dem også på risten og bradpladen neden under for at opsamle fedt .
Ja når vi laver flæsk så er det på sønderjysk , som er paneret med rasp eller cornflaks . Så først på panden og der efter i ovnen.
Og så er de bedst når de er røget flæsk.
Men vi får det ikke særligt tit , det er lidt (meget) tungt mad .
[QUOTE=Noël;613701]Når min svigermor laver stegt flæsk så ligger hun dem også på risten og bradpladen neden under for at opsamle fedt .
Ja når vi laver flæsk så er det på sønderjysk , som er paneret med rasp eller cornflaks . Så først på panden og der efter i ovnen.
Og så er de bedst når de er røget flæsk.
Men vi får det ikke særligt tit , det er lidt (meget) tungt mad .[/QUOTE]
Jeg vil godt være enig med dig i at røget flæsk er bedst til stegeflæsk.
Det bruger jeg også mest.
Jeg er nemlig ikke bare glad for stegt flæsk, men tilmed medlem af en “hemmelig stegt flæsk klub”. :høhø: (Vi er en håndfuld venner der mødes 6-8 gange om året til stegt flæsk)
Hvor længe tager det cirka at få sådan en bradepande/rist færdig?[/QUOTE]
Uha, jeg kigger aldrig på klokken, men vil tro omkring 30-35 min.
Og ja, jeg ligger det direkte i bradepanden og vender det aldrig, kun hvis det ligger meget tæt og ikke rigtig har fået nok.
[QUOTE=Coon Danica;613709]Uha, jeg kigger aldrig på klokken, men vil tro omkring 30-35 min.
Og ja, jeg ligger det direkte i bradepanden og vender det aldrig, kun hvis det ligger meget tæt og ikke rigtig har fået nok.[/QUOTE]
Tak!
Jeg er egentlig heller ikke typen der kigger på uret, når jeg laver mad.
Men når det nu er første gang, og man skal have det til at passe med f.eks. kartoflerne, er det jo rart at vide om det er er 30 eller 60 minutter.
Ann, det behøver ikke være besværligt. Steg det på panden og put det i et ildfast fad. Du kan gøre det tidligere på dagen og så sætte det i ovnen ved 200 grader i 10 min når i skal spise.
Det er en stress fri måde at lave stegt flæsk til mange
[QUOTE=PiaR;613793]Jeg er totalt på toppen - har maven fuld af sushi
Hvad med en stegt skrubbe eller til nød en rødspætte?
Det smager himmelsk med persillesovs og nye potater.[/QUOTE]
Det behøver du ikke fortælle mig… og der var da faktisk ikke noget jeg hellere ville…
Bortset fra at det vil betyde, at jeg derefter skal tilbringe det meste af natten på toilettet, hvor jeg forsøger at kaste min mave op i småstykker
Jeg kan ikke tåle fisk… jeg kaster op til der kun kommer grøn galde - og så kaster jeg også det op…
Og det er bare så uretfærigt… for jeg kan virkelig godt lide fisk!
Men - jeg kan faktisk også rigtig godt lide nye kartofler og persillesovs, og jeg føler mig ikke spor “snydt” ved at nøjes med det… Noget Jan altid har haft svært ved at forstå, og i begyndelsen vi boede sammen, simpelthen ikke troede på For, hvordan kan man dog komme igennem et helt måltid uden kød??? :klapper:
Hvidkålssalat? Det kan være mange ting…
En helt enkel er hvidkål skåret meget tyndt og så med appelsinstykker…
Man kan også gøre det lidt mere kompliceret og overhælde den tyndtskårne hvidkål med kogende vand, dernæst blande den med en dressing bestående af hvidvinseddike, en anelse olie, nigellafrø, salt og peber…
Så er der muligheden med tørrede tranebær…