Jeg har en sød Maine Coon på lidt over et halvt år (fra 18 august 2011). Hun er stadigvæk ikke kommet i løbetid og så vidt jeg ved, anbefales det at vente med sterilisation til mellem 1. og 2. løbetid.
Egentlig ville jeg gerne lade være med at sterilisere hende, men fordi jeg bor i lejlighed et sted, hvor jeg egentlig ikke må have kat, er jeg bange for, at når hun kommer i løbetid at hun vil genere andre beboere med mjaven/hylen.
Så derfor har jeg 2 spørgsmål:
Hvor “slemt” er det, når de kommer i løbetid. Er de meget højlydte? Generelt er hun en stille kat, der kun “snakker” til os, som MC’s nu gør, og snakker i forbindelse med leg. Hun står altså aldrig i vinduet og mjaver.
Er det dumt at sterilisere hende, inden hun kommer i løbetid? Skal ud at rejse om et par uger, og da skal hun passes af min kusine. Ville syntes, at det var lidt trælst for min kusine, hvis hun fik en mjavende og mærkelig kat, hvis katten nu kommer i løbetid præcis der.
Der er absolut ingen fornuftig grund til at vente med at sterilisere hende - det kunne være blevet gjort allerede da hun var helt lille (mine killinger var 11 uger)
Det er meget forskælligt hvor højt de råber, men de kan virkelig råbe højt, de skal jo tiltrække hankattene.
Få hende steriliseret nu, det med at vente til mellem 1 og 2 løbetid er en gammel skrøne.
Killinger på 12 uger neutraliseres uden problemer.
Hvorfor vil du helst undgå at neutralisere hende? Det er ikke synd for katten at blive neutraliseret, hvis hun ikke skal bruges i avl. Tværtimod. Både katten og I vil få et langt roligere liv, hvis hun ikke skal forstyrres af rasende hormoner i tide og utide. Så skynd du dig bare at få det gjort, inden hun skal passes ude
Det er meget op og ned hvor meget de larmer, jeg har en der næsten ikke siger noget, og så har jeg en der er ret dygtig til at finde de steder i huset, hvor lyden bliver ekstra høj og endda giver ekko
Der er meget stor forskel på kattes løbetider - nogle skriger til high heaven - andre skal man virkelig se godt efter for at opdage det
men neutraliser hende for alt i verden… p-piller er noget rigtig lort der giver din kat cancer (DET ER DYRT!!!) og du risikerer at hun begynder at strinte eller endnu værre pisse over det hele… der kan sagtens være 1 liter tis i en dyne… MCO piger tisser ikke små mikro tåre…
både du og katten (og hele din bolig) er bedst tjent med at du får hende snippet… det er billigst både nu og senere!!
Faktisk mener jeg at have læst et sted, at neutraliserer man en hunkat før kønsmodning sænker man risikoen for senere brystcancer med meget højere procent end hvis man venter til efter kønsmodningen.
Ang. tidspunkt…
Jeg sakser lige fra Felina.dk
Hunkattes første løbetid forekommer oftest omkring 7-8 måneders alder, dette gælder for huskatte. Hos racekatte er spredningen noget større, orientalske og lette racer kan komme i løbetid allerede når de er 4 måneder og tunge racer og langhårskatte kan vente med første løbetid helt til to års alderen. Kønsmodne er katte først når de fysisk er i stand til at gennemføre en normal drægtighed og det er ofte mere afhængig af legemsvægten (den aktuelle vægt i forhold til voksenvægt i samme race) end af alderen.
Hvis en hunkat ikke bliver parret i sin løbetid, vil der normalt ses gentagne og længerevarende løbetider med kortere og kortere intervaller, selvfølgelig afhængig af kattens race, årstiden og miljøet.
Ønsker man ikke at katten får killinger, er det bedst for katten at blive steriliseret. P-piller kan anvendes til udsættelse af en løbetid men pillerne har bivirkninger, som kan vise sig at være meget alvorlige. Tidspunktet for sterilisation er uafhængig af kønsmodenhed katten skal bare veje nok til at kunne klare en bedøvelse uden større risiko. En hunkat behøver ikke gennemleve hverken sin første løbetid eller en drægtighed for at blive en god kat efter sterilisation.
Det samme står i min bog om smådyrs-klinik, nemlig at det er bedst at gøre det før første løbetid, da kattene således ikke når at danne store mængder af de hormoner der er med til at disponere for mammae-cancer.
Okay - tak. Det mente jeg nok. Desværre noget jeg først fandt ud af for sent. Jeg mistede min første siameserhunkastrat til brystkræft. Vi vidste ingenting dengang, og den daværende dyrlæge sagde at de skulle være 1 år og fuldvoksne før de kunne neutraliseres.
Lige mine ord, når hun ikke skal have killinger - hvis du er i tvivl nu, tror jeg ikke du er det, når du har oplevet løbetiden, min hunkat var i hvert fald ikke til at holde ud. Min hankat og jeg savner ikke den opførsel
Her snittes kattene når de er 14 uger. Så afsted med hende
Hvor højt en kat hyler er meget forskeligt… dem jeg har haft har kaldt så jeg ikke har fået meget søvn i øjnene
Og så er det værste når hunkatte er i løbetid slet ikke støjen - men at de ofte pisser alle mulige steder - så som i din seng, lige ind i din PC eller TV eller lignende…
Enig med de andre iøvrigt - jo tidligere du får hende steriliseret jo bedre - for katten og for dig.
[QUOTE=Teresa Guldager;807833]Og så er det værste når hunkatte er i løbetid slet ikke støjen - men at de ofte pisser alle mulige steder - så som i din seng, lige ind i din PC eller TV eller lignende…
Enig med de andre iøvrigt - jo tidligere du får hende steriliseret jo bedre - for katten og for dig.[/QUOTE]
Ohh yes…!
Her i huset er køkkenbordet et yndet sted at strinte!! adr!
Helt enig med resten - din missepige har bedst af at blive kasteret hurtigst muligt!
/Mette - der får sine mislinger snippet helt ned i 10 ugers alderen
[QUOTE=Sheer;807647]De fleste ordentlige registrerede opdrættere har neutraliseret jeres killinger, når du henter den hjem.
Men du skal så betale en neutralisering af din nye kat?
Meget underligt.[/QUOTE]
Det er nu meget forskelligt og nok især racebetinget om man leverer fiks og færdig killinger eller om køber selv skal tage vare på det, det har vist ikke ret meget med at gøre om man er “ordentlige og registrerede opdrættere” at gøre.
Og hvad angår om man selv betaler som køber eller ej, tja… uanset om man så har fået afslag i prisen ifht de som er neutraliserede, så ved man jo det allerede ved købet.
Om det er underligt? Måske for os der har en race hvor det hidtil - jeg kan godt se at verden er ændret og at det er en af de parametre der “skrues på” rundt omkring i vores race - har været næsten en selvfølge, men som sagt; verden er foranderlig…
[QUOTE=En forhenværende bruger;807924]Det er nu meget forskelligt og nok især racebetinget om man leverer fiks og færdig killinger eller om køber selv skal tage vare på det, det har vist ikke ret meget med at gøre om man er “ordentlige og registrerede opdrættere” neutraliserede, så ved man jo det allerede ved købet.
foranderlig…[/QUOTE]
Ja, Maine Coonen er stor og global nu. Og hvad skal vi gøre ved det?