Sterilisation

Søde Kattegale mennesker.
Giv mig lidt ro i sjælen…

Imorgen skal vores skønne Kiara steriliseres og jeg er SÅ nervøs!
Hun er lige blevet et år, og har været i løbetid er par gange indenfor de sidste par måneder, og er nu på vej i løbetid igen.

Det har aldrig været meningen at hun ikke skulle steriliseres, men da jeg pludselig ikke havde nogen dyrlæge (lang historie kort, min dyreklinik blev overtaget af nogen dyrlæger fra en dyreklinik jeg ikke har gode erfaringer med), har det taget mig lang tid at blive tryg ved hvem jeg så skulle bruge.

Men nu til sagen…
Jeg har aldrig haft hunkatte før, og jeg er super nervøs for at der skal ske noget med vores lille pige!
Kiara og jeg har et helt specielt forhold som så der må ikke ske hende noget :grimacing:

Er der noget jeg bør tage højde for, være forsigtig med og opmærksom på?
Solstråle historier om sterilisation?

Kiara er som nævnt 1 år gammel (d. 5. Juni), og en blanding af Perser, Birma og Ragdoll.

Udover Kiara har vi jo vores gamle burmeser-dreng Milo, der lige er blevet 10 år (d. 5. Juni)…
Han elsker Kiara (og tager også gerne en tur på hende når hun er i løbetid :rofl:), men jeg går ud fra han ikke lige skal være sammen med hende med det samme når hun kommer hjem?

Hjælp en stakkels førstegangs “pigemis-mor”

3 Synes om

Velkommen her til

Selvfølgelig er du nervøs, det tro jeg er naturligt

Tro de mere gavede kattegale folk her, kan bedre forklare dig hvad du skal være opmærksom på
Det bedste du har gjort er og fundet en dyrlæge du er tryk ved
:kryds: for Kiara i morgen

Med venlig hilsen

Det handler nok mest om at passe på, at hun ikke piller i stingene bagefter. Det er vist meget afhængigt af dyrlægen, hvordan en kat bliver syet bagefter, og om de anbefaler bodystocking eller ej. Mine to har ikke haft bodystocking på.

Men ellers tænker jeg også, at der er en opdrætter eller to herinde, der nok kan komme med et par gode råd :slight_smile:

2 Synes om

Ikke noget at være nervøs over :wink:
Din dyrlæge skal nok fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på :slightly_smiling_face: Men som Ingrid siger, så er det pilleri i stingene, du skal være mest obs på.
Nogle dyrlæger bruger stadig skærm og det er for mange katte noget skrammel :slightly_smiling_face:
Hvis hun er en piller, så er en bodystocking eller en blød krave det bedste.
Begge dele kan købes på nettet, men du kan også bruge en bodystocking til en lille baby eller lave en selv af en strømpe. :slightly_smiling_face: Det afhænger lidt af størrelsen på mis :wink:
Men derudover, så er det bare at holde øje med hun spiser, drikker og går på bakke. Se til såret at det er tørt og fint og uden infektion.
Det er et relativt harmløst og rutinemæssigt indgreb, så no worries :slightly_smiling_face:

Og igennem et helt liv med mange katte, har jeg aldrig oplevet en sterilisation er gået galt og jeg har kun haft én piller :wink::+1:t2:

6 Synes om

Jeg er fuldstændig enig med @_DK_Sugieh

En ting der kan tilføjes er at nogen katte har en reaktion, sandsynligvis på stingene, hvor de får en hård bule, man kan tro er infektion. Det er det ikke, medmindre det bliver rødt, varmt ømt og hævet. Det kan godt se lidt voldsomt ud første gang man ser det, hvis det kommer.

Og du kan altid smide et billede eller to op hvis du er i tvivl om det ser rigtigt ud

5 Synes om

Tak for jeres svar og beroligende kommentarer :heart:

Det gik så fint uden komplikationer. Vi hentede hende kl. 14 lige inden jeg skulle på arbejde (og kom lidt for sent på arbejde - hvad gør man ikke for de kære dyr :see_no_evil:), men Dennis, min kæreste, har været hjemme hele dagen og aftenen, og passet på hende.

Nu her til aften er hun allerede meget bedre tilpas og vi tør nu at lade hende gå på trappen igen, det synes vi ikke virkede som en god idé tidligere :sweat_smile:

Billede fra da vi hentede hende hos dyrlægen i eftermiddags.

Billede fra nu :heart:

18 Synes om

Tak for opdatering, om hvordan det gik :blush:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Dejligt at høre at alt gik godt.
Hvor er hun dog en smuk dame :smelter: