Jeg har idag fået neutraliseret 2 hunkatte. Da vi har fået ny dyrlæge i min klinik, som i flere år har arbejdet som dyrlæge i England, og som har gode erfaringer med flankesnit, lagde jeg kat til sådan et flankesnit, for at se hvordan det fungerer i praksis.
Det ser grimt ud at katten mangler pels på siden…men fidusen skulle så være at tarmene ikke tynger ned på såret. Nogen der har prøvet sådan et snit ? ( jeg har kun gode erfaringer med normale bugsnit - men er jo altid nysgerrig for at få erfaringer i alternative metoder)
Om dyrlægen er til det ene eller andet er nok en smagssag.
Min dyrlæge fortalte mig (et par år siden, så jeg kan huske lidt forkert her), at der på bugen er den hvide linie, hvor katten ikke har nerver og øvrigt, der kan tage skade. Det er der i siden, så her er der større risiko for, at katten efterfølgende har gener af det.
Vores Dolly på 9 år blev neutraliseret på den måde, der var som kun et lillebitte hul med tre små sting. Det var på den tid ganske vildt, for når man så bugsnittet på alle andre på samme tid, så var det jo et kæmpehul der havde været lavet Hun havde ingen smerter, havde ingen interesse i såret og det helede fint og der har ingen problemer været overhovedet.
Forklaringen dengang var at det var et mindre indgreb, at der ikke var samme “træk” på såret. Jeg har ikke siden fået det gjort (vi skiftede dyrlæge pga afstanden) og ser nu ingen forskel på hverken pilleriet, sårhelingen eller for den sags skyld størrelsen på såret, der er trods alt sket meget på det område. Selv de mest fumlefingrede dyrlæger behøver ikke skære hele maven op for at komme til
Nu må jeg se hvordan de kommer sig. Den store tykke madamme med bugsnittet er godt nok meget påvirket af narkosen stadig…men appetitten fejler som vanligt intet.
Jeg har fået lavet et flankesnit på en af mine katte engang, og hun fræsede rundt med det samme, hun var ude af narkosen, og hun havde ingen interesse for såret og ingen gener. Så jeg har kun positivt at sige om det.
Min var ca 1 ½ år gammel, da hun blev steriliseret, og som sagt, så var hun herre frisk med det samme, og det var kun mig, der var nervøs for hende, fordi hun havde fuld krudt i numsen :høhø:
Min anden kat blev opereret i bugen, og hun tog rigtig lang tid om at komme sig over det, men hun havde også fået skåret næsten hele maven op. Og hun var i samme kondition som hende med flankesnittet og ca. samme alder.
Det er jo en del år siden, og det var min Egyptiske dyrlæge, der lavede flankesnittet
Jeg har kun fået lavet i bugen på mine katte, men jeg oplever utrolig stor forskel på om det er fx killinger eller voksne katte.
Derfor jeg spørger om alder
Og som Eva siger, kan kropsfedt også have utrolig stor betydning.
Nej den tykke madamme er 3 år, den lille væsel 1½. Det er matronen der har fået bugsnittet. Men jeg har lige kontaktet dyrlæge for mere smertestillende til hende, for jeg tror grunden er at hun ikke virker optimalt smertedækket.