Sterilisering af diegivende kat

Det koster kr. 300,- for én person eller 350,- for hele husstanden. Medlemsfordelene er bl.a. at du kan komme gratis ind på alle JYRAKs udstillinger som publikummer, også selv om du ikke har kat tilmeldt. Du får Kattemagasinet tilsendt 4 gange om året (fællesblad for alle 4 danske hovedklubber), og du får adgang til en mindre vrimmel af arrangementer, som du plukke i som du har lyst til: Jyrak. Den nærmeste studiekreds på dig er i øjeblikket i Herning (du kan f.eks. stadig lige nå deres specielle arrangement i Løveparken i Givskud den 30. april!), men der arbejdes på at få en op at stå i Horsens området igen, fordi der er så mange kattefolk i Østjylland. Og så er der jo medlemsprisen på neutralisation, vi har aftale med hhv. Bygholm Dyrehospital i Horsens og Overgades Dyreklinik i Odense. Der er én fast dato hver måned, og der skal være tilmeldt ialt mindst 5 katte - men de må gerne være fra forskellige ejere. Og så lærer man som regel en masse andre glade kattefolk at kende, hvis man kommer lidt i studiekredsene :slight_smile:
VH
Susanne

Har lige kigget deres priser på neutralisering…
Det tror jeg faktisk nok at min egen dyrlæge gør billigere alligevel…

Men vil da stadig overveje det pga. de andre fordele :slight_smile:

Jeg ville vente til killingerne ikke er så afhængige af deres mor - gerne når killingerne er 12-14-16 uger. Det haster vel ikke mere end som så, når hun holdes inde og du ikke har fertil hankat gående?

Nej det er rigtigt nok…
Men tror nu også bare jeg venter…
Har p-piller liggende, så dem får hun bare til killingerne er væk :slight_smile:

Mine dyrleger kastrerer ved kikhull metoden,så såret bare er et par cm stort,og da er det overhode ingen problemer å amme kattungene,uansett alder.
Her kan dere så se bilder da en venninnes huskatt ble kastrert på denne måten :slight_smile:

http://miss78.webs.com/kastreringhunnkatt.htm

De kattene jeg har kastrert er helt normale når dem våkner opp av narkosen,og ingen piller i såret og ingenting sytråder skal ut ved noen sjekk senere.
Jeg har aldri fått kastrert noen hunnkatt via buken,og jeg ønsker det heller aldri om man ikke må hastekastrere ved feks keisersnitt eller livmorbetennelse, siden jeg har bare positiv erfaring ved den andre måten.

Thelma:

Gud hvor er det smart…
Den metode har jeg aldrig før hørt om!

[QUOTE=Lotte F;585800]Thelma:

Gud hvor er det smart…
Den metode har jeg aldrig før hørt om![/QUOTE]

Det er da ellers meget almideligt - den klinik jeg kommer på laver et endnu mindre hul …

Alle de dyrlæger jeg kender til, laver snittet under maven…
Og alt efter hvor pølsefingrede de er, er snittet 2-5 cm…

Man må da ikke unødigt forstyrre en diegivende kattemor med 3 uger gamle killinger! Hendes krop arbejder på højtryk for at lave kattemad om til kattemælk. Og så vil man stoppe hendes fødeindtag i et døgn, hvor hun allermest brug for det. Og give hende en stresset køretur, en bedøvelse og et operationsar at slås med. Plus risikoen for komplikationer.

Og hvis noget går galt, skal man selv håndfodre killingerne de næste to uger.

Vent med neutraliseringen til killingerne er 10-14 uger, og moderkatten er begyndt at afvise dem og har genvundet sit huld.

vh

Andreas

Det er mange dyrleger i Norge også som faktisk aldri praktiserer denne måten fra siden,fordi dem føler det best på “gamle måten” under buken.
Men begge mine dyrleger liker denne måten best,når katten er sunn og frisk. :slight_smile:
De hunnkattene jeg har fått kastrert som har hatt kattunger,dem har ammet dem så fort dem våkner av narkosen igjen. Ved det ene tilfellet var ungene ca 12 uker, og ved et annet var dem nesten 16 uker. Og selv om dem ikke nødvendigvis trenger å amme,så er det jo kos. Og disse store bebisene tror jeg kan krafse og ødelegge raskere et operasjonssår under magen.

Det er ikke verdens mest rettferdige bilde,men dette er 5 dager etter kastrering.Stingene løser seg opp av seg selv.

Hej Thelma…

Jeg kan desværre ikke se billedet…
Men ja, det er ligesom om at mange dyrlæger i dag er bange for at afprøve nye metoder…
Ligesom mange dyrlæger ikke vil neutralisere killinger under 4-6 mdr.

Men uanset hvad, så venter jeg nu med at få hende steriliseret, til killingerne er væk…
Så må hun få p-piller indtil da…
Jeg tør ikke løbe nogle risici…