Steriliseringsmetoder

Den klinik jeg anvender steriliserer ved at lægge snittet i linea alba (altså på bugen)

Nogle få steriliserer fra siden.

Hvad jeg har hørt, men ikke ved om er rigtigt, er det er nemmere for dyrlægen fra siden, kortere vej, men at der er større smerter for katten da der skæres gennem væv end når snittet lægges i linea alba.

Sidemetoden er er kun få dyrlæger herhjemme der anvender - den er mere brugt i England

Jeg undrer mig så over, hvorfor livmoder får lov til at blive siddende, og æggestokkene bliver fjernet, når de steriliserer gennem siden??

Kan hunkatten ikke få cyster der, akkurat som mennesker?? Eller er der en spec grund til at den ikke bliver fjernet??

[QUOTE=Copycat;79388]Jeg undrer mig så over, hvorfor livmoder får lov til at blive siddende, og æggestokkene bliver fjernet, når de steriliserer gennem siden??

Kan hunkatten ikke få cyster der, akkurat som mennesker?? Eller er der en spec grund til at den ikke bliver fjernet??[/QUOTE]

Hvad der bliver fjernet har ikke noget med om det er fra den ene eller anden side.

Det er æggestokken der producerer hormon til livmoderen - fjernes æggestokken fjernes produktionen. Det er fuldt forsvarligt kun at fjerne æggestokken iflg. Dansk Dyrlægeforening - det har der selvfølgelig være en måske fler sag/er om.

Katten har mindre smerter og gener når kun æggestok fjernes, mindre operationssnit.

Jeg har aldrig set når det er gjort fra siden af - hvad skulle fordelen være :?

Liva blev steriliseret i bugen, og syet med indvendig sting. Hun bed aldrig i det, og det helede flot op :wink:

[QUOTE=Justice;79408]Jeg har aldrig set når det er gjort fra siden af - hvad skulle fordelen være :?
[/QUOTE]

At der er kortere vej ind = nemmere for dyrlægen.

Jeg ved at Raiku gør det fra siden. For et par år siden, da jeg skrev en artikel til Kattemagasinet om sterilistation, spurgte jeg Stig om fordelen ved snittet i siden, og han ville aldrig benytte det, fordi man skal skærer igennem en masse væv (husker ikke hans faglige argumenter, men det var noget i den stil).
Derimod er katten indrettet således, at der på midten af maven er et område, hvor der ikke ligger muskler, væv eller noget andet. Han mener, at katten har færre efterfølgende smerter ved at benytte denne metode.

Tara og Maggie er åbnet i mavsen og lappet igen samme sted.

Tara havde en MEGET lille hul - tre sting tror jeg? - og hun har kun fået fjernet æggestokkene. Der er ingen gener ved det efterfølgende og hun kom sig hurtigt.

Maggie ved jeg ikke med. Det ved Elin nok…

Happy og Freja blev begge åbnet i mavsen også. Ingen af de dyrlæger jeg har haft eller har gør det i siden.

MVH

Mine hunner er altid blevet opereret fra bugen. Jeg har faktisk aldrig set det gjort fra siden.

Min dyrlæges forklaring på at bruge den metode er at det er mindre smertefuld for katten, og så oplever han en nemmere heling fra bugen, da såret bliver mindre belastet ved bevægelse og leg.

Altså Alma blev åbnet i maven, et minimalt snit der krævede to sting.
Dyrlægen nævnte godt nok der var lidt langt ind - men det var grundet noget flomme værk-upssa

Egentlig synes jeg ikke der var så langt ind:? Dyrlægen krængede lige æggestokken med en hækkelnåls lignende pind - 2 snit og æggestokken var væk. Hun var inde og ude på cel godt og vel en halv time - 3 kvarter hvis jeg husker rigtig. Alma reagerede som om der slet ikke var sket noget-thumbs

At gå ind fra siden - er det ikke nærmest bare potato - potarto?
Og hvis det kun er for dyrlægens egen bekvemmelighed er det lidt noget fis-shhhh

Og for dem der har langhårs katte (har selv en perser der skal afmonteres efter jul) Jeg ville sgu være ked af at hun rendte rundt med en barberet side fremfor under maven-høhø

Og hvis det kun er for dyrlægens egen bekvemmelighed er det lidt noget fis

Enig!

Jeg tror man skal prøve at forhøre sig ved en dyrlæge der bruger metoden.

En hver dyrlæge vil forsvare sin egen operationsmetode, og et eller andet sted må der jo være nogle fordele i deres øjne, når de insisterer på at bruge metoden.

[quote=~Prinsesse~;79559]

Og for dem der har langhårs katte (har selv en perser der skal afmonteres efter jul) Jeg ville sgu være ked af at hun rendte rundt med en barberet side fremfor under maven-høhø[/quote]

Tja… har haft en nykastreret hunkat med på show to gange…
To forskellige dommere og to forskellige katte, hhv semilanghår og korthår.
Med korthårskatten var det stadig meget tydeligt, at hun for nylig var blevet barberet på maven… dommeren skældte mig ud for at have kastreret så smuk en kat :smiley: men kommenterede ellers ikke.
Med semilanghårskatten havde dommeren ingen kommentarer andet end at det blev konstanteret at det vist ikke var så længe siden…

så hvis dommeren bliver orienteret eller at h*n selv kan konstatere, at der er tale om barring/ar efter neutralisering, så burde det ikke have nogen betydning…

Teknikken kan sammenlignes med fjernelse af livmoder hos kvinder.
Den mindst smertefulde og tilmed hurtigere helende metode er at skære langs med muskelfibrene (altså et lodret snit) i modsætning til et “bikini-snit”, hvor muskelfibrene skæres over.

Ved neutralisering af hunkillinger, der ikke selvfølgelig hverken har født eller fået p-piller, fjerner min dyrlæge kun æggestokkene.
Ellers fjernes livmoderen også, hvis den har været udsat for hormonel påvirkning.

Mine piger er altid blevet steriliseret i gennem maven.