Sterillisation af hunkat...hvornår?

Jeg synes jeg har set at den mindste katterace, singapura, godt kan ha’ fuldvoksne hunner på under 2 kg. Hvad ville sådan en dyrlæge mon egentlig stille op med sådan en? :wink:
Bare en tanke…

Jeg synes du skal mærke efter, hvad du selv synes og har lyst til.
Fordi man kan neutralisere tidligt, er jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan vente. Du kan jo sagtens vente med at neutralisere til hun er 5-6 mdr, så er hun blevet ældre og mere fysisk udviklet - men stadig højst sansynligt ikke fertil endnu.
Jeg har selv fået mine egne katte neutraliseret omkring 6 mdr alderen, og det har jeg personligt været glad for, det er en alder jeg har det godt med :).
Fornuften i dette må være, at du er opmærksom på at få det gjort inden hun går i løb :).

[quote=Rita;456375]Jeg synes du skal mærke efter, hvad du selv synes og har lyst til.
Fordi man kan neutralisere tidligt, er jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan vente. Du kan jo sagtens vente med at neutralisere til hun er 5-6 mdr, så er hun blevet ældre og mere fysisk udviklet - men stadig højst sansynligt ikke fertil endnu.
Jeg har selv fået mine egne katte neutraliseret omkring 6 mdr alderen, og det har jeg personligt været glad for, det er en alder jeg har det godt med :).
Fornuften i dette må være, at du er opmærksom på at få det gjort inden hun går i løb :).[/quote]

Hvorfor har du det godt med omkrng 6 måneder? Allerede som 6 måneder gamle har de mere kropsfedt - det binder narkosen som de “hænger” længere i, de er længere om at hele og har mere ondt bagefter.

De kan såmen sagtens gå i løb som 6 måneder gamle - den yngste jeg har haft var knapt 5 måneder. Operations- og efterforløbsmæssigt er der ingen forskel om katten har været i løb eller ej.

[quote=Lis Dahlstrøm;456562]Hvorfor har du det godt med omkrng 6 måneder? Allerede som 6 måneder gamle har de mere kropsfedt - det binder narkosen som de “hænger” længere i, de er længere om at hele og har mere ondt bagefter.

De kan såmen sagtens gå i løb som 6 måneder gamle - den yngste jeg har haft var knapt 5 måneder. Operations- og efterforløbsmæssigt er der ingen forskel om katten har været i løb eller ej.[/quote]
Tjaaa jamen det er bare den følelse jeg har. Jeg synes mine katte er små, når de er kommet som 12-16 ugers. Jeg har ikke noget problem med at neutralisere tidligt, men jeg synes bare personligt at de er meget små tidligere.
Som 6 mdr har de netop mere krop både muskel og fedt, men 6 mdr killinger er jo ikke fede, så jeg tror krop og fedtprocent er meget ens?
Og selvom mine katte har været de måneder ældre, så har de stadig været igang han ad eftermiddagen.

-Sådan er det også på mit arbejde, jeg har ikke i noget i mod at være med til at opererer børn under 2, men jeg syens godt nok det er noget rarere når de er 5…

Ja selvfølgelig kan de gå i løb i en alder af 5-6 mdr, men det er trods alt mere undtagelsen end reglen, så jeg synes man skal følge sit hjerte og gøre det man føler sig bedste tilpas med.
Trådstarter synes, at hendes killing er meget lille, og så synes jeg bestemt hun skal vente, til killingen har fået lidt mere muskelmasse, og så neutralisere, når hun føler sig tryg ved indgrebet :slight_smile:

[quote=DK*DeLaCour;456258]Jeg tror også jeg ville tage kontakt til en anden dyrlæge :slight_smile: Det med de 2 kg lyder mærkeligt, for hvordan vil de så kunne neutralisere et marsvin eller rotte, som aldrig kommer til at veje 2 kg?
[/quote]
Det er ikke sikkert, at de vil gøre det på så små dyr :slight_smile:

Jeg har oplevet en gang, da jeg sku have kastreret min 450g hanrotte, at lige den dag jeg havde håbet på det ku blive, kunne det ikke lade sig gøre, for den dyrlæge og vet. sygeplejerske som havde styr på så små dyr på operationsbordet alt var på kursus…
Der var kun en dyrlæge i huset den dag, og hun indrømmede blankt, at hun ikke havde kompetencerne til at styre narkosen og at kastrere så småt et dyr. (hun havde fagområde på hunde og større dyr)
Derfor måtte det vente til de andre kom tilbage i huset dagen efter…

Det er da helt fint for mig, når en dyrlæge erkender sine faglige begrænsninger i stedet for at kaste sig ud i usikre operationer.
Det giver kunden muligheden for at søge til en anden dyrlæge som HAR de kompetencer man søger på tidspunktet :ok:

[quote=Rita;456801]Som 6 mdr har de netop mere krop både muskel og fedt, men 6 mdr killinger er jo ikke fede, så jeg tror krop og fedtprocent er meget ens?
Og selvom mine katte har været de måneder ældre, så har de stadig været igang han ad eftermiddagen.

[/quote]

Det er helt i orden du har den følelse - fakta er de har mere kropsfedt - ergo skal der skæres og sys i fedtlag - og igen fedt binder narkose.

Jeg ved det 100% - snakkede med Tom Schantz Kristensen om det, han ville ønske KV ville ændre politik om neutraliseringstidspunkt - det er længe siden - de kan ha’ ændret det efterfølgende

[quote=PiaB;456872]Det er ikke sikkert, at de vil gøre det på så små dyr :slight_smile:

Jeg har oplevet en gang, da jeg sku have kastreret min 450g hanrotte, at lige den dag jeg havde håbet på det ku blive, kunne det ikke lade sig gøre, for den dyrlæge og vet. sygeplejerske som havde styr på så små dyr på operationsbordet alt var på kursus…
Der var kun en dyrlæge i huset den dag, og hun indrømmede blankt, at hun ikke havde kompetencerne til at styre narkosen og at kastrere så småt et dyr. (hun havde fagområde på hunde og større dyr)
Derfor måtte det vente til de andre kom tilbage i huset dagen efter…

Det er da helt fint for mig, når en dyrlæge erkender sine faglige begrænsninger i stedet for at kaste sig ud i usikre operationer.
Det giver kunden muligheden for at søge til en anden dyrlæge som HAR de kompetencer man søger på tidspunktet :ok:[/quote]

Jeg tror vi er enige :wink: Det jeg mente var bare at så har dyrlægen, som sætter grænsen med de 2 kg, bare ikke kompetencerne til at kunne operere så små dyr. Det er jo fair nok :slight_smile: Ingen tvivl om det. Men så ville det bedste jo også være at finde en anden dyrlæge, såfremt man gerne vil have det gjort før de bliver for gamle :slight_smile:

De kan sagtes neutralisere dyr under 2 kg… jeg har fået kastereret og sterilliseret ildere, som var væsentligt under 2 kg, uden problemer… tror bare dyrlægen mente, at det var hunkatte der skulle veje 2 kg. inden operation. Men jeg vil prøve at spørge min tidligere nabo når vi alligevel skal ud til det gamle hus og aflevere nøgler i aften…han er nemlig dyrlæge på selvsamme dyrhospital…han kan jo godt have en anden mening, end hende jeg snakkede med…

Er der nogen fra Aalborg der vil anbefale et andet dyrhospital? Jeg har altid været rigtig godt tilfreds med hobrovejens, så det er ikke ligefrem fordi jeg ønsker at skifte…
Og jeg vil ikke bruge Svenstrup dyrlæge, da jeg har dårlige erfaringer med dem.