Stine og nyrerne

Laver lige en selvstændig tråd, da dyrlægen nu har ringet tilbage med svaret på blodprøven :frowning:

Blodprøven er den der hedder SDMA, og er en markør for tidlig nyresygdom, jvf Google.
Tallet skal ligge under 14, over 20 er der klart tale om nyrepåvirkning, Stine kan præstere et tal på 24,7.
Urinprøen skal så vise hvor koncentreret urinen er, og dermed vise noget mere om nyrernes påvirkning.
Stine udviser umiddelbart ikke symptomer, hvilket er positivt.

Som udgangpunkt står den nu på specialfodder - og det skal Mister ikke have, så der bliver en logistisk udfordring på det.

Der er mange ting der skal tænkes på de næste par uger. Først skal urinprøven laves, så skal vi overveje en blodtryksmåling, og jeg skal overveje hvor langt jeg vil gå, både for Stines og min skyld.
Helt klart livs KVALITET frem for kvantitet, selvom jeg gerne ser at Stine bliver mere end 10 år.

15 Synes om

Håber det lykkes at stabilisere hende og at I får mange år endnu :kryds:
Det at dyrlægen mente, hun havde lidt rigeligt med polster på kroppen, tyder heldigvis ikke på at sygdommen er begyndt at tære på hende …

9 Synes om

Krydser fingre for hende :kryds:

Vores Mik havde også dårlige nyrer, kan ikke huske hvad tallene lagde på, men dyrlægen gav ham ikke mange odds. Vi forsøgte med Simentra og i løbet af en måned, var hans nyretal normale.
Da han blev ramt af tør FIP 3 år senere var hans nyretal fine

5 Synes om

Nu er der bestilt en pose K/D til Stine, så skal jeg lure hvordan jeg kan fodre dem adskilt…

4 Synes om

Håber det bedste for Stine :klappekat: Jeg havde en nyrekat (Freja), som levede stabilt på nyrediæt og Semintra i flere år. Hun blev 14 år.
Skal du stadig have taget en urinprøve? Jeg har tidligere haft held med at tage toppen af kattebakken og så ellers “stalke” katten for at skubbe en lille flad skål under måsen på den, når den satte sig på bakken for at tisse. Måske du kunne bruge den ide til Stine :smil:

4 Synes om

Tippet er såmænd fint, problemet er at Stine med det samme ved at noget er under opsejling, og så er hun væk…
Tak for det.

Og rart med positive erfaringer, for lige nu er det svært.

3 Synes om

Jeg håber du og Stine får mange gode år endnu :hjerte:

Vores Rikke fik også påvist dårlige nyrer. Og hun ville ikke spise nyre vådfoder, men forlangte højlydt at få, det de andre katte fik. Heldigvis accepterede hun nyre tørkost fra Hills.
Rikke fik en fantastisk flot pels på Hills k/d og almindeligt vådfoder med ekstra vand.
Og det var da heller ikke nyresvigt hun døde af. Men en stor knude i maven var skyld i at hun blev aflivet.

4 Synes om

Håber det bedste for Stine :kryds: :kryds:

2 Synes om

Hvordan arrangerede du tørfoderet, så det blev opdelt efter hvem der skulle spise hvad?

1 Synes om

Enten må du fodre dem hver for sig - hvilket formodentlig er svært, hvis de ikke er vant til at spise på kommando. Eller også kan du jo overveje surefeed-skåle. De er bare pokkers dyre.

Nu skal jeg ikke gøre mig vanvittig klog på nyresygdom og -diæt. Men i Chilis tilfælde anbefalede dyrlægen Virbacs seniorfoder, som er fremstillet med henblik på de alderbetingede sygdomme, herunder dårlige nyrer, som katte kan få. Det kunne jeg bruge til både Chili og Asani. Chili var i de tidlige stadier, og det er mit indtryk, at Stine også er det.

Jeg ved ikke, om du kan finde den tråd, jeg lavede om Chilis nyrer. Men jeg mindes, at @Churchtown lavede et indlæg om, at nyrefoder generelt er noget skidt, fordi det ganske enkelt indeholder for lidt næring - eller noget i den stil. Og der adskiller Virbac sig måske lidt.

Chili fik i øvrigt også et kosttilskud, Pronefra - en såkaldt fosfatbinder. Det kunne hun rigtig godt lide. Jeg er slet ikke inde i, hvordan det hænger sammen, men der er jo noget med nyrer og fosfat.

Som sagt har jeg ikke forstand på det som sådan, men kan bare henvise til, hvad jeg selv har fået anbefalet. Men det kunne måske være værd at undersøge alene for at slippe for logistikken med separat fodring. Det havde jeg heller ikke kunnet overskue.

8 Synes om

Tusind tak for at nævne det med Virbac - det vil jeg helt klart overveje, Mister er jo også senior, da han bliver 9 til oktober.

Her er lidt reference, jeg har fundet på blodprøven:
Interpreting your SDMA results - IDEXX Denmark

Jeg har det så skidt, for håbede inderligt at efter Buster havde jeg taget min tørn med kroniske katte.
Men Stine skal - langt hen ad vejen - ikke lide under at jeg har det svært med det. Og lige nu skal jeg også fordøje det, det er kommet ud af den blå luft, da Stine ikke udviste symptomer.

5 Synes om

:kram:

Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne sende Milles holdning om, at en tom bakke, er ligeså god at tisse i som en med grus til Stine :hjerte:

4 Synes om

Jeg tror jeg gør det sådan, at jeg får dr dyr til at tage utinprøven direkte fra blæren, Stine har en hukommelse som en elefant, når jeg prøver at lave numre, som at få hende til at tisse i en opvaskebalje med noget der ikke er grus…

5 Synes om

vi - og mange andre bruger surefeed. De er dyre men de virker godt. Lige nu gør vi pgra allergi

Jans husmøvs fik også konstaterert dårlige nyrer i den alder.
Vi valgte at gå med livskvalitet. Han havde fået godbidder hele livet og det var et fast ritual for ham og Jan. Det ville vi ikke tage fra ham for blot at forlænge med et par måneder.
Vi holdt øje, extra væske på dåsemad og nyrekost.
Hen mod slutningen kunne vi godt se at han drak og tissede meget og pelsen var lidt sølle. Men eller glad og kæk.
Da han så en dag tissede efter at være vågnet fra lur da han satte sig op, sagde jeg nu er det nu. Vi ringede og de sagde vi skulle komme ind med ham i stedet for at trække den weekenden over, fordi han så potentielt kunne nå at blive dårlig.

Det var latterligt hårdt men vi havde det SÅ godt i maven over at han kom ordentligt herfra, inden han blev dårlig dårlig.

9 Synes om

Det synes jeg også, du skal. Det andet er alt for stressende for jer begge. Chili var jo i sin velmagts dage ret rund for at sige det mildt, og dyrlægen kunne stadig godt tage en urinprøve fra hende. Det var aldrig på tale at gøre det på andre måder. Du kan måske lukke af til hendes bakke i nogle timer, inden I skal af sted?

5 Synes om

Det bliver ligesom sidst, at Stine kommer i soveværelset med mig uden en bakke, og så derned fra morgenstunden. Det tager godt 5 minutter at gå til dr dyr, hvilket er en fordel

6 Synes om

Det var forholdsvis nemt, for de andre katte gad ikke spise det, kun Milo spiste det med velbehag, så han fik mad sammen med Rikke, vel at mærke under opsyn, ellers trynede han hende.

De spiste som regel på 1. salen og de andre nede i stuen.

Det er mit indtryk at nyremad ikke smager af så meget.

Ind imellem stjal hun også lidt af de andres, og da hun trivedes alligevel fik hun lov til det.

1 Synes om

Ang foder er jeg kommet frem til at det må blive SureFeed - har fundet en side hvor de sælger dem til 760 DKK, skal dog lige tjekke sidens kvalitet (Megapetshop)
Jeg køber dog intet før jeg har status på urinen, og ved hvor vi står.

5 Synes om

Den model til 760,- er kun med bevægelsessensor, så den duer desværre ikke i dit tilfælde…

Vi fandt chipudgaven billigst hos Proshop til 1189,- - den har de ikke hos Megapetshop, men til sammenligning tager de godt 1900 for connect udgaven og Proshop 1569,- så umiddelbart lyder de ikke til at være specielt billige.

3 Synes om

Så er vi hjemme igen… Stine gad ikke til sidst - først urinprøve gennem maveskindet, fik også scannet den ene nyre, og så var det nok, så vi antager at den anden nyre svaer til første.
Urinen var egentlig fin, en smule protein, fin koncentration mm.

Konklusion - CKD stadie 2.

Plan: Specialfoder - og ifølge Svend-Erik må Mister også få det, da han har alderen til også at få forandringer.
K/D ankommer i morgen, og så anbefalede han den nyrevariant der også er til led.k

Jeg er lettet og Stine er fornærmet.

14 Synes om