Stofskifte medicin kat øret

Kan nogen hjælpe jeg læste en nævne på en udenlandsk side at man kan give kat stofskifte medicin i en creme der kan smøres i øret istedet for en pille men synes ikke jeg kan finde det på danske sider

1 Synes om

Umiddelbart findes det ikke tilgængeligt i Danmark - og med god grund. Der er risiko for, at man selv udsættes for præparatet i langt højere grad, hvis man f.eks nusser sin kat. Der er også større fejlmargin ift dosis, for hvor meget optages og hvor meget tørres af? Herhjemme findes medicin mod hypothyroidisme enten i piller eller i flydende form.

2 Synes om

Mange tak :grinning:men det vil sige at det findes
Jeg giver piller nu men mistænker at det giver hende let kvalme og opkast nogen dage pga det kan generere maven og katten har før haft mavesår så vil være meget interesseret i at prøve det af har kontaktet dyrlægen men dem der tog tlf havde ikke hørt om det og tænkte at høre jer herinde :grinning:

2 Synes om

Skal de gives fastende som hos mennesker?

For ellers så prøv ostehaps/flødehavarti. Det er fuldt formbart og coater pillen så den kommer længere ned i systemet før den opløses.
Havde hele banden på ronaxan for år tilbage i virkelig lang tid (klamydia) og et ungdyr kastede op i vildskab, selv hvis de blev givet med mad. Så prøvede jeg godbids stang, men det ville gerne falde af. Leverpostej hang fast i mine fingre.
Så spiste jeg ostehaps og fik tanken…

Det glider forøvrigt også ret godt ned gennem halsen, så færre sure miner.

4 Synes om

Nej, ikke i Danmark. Vetisearch (receptmedicin til dyr) giver ingen resultater andet end det flydende og tabletterne.

Stoffet bør håndteres med handsker og hvis man skal se helt reelt på det, bør man også tømme bakke med handsker, da det er hormonforstyrrende (kan give misdannelser på fostre) Så det giver ikke mening at tage en præparat til at smøre på i brug, for risikoen for mennesket er for stor.

Hvor høj dosis er hun på nu og hvor mange gange pr dag? Vil det give mening med tabletter med lavere dosis men givet 2 x dagligt? Tabletterne må ikke deles, men kan gives i lavere styrke. Hvor lang tid er det givet? Hvornår tages kontrolblodprøve ift regulering af dosis.

3 Synes om

Tak begge to :grinning:hun får felimazole 2 gange dagligt og derudover omestad for sure opstød 2 gange i døgnet begge skal gives på nogenlunde tom mave men må heller ikke gives for tæt på hinanden
Jeg giver omestad i en tom plastik kapsel og felimazole har jeg bare givet hende men måske jeg kan give det i kapsel og se om det gør en forskel
Hun har kronisk forstoppelse og får derfor gangigen rørt op i vand og så på vådfoder så har hun haft mavesår og kom godt igennem behandlingen så begyndte hun at tabe sig samtidig med at hun var endnu mere sulten end hun plejer at være og fik taget en masse blodprøver hvor det eneste der var var et stofskifte tal der var i den høje ende men lige under grænsen efter hun kom i behandling er opkast begyndt igen har prøvet noget i håndkøb til sure opstød som ikke hjalp så på omestad og binyrebark igen som så slog det ned nu hun er trappet helt ud af binyrebark er opkast begyndt igen dog er der en masse hårboller med som om hun har en masse hun skal af med
Jeg er efterhånden lidt forvirret over hvad jeg skal gøre jeg har en kat som dyrlæge synes er pæn i pelsen hun har fået røntgen og har ikke gigt alt er fnt blodprøver er fine snanninger er fine men katten vil gerne kaste op ca hver 3 dag
Hun får kun lidt foder af gangen og mange gange i løbet af dagen jeg kan se en bivirkning ved stofskifte medicin kan være opkast og der vil det jo være genialt hvis man kunne smøre det i øret og det skulle være mindre krads for maven
Det er lidt hårdt da jeg er den der kan give medicin 4 gange i døgnet og vi plejer at holde en uges ferie en gang om året og det bliver også svært for pension at give medicin så tit kan man stole på dem mht sådan noget
Hun har været på stofskifte medicin siden august hvor hun er blevet tjekket med blodprøver løbende

2 Synes om

Hvis hun døjer med hårboller og hård mave, kan malt måske være et bud.
Min gamle dreng, som både bliver behandlet for gigt og forhøjet stofskifte får et godt skvæt kattemalt hver aften. Det forhindrer stort set opkast af hårboller og hjælper ham også med at det er lidt nemmere for ham at komme af med afføring, som han godt ellers kan døje med er lidt hård.

5 Synes om

Tak :grinning:jeg har bare så svært ved at finde en kattemalt hun gider men hun får gang i gen rørt op i vand og på vådfoder og Royal Canin fiber response tørfoder (vådfoder der passer til gider hun heller ikke) så afføring er god men hårboller har der ikke været noget af mens hun var på binyrebark og der er en del der kommer ud nu
Jer der giver stofskifte medicin har i bedst erfaring med flydende eller piller jeg kan godt give pillerne men det er også et meget låst liv når de skal gives 2 gange i døgnet og omestad 2 gange i døgnet og ikke samtidig og hun skal i en uge i pension

2 Synes om

Flydende er også 2 gange i døgnet og hvis det er medicinen, der generer maven, så skaæ omeprazolen stadig gives. Så om piller eller flydende er lettest er en smagssag.

Min hund får stofskiftemedicin 2x i døgnet og har fået nogle år nu. I weekenden skulle både manden og jeg være væk, men det ældste barn havde ansvaret for medicinen. Det er omstændigt, men en nødvendighed for hende resten af livet. Nu er pension slet ikke relevant for os, men jeg ville trippeltjekke med dem, om de er klar på opgaven.

Jeg læser det som om hun havde GI problemer inden stofskiftemedicinen (forstoppelse og mavesår), så jeg vil ikke kun kigge på det som synderen. Eftersom du beskriver hårbolde, kan de være et problem.

Hvad er hendes t4 tal efter opstart af medicinen?

3 Synes om

Min Skofus får Felimazole piller to gange dagligt. For noget tid siden da jeg var hjemmefra en eftermiddag, aften + overnatning prøvede jeg at læse lidt op på om det var bedst at give to doser tæt på hinanden eller omd et var bedst at springe en over. Der kom jeg frem til at man godt kunne give hele døgnets dosis på én gang, men selvfølgelig med dårligere virkning end hvis det er givet to gange jævnt fordelt over døgnet.
Så når vi skal på en uges ferie til sommer, vil jeg lige vende med dyrlægen om det vil være forsvarligt at bede min kattepasser om at give begge piller én gang dagligt, for at gøre pasningen nemmere. Måske kan du tage en snak med din dyrlæge om det kunne være en mulighed når hun skal være i pension?

3 Synes om

Jeg mener tallet var på 56 inden medicin og 16 ved sidste blodprøve der er snart gået 6 måneder så der er bestilt tid til nye blodprøver
Det er lige blevet aftalt med dyrlægen at vi prøver det flydende medicin og ser om hun bedre kan lide det og så kan det være det er lettere at give for andre
Ja hun har haft forstoppelse i de sidste 8 år altså det kommer ud men tror hendes mave ville gå helt i stå hvis hun ikke fik afføringsmiddel hver dag
Jeg vil kontakte pensionen og høre mht medicin hun var der sidste sommer og de virker faktisk meget dygtige
Alle blodprøver har været fine det eneste var at stofskifte lå i den høje ende af normal og hun var begyndt at tabe sig hvilket aldrig er sket Røntgen og scanning fine og en kat der leger og er glad
Jeg har lige købt iams hairball hun har nemlig ikke pels i afføring men det er virkelig meget der kommer op og hun bliver børstet mange gange om dagen har ikke oplevet hun har fældet så meget før
Tak fordi i prøver at hjælpe :heart:

3 Synes om

Tak ja jeg prøver at høre dyrlægen hvad der vil være online den uge for medicin 4 gange i døgnet hvis hun nu er en sur kat kan jo godt være svært for dem herhjemme kan jeg heldigvis godt give det :grinning:

3 Synes om

Kan jeg lægge billeder ind så kan i se de hårboller har også sendt til dyrlægen kan en kat mangle noget siden den fælder så meget pelsen ser stadig meget pæn ud
Nu jeg ikke kan give kattemalt hvis jeg giver stofskifte medicin i en lille kapsel og ruller lidt kokos olie om vil det hjælpe

2 Synes om