Stoppede analkirtler

Hejsa

Kommer lige fra dyrlægen med TIp, som er hjemme igen og har det godt.

Elin og Mogens var her, og da Tip rejser sig og strækker sig, som katte gør, så står der en stråle af betændelse ud af bagenden på ham.
Han har spist, leget, været sig selv, så vi fik noget af et chok.

Jeg snakkede med dyrlægen, da naturligvis ville se ham.

Det var stoppede analkirtler - noget som ses hos en del hunde, men yderst sjældent ved katte. Det var en stor lettelse!

Tip fik dem tømt - hvilket gjorde nas! - og så fik han et skud pincillin. Det kunne have ventet til mandag, men når en kat sådan skyder med stråler af betændelse, så foretrækker jeg at køre akut.

heldigvis er han forsikret, så de betaler de ekstra tillæg, men vigtigt er det at det kunne ordnes så let.

Mit spørgsmål er om andre har prøvet det ved deres kat?
Jeg har set mange katte, mange syge også desværre,men aldrig dette før.

Fremover vil Tips kirtler blive tjekket når han er til sine tjek derinde. Umiddelbart er det ikke noget jeg som ejer nåede at opdage før det stod ud.
Det var noget af et chok, men lige nu er jeg meget lettet.

KH

Jeg har prøvet det på en hunkat for år tilbage, og jeg opdagede der var noget “galt”, ved at hun kørte numsen hen af gulvet, og tog hende naturligvis til dyrlægen, hvor hun fik dem tømt, vi så det aldrig siden, men det gjorde nas på hende, da dyrlægen tømte dem, og det var ulækkert.
Jeg fik også avide det ikke var så udbredt hos katte men dermod hos hunde.

Min hund havde det når hun var i løbetid. Så hævede hele underlivet med det resultat at analkirtlerne enten tømte sig, eller vi skulle få dem tømt hos dyrlægen. Og det lugtede så nederdrægtigt af markel i hele lejligheden…pyha.

Jeg har aldrig oplevet det hos mine katte, så jeg blev lidt overrasket over at læse dit indlæg.

Amidale havde det i November. Åhhh det gjorde ondt på hende, da de blev tømt. - Jeg vidste det heller ikke, før end vi stod hos dyrlægen. Kom så der op pga. diarre. Men der opdagede de det heldigvis. Det var en fredag, og jeg fik af vide at hvis hun havde gået med det weekenden over, så var det gået ganske galt. Husker ikke præcis med hvad… - Men de blev tømt efter en hård kamp. Og fik af vide der ikke var noget jeg kunne eller skulle gøre. Der har intet været siden af hvad jeg ved af. Eller der blev set hos dyrlægen efter 2 uger.
Jeg tænker ikke over det længere. Jeg regner ikke med at se noget til det igen på hende. Men man skal jo aldrig sige aldrig.

Stakkels Tip. Fortsat god bedring med ham! :slight_smile:

Jeg har to gange oplevet at Buster har "fået tømt " analkirtlerne. Når jeg bruger “” er det fordi det begge gange skete hvor jeg holdt Buster, og han så gned bagenden mod min bluse.
Føj hvor det lugtede… Men intet at mærke på Buster.

Eva M (mener det er M? Eva hedder hun i hvert fald :)) herinde har en ældre hunkat, der har/havde problemer med det. Hun lavede en tråd om der dengang :slight_smile:

Vores gamle husmis havde usædvanligt produktive analkirtler i en alder af 2-3 år. Hvis man løftede ham, skulle man regne med at få et lille pift af hans “parfume” :surrender:. Det blev ordnet med et lille operativt indgreb hos dyrlægen, analkirtler væk = hele familien glad igen :ok: Mikkel var måske ikke heeelt så begejstret de første par dage, når han var i bakken, men det var nu hurtigt et overstået kapitel.
VH
Susanne

Efie du har ret :wink: Jeg hedder Eva M og min søde gamle misse-dame har nogen gange problemer med analkirtlerne. Årsagen er jeg ikke sikker på, men der var en dyrlæge der sagde det kunne skyldes “slapt” væv. Normalt tømmers analkirtlerne når katten går på bakken. Kirtlerne sidder på hver side af endetarmen og bliver “trykket” når afføringen passerer (jeg forsøger at beskrive dette så sobert som muligt ;)). Så hvis katten har haft tynd eller lind mave i en længere periode, kan det ske at analkirtlerne ikke tømmes. Eller hvis vævet ikke er så fast længere og kirtlerne ikke bliver “trykket” nok, det er i hvert fald den forklaring jeg har fået.

Det er sjældent at katte får tilstoppede analkirtler, men det hjælper bare ikke når ens kat har det. Jeg har ikke en løsning andet end at få dem tømt hos dyrlægen eller selv gøre det. Jeg mener at Battelstar gav mig råd det da jeg spurgte (jeg kan ikke finde tråden)

Kh Eva M

Godt Tipper har det godt igen og heldigt det ikke var noget der krævede en hel masse af både dyrlæge, dig og Tipper drengen.
Nus ham godt og grundigt fra mig.
Knus Elin

Min huskat Neo havde også bøvl med sine analkirtler - de blev tømt et par gange af dyrlægen… + han tømte den selv af og til :S
Min skovkatte pige har tømt sine en enkelt gang…

Tror altså slet ikke det er så sjældent at katte bøvler med de analkirtler

Tak for gode svar. Jeg har ikke set en tynd mave men dyrlægen sagde præcis det samme som Eva M skriver her.

Og som Susanne er inde å, så kan det ende med en operation. Det kan kun tiden vise.

Jeg har en enkel gang oplevet en kat tømme dem i panik ud over os. Det var min Freja, der fik Tør fip og hjerneskade. Hun kunne ikke genkende os mere, så da vi tog hende op, gik hun i panik og tømte dem. Det var en skrækkelig oplevelse for det var jo ikke hensigten, men til dyrlægen skulle hun jo… Tips lugtede også skrækkeligt. Og han græd da dyrlægen tømte dem.

I dag har han været rigtig glad og lettet. Det forstår man :slight_smile:

Jeg har oplevet det i forbindelse med HD, og det giver fint mening. Analkirtlerne tømmes automatisk når katten gå på potten. Hvis afføringen er almindelig af konsistens vil kirtlerne blive tømt samtidig med at afføringen presses ud. Ved tynd mave og HD presses der ikke så hårdt og dermed bliver de ikke tømt og kan drille. Lige som med så mange andre ting, så er det nok forskelligt hvor meget der produceres i disse kirtler.

God pointe og da Tipsen er en god gammelsdaws huskat så ved jeg jo intet om hans hofter.

Det er helt rigtigt, at lidelsen er meget mere almindelig hos hunde end hos katte, men jeg har også set en del tilfælde hos katte, da jeg stadig arbejdede som veterinærsygeplejerske.

Symptomet er oftest, at hunden - eller katten - kurer på enden. Dette tror de fleste er tegn på orm, som regel er det analkirtlerne der driller.

Som Eva har allerede skrevet tømmes kirtlerne normalt ifbm afførring, hvis denne er tynd i en periode bliver kirtlerne ikke tømt og der kan opstå problemer.
På klinikken, hvor jeg var ansat skyllede vi ofte kirtlerne med noget desinficerende efter de var tømt. Det afhang selvfølgelig af om der var infektion eller de ‘bare’ var overfyldte.

Der var en del hunde der fik kirtlerne fjernet operativt, hvis det var et tilbagevendende problem, jeg kan ikke huske vi har fjernet hos kat, men det kan godt være det er min hukommelse, der svigter.
Kan dog huske, at det sjældent vendte tilbage hos katte.

Jeg har selv haft en kat, der fik sine tømt en enkelt gang og ikke havde problemer siden.
:slight_smile:

Åh det var dejlig læsning - jeg håber Tips var en engangsforestilling også:-)

Jeg har kun oplevet en gang at en af kattene tømte sine analkirtler og det var selvfølgelig i bilen på vej til DK. Nunuu gik på kassen og så spredte der sig en rigtig grim lugt i bilen. Jeg er overbevist om at det var analkirtlerne der blev tømt. Bør jeg pensle ud at vi stoppede så hurtig vi kunne komme til det for at jeg kunne få tømt kassen…:S

ja jeg har erfaringer på flere katte - birmaer…

første gang var vel ca. omkring 95, hvor Shirley min hunkat pludselig virkede som om hun var i løbetid - men kun med hendes rumpe…smil…syntes det var vældig behageligt at jeg rørte hende der…så opdagede jeg, at hun var HELT skæv i enden til venstre. Det var en hård “knude” og vupti afsted til dyrlægen - penicillin fik hun og væk var det…og kom desværre igen - medicin igen - hjalp og jahh kom igen…Så anbefalede dyrlægen, at få den fjernet - og alt var lykken efter en dyr operation…lige til der så kom i den anden side, og endda også i den side hvor den var fjernet…det må have været “ala byld”…vi valgte at droppe at fortsætte behandling af hende, idet hun ikke var dårlig af det. Og den forsvandt igen i begge sider lige så hurtig uden medicin som med medicin. Hvorfor hun fik en knude hvor analkirtlen var fjernet må guderne vide.
Hendes datter fik samme “problemer”, og var lige så upåvirket som sin mor - ingen smerter og gener andet end en skæv bagdel i nogle dage.
en 3 birma hun og ikke i samme linier fik det også - og her valgte vi også minus behandling. Og de sidste 2 har vi kun set 1 tilfælde af pr. kat

Shirley har ikke haft symptomerne i mange mange år nu - og er idag 16 år og frisk og frejdig

Hilsen Heidi

Ud fra de beskrevne oplevelser lyder det, som om det er en god ide at be’ dyrlægen om at f eks lokalbedøve, før han tømmer kirtlerne?
Eller smøre noget lokalbedøvende på forinden, f eks lidokain-gel?

Jeg tror min dyrlæge vejer for og imod - det tog jo rundt regnet et sekund, så at dope Tip, der ikke tåler narkose fx for det, tror jeg jeg ville frabede mig…

Man kan også få sin dyrlæge til at lære sig, hvordan man selv kan tømme kattens/hundens analkirtler… Det er et lillebitte hurtigt snuptag, som egentlig ikke gør ondt. Det dyret brokker sig allermest over er vist at blive berørt lige netop “Der” - for man skal vist en lille bitte smule indenfor analåbningen for at få ordentligt fat om kirtlen :wink:
Tjalfe havde i mange år lidt problemer med analkirtlerne, Namacoola havde det en enkelt gang… Jan har altid selv hjulpet kattene - dog havde vi lige dyrlægen med ind over især Tjalfes problem. En overgang overvejede vi at operere analkirtlerne væk på ham - netop fordi problemet var meget ofte tilbagevendende. Det blev dog heldigvis ikke nødvendigt…