Størrelse killing-voksen

Da vi fik Bernie vejede han (vist) omkring de 5-6 kg… :? Dengang var han 9 mdr… I dag er han ca. 1½ år og vejer 7,8 kg. Og er pt. igang med at vokse - så han føles tyndere en vanligt, men han har faktisk taget 3-500 g. på.

Mht. str. på killing når den bliver voksen er vist meget individuelt. Min dejlige Bølle var en lille killing - men er altså en basse på omkring de 6 kg i dag.

[QUOTE=Bølle-missen;584935]Da vi fik Bernie vejede han (vist) omkring de 5-6 kg… :? Dengang var han 9 mdr… I dag er han ca. 1½ år og vejer 7,8 kg. Og er pt. igang med at vokse - så han føles tyndere en vanligt, men han har faktisk taget 3-500 g. på.

Mht. str. på killing når den bliver voksen er vist meget individuelt. Min dejlige Bølle var en lille killing - men er altså en basse på omkring de 6 kg i dag.

EDIT: Har lige kigget billedet igen… Altså på mit utrænede øje har han altså en del (dejlige) huskatte-kvaliteter: højtsidende ører, øjnene og en lidt spids næse. :? Kan også være typen selvfølgelig, men sådan umiddelbart vil jeg sige semilanghåret husmis :hjerte:[/QUOTE]

Ja Bernie skal nok vokse længe endnu omend det går langsomt.
Han flyttede ind hos dig i april og var omkring 6,5 mdr.:smiley:

[QUOTE=Coon Danica;584941]Ja Bernie skal nok vokse længe endnu omend det går langsomt.
Han flyttede ind hos dig i april og var omkring 6,5 mdr.:D[/QUOTE]

Det var han ski da også :ups:

Grunden til at jeg kan huske det er fordi vi den 16 april havde hentet Mosquito og havde ham med over hos jer fordi vi ikke ville lade ham være alene hjemme så hurtigt i nyt hjem:)

Den lille røde fyr bliver nok ikke nogen sværvægter, men han har (så vidt jeg kan se) en kraftig knoglebygning, så giv tid. Dejlig er han i hvert fald :inlove:

Min “Fie”, ganske vist hunkat, var en spirrevip som killing, men i dag vejer hun 6 kg.

[QUOTE=Bølle-missen;584935]Da vi fik Bernie vejede han (vist) omkring de 5-6 kg… :? Dengang var han 9 mdr… I dag er han ca. 1½ år og vejer 7,8 kg. Og er pt. igang med at vokse - så han føles tyndere en vanligt, men han har faktisk taget 3-500 g. på.

EDIT: Har lige kigget billedet igen… Altså på mit utrænede øje har han altså en del (dejlige) huskatte-kvaliteter: højtsidende ører, øjnene og en lidt spids næse. :? Kan også være typen selvfølgelig, men sådan umiddelbart vil jeg sige semilanghåret husmis :hjerte:[/QUOTE]

Helt enig i det markerede… :slight_smile:
Som mange herinde husker var min Oliver også en lille fis af en kat da jeg fik ham hjem som 12 uger gammel, og nu som 1 år gammel vejer han altså 5 kg (+/-):smiley:
Jeg er sikker på kvaliteten af mad spiller en stor rolle. Han kom fra et hjem hvor han fik whiskas osv, til at få Iams, og senere Brit Care her hos mig… Det er jeg sikker på har haft stor betydning for hans størrelse…

Hvad fodre du dit lille nips med? :slight_smile:

[QUOTE=Maria-Amalie;584966]Helt enig i det markerede… :slight_smile:
Som mange herinde husker var min Oliver også en lille fis af en kat da jeg fik ham hjem som 12 uger gammel, og nu som 1 år gammel vejer han altså 5 kg (+/-):smiley:
Jeg er sikker på kvaliteten af mad spiller en stor rolle. Han kom fra et hjem hvor han fik whiskas osv, til at få Iams, og senere Brit Care her hos mig… Det er jeg sikker på har haft stor betydning for hans størrelse…

Hvad fodre du dit lille nips med? :)[/QUOTE]
Tak for alle svarene… mit lille nips vil desværre ikke spise killingfoder, jeg har købt mange forskellige slags, som jeg har måtte give væk da han ikke ville spise en eneste af dem… Han vil gerne spise det mine voksne katte spiser, det er et kvalitets foder lavet på kylling og fisk, samt en masse katte paté, lidt tun og kylling og hvad der ellers falder af… Jeg syntes det er bedre han spiser meget voksenfoder end meget lidt killingfoder… Men han er utrolig aktiv og må rende mange af kalorierne af sig igen…

Men dejlige det er han - uanset størrelse :hjerte:

[QUOTE=Bornholmeren;585268]Tak for alle svarene… mit lille nips vil desværre ikke spise killingfoder, jeg har købt mange forskellige slags, som jeg har måtte give væk da han ikke ville spise en eneste af dem… Han vil gerne spise det mine voksne katte spiser, det er et kvalitets foder lavet på kylling og fisk, samt en masse katte paté, lidt tun og kylling og hvad der ellers falder af… Jeg syntes det er bedre han spiser meget voksenfoder end meget lidt killingfoder… Men han er utrolig aktiv og må rende mange af kalorierne af sig igen…

Men dejlige det er han - uanset størrelse :hjerte:[/QUOTE]

Helt enig i at det er bedre at han spiser en masse voksen foder, end en smule killinge foder… :slight_smile: Som killinger spæner de jo rundt og brænder godt med kalorier af, som du selv skriver… Har du prøvet at give ham noget oksefars? Gerne den med masser af fedt i… Opvarm den lidt i mikroen inden… Eller måske en smule kaffe føde kun til ham, indimellem?

Jeg har hørt at killingerne her på kattegale er vilde med oksefars, og det kunne da være en go mulighed for at få noget ekstra fedt på ham, når han nu helst vil spise de voksnes mad… :slight_smile:

[QUOTE=Maria-Amalie;585469]Helt enig i at det er bedre at han spiser en masse voksen foder, end en smule killinge foder… :slight_smile: Som killinger spæner de jo rundt og brænder godt med kalorier af, som du selv skriver… Har du prøvet at give ham noget oksefars? Gerne den med masser af fedt i… Opvarm den lidt i mikroen inden… Eller måske en smule kaffe føde kun til ham, indimellem?

Jeg har hørt at killingerne her på kattegale er vilde med oksefars, og det kunne da være en go mulighed for at få noget ekstra fedt på ham, når han nu helst vil spise de voksnes mad… :)[/QUOTE]
Jeg har faktisk aldrig givet mine katte råt kød, men det kunne da være jeg skulle prøve med lidt oksefars :slight_smile:

Asani (snart 5 måneder) får ikke killingefoder. Til gengæld æder han som en lille pony af ligegyldigt, hvad han ellers får :høhø: Og får han ikke sin oksefars (eller andet råt) hurtigt nok, så er han også klar til at fortære posen. Men det er jo ikke altid, de gider spise råt. Jeg har to andre, som sjældent gider røre det.

Jeg har kun hørt gode ting om oksefars til killinger… Så ja du må ud og købe lidt…:slight_smile: Også krydser jeg fingre for at lille manden vil spise det… :smiley:

Ja det er rigtig godt.
Knaldperlen spiser en rå oksekødbolle hver dag med største velbehag :savle:
Jeg triller nogle boller af en pakke fars og dem fryser jeg så, så kan jeg nemt tage en ud til ham hver dag til et af hans måltider :slight_smile:

Tjah, sådan er der åbenbart nogen der er. Da Tullen flyttede ind, 4 mdr gammel, besluttede hun at det var slut med killingemad, og rørte det aldrig mere, uanset hvad jeg tilbød hende. Jeg var lidt bekymret i en periode mens hun voksede mest, for jeg syntes hun var lidt ranglet :øhmm:
Tullen er idag som voksen nok den mest harmonisk byggede kat jeg har haft, hun er lang og slank og muskuløs og elegant - og vejer 3,7 kg, hvilket er flot for en siameser-pige :ok:
Så det behøver ikke være et problem. :slight_smile:

Min Konrad er lige knap 9 mdr. og vejer 6,1 kg. Da han var omkring 7 mdr. vejede han 5,9 kg.
Jeg har aldrig hørt at katte kan lide rå oksefars, det skulle Konrad næsten prøve (:

[QUOTE=Jeanette123;587057]Min Konrad er lige knap 9 mdr. og vejer 6,1 kg. Da han var omkring 7 mdr. vejede han 5,9 kg.
Jeg har aldrig hørt at katte kan lide rå oksefars, det skulle Konrad næsten prøve (:[/QUOTE]

Det er ikke alle katte, der vil spise det, hvis de ikke har været vant til det fra helt små. Men katte er jo rovdyr og er derfor skabt til at spise råt kød, og det kan være godt for deres tænder at få noget at flænse i. Ja, det kan de selvfølgelig ikke i fars, men du kan også prøve andre former for råt kød. Fx kyllingelår med ben. Dem har de også godt af at gnave i. Men almindeligt oksekød, svinekød, lammekød, kylling, kalkun.

VIGTIGT: Man kan bare ikke nøjes med at fodre med almindeligt råt kød, fordi det ikke indeholder alle de stoffer, katten har brug for.

[QUOTE=galath;587062]Det er ikke alle katte, der vil spise det, hvis de ikke har været vant til det fra helt små. Men katte er jo rovdyr og er derfor skabt til at spise råt kød, og det kan være godt for deres tænder at få noget at flænse i. Ja, det kan de selvfølgelig ikke i fars, men du kan også prøve andre former for råt kød. Fx kyllingelår med ben. Dem har de også godt af at gnave i. Men almindeligt oksekød, svinekød, lammekød, kylling, kalkun.

VIGTIGT: Man kan bare ikke nøjes med at fodre med almindeligt råt kød, fordi det ikke indeholder alle de stoffer, katten har brug for.[/QUOTE]

Jeg prøvede at give ham en lille kugle oksekød igår, som først havde været frosset ned. Han var meget intersseret i det og begyndte at spise med det samme. Men hvor meget giver man ca. ad gangen? Jeg havde egentligt bare tænkt det som en slags godbid engang imellem. Bare for at prøve noget nyt. :slight_smile:

Jeg trækker lige denne tråd frem igen… Hvis nogen læser den kan jeg så fortælle at min killing ikke var rask da jeg købte den… jeg vidste det bare ikke…

Køb ikke en maine coon på et halvt år som er lille og tynd uden den er tjekket grundig - meget grundigt hos en dyrlæge…! knap 5 måneder havde jeg ham og så måtte jeg gå den tunge vej hjem fra dyrlægen med et tom transportkasse… :frowning:

Og hvis nogen fra Bornholm læser dette og har kig på en maine coon killing, som sælges uden stamtavle, i Rønne så send mig lige en privat besked først…

:rip:

Det jeg ked af at høre -ked

Må man spørge hvad der var i vejen? :trøste:

Det jeg ked af at høre -ked

Må man spørge hvad der var i vejen? :trøste:[/QUOTE]

Han havde en meget stor knude i maven, det var nyrene :frowning: Hun skulle aldrig have solgt ham, han var alt for lille og tynd, og det måtte hun da have kunne se… Jeg vidste ikke bedre og stolede selvfølgelig på at killingen var i orden :frowning:

Du kan læse hele sygdomsforløbet i denne tråd. Det var bare så synd for Sofus, at han skulle igennem det - og for hans mennesker også… :trøste: