Størrelse killing-voksen

Jeg har altid ønsket mig en stor kat… Og derfor købte jeg en maine coon killing…

Han var ret tynd da jeg fik ham (han var 5½ md) og jeg tænker på om det har påvirket hans vækst… Jeg fik ham kastreret da han var et halvt år, da vejede har lige over to kilo…

Jeg syntes han er lidt lille stadig, han er ikke for tynd mere og vejer nu 3,2 kg i en alder af 8 md… Han spiser godt og er meget aktiv…

Hvad er jeres erfaring med killingstørrelse kontra voksenstørrelse…? Blive små killinger også små voksne.?..

Jeg elsker ham og er selvfølgelig ligeglad nu om han bliver en 5 kilos eller en 8 kilos hankat :hjerte::hjerte::hjerte:

Alle katte bliver forhåbentligt voksne :tihi:, men vægten er jo forskellige. Det er jo lige som med mennesker både højde og vægtmæssigt. Jeg har selv en Maine Coon, der rent vægtmæssigt ligger i den høje ende uden, at han er fed/overvægtig. Han var da også en lille spirrevip engang, men i en alder af 8 mdr. var han oppe på en vægt på ca. 6-7 kg, og han var blevet kastreret i en alder af ca. 14 uger. I dag i en alder af 3 år vejer han ca. 10 kg. Jeg plejer at sige, at jeg fodre ham godt, men jeg tror også, at kattens forældredyrs størrelse spiller en rolle i størrelsen. Både Nimbus’ mor og især far er store Maine Coons.

En 6 mdr mco-killing, der vejer TO kilo :uha:
Jeg er simpelthen nødt til at spørge… Har han stamtavle?
Og har du set begge hans forældre?
For - godt nok er der store individuelle forskelle på killingers vægt (også indenfor samme race)… Men - en mco killing i den alder skulle altså meget gerne veje mindst omkring 5 kilo!

Kan til sammenligning fortælle, at min to coon-babyer vejede hhv 2.8 og 3.9 kilo, da de flyttede ind i en alder af 4 og 4½ måned…

[QUOTE=Ann K;584328]Men - en mco killing i den alder skulle altså meget gerne veje mindst omkring 5 kilo!

[/QUOTE]

Ah, Ann… det er vist en sandhed med modifikationer. Det er bestemt ikke gældende for alle, det er bestemt ikke alle mine der når den vægt i den alder. Nogle af de linier jeg arbejder med vokser ikke bare langsomt, men skal altså nå en vis alder før de begynder for alvor at tage på. Og så unikke er de altså heller ikke :wink:

For mig er det liniebestemt hvor meget og hvor hurtigt de lægger vægt og størrelse på, og så er der altid undtagelserne. Vores to første kastrater var som et par små størrelser da de flyttede ind her; Dolly vejede 1290 og Dirty 1600 gram… og ingen der har mødt de to vil sige at de er små i dag, nærmest tværtimod. Til gengæld var deres niece et lille myr, hvilket dog ikke forhindrede hende i at få store afkom. Spændvidden på størrelse og vægt på Maine Coon er faktisk ret så stor og stadig indenfor normalen. Alene tabellen hos dyrlægen siger at normalvægten for racen er 5-12 kg…

Så længe de trives og har det godt, så må vægten komme i anden række og ikke være den der gør at katten er “unormal” for en race. Afvigelser findes bestemt også uden at det er sygeligt.

Pia… 6 mdr og to kilo?
9 mdr og lige knapt 3 kilo… Uanset, hvordan jeg vender og drejer det, så er det dælme en meget lille coondreng! :slight_smile:

Og jeg ville faktisk have været bekymret, hvis min killing af stor race, kun havde vejet knap to kilo, som halvt år gammel… Måske ville katten være i god trivsel og ikke for tynd - men to kilo er stadig en meget lille killing! Og det ville altså have vakt nogle tanker…

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor gamle Dirty og Dolly var, da du fik dem… men jeg gætter på omkring 12 - 14 uger… og så er fx 1600 g da godt nok stadig ikke væsentligt imponerende - men omvendt heller ikke noget, jeg ville undres over… vægten ville stadig kunne “arkiveres” under rubrikken “individuel variation” :slight_smile:
Men to kilo som ca 26 uger - dvs ca 10 uger mere end fx din Dirty… nej - det er altså ikke meget! Og efter min mening for lidt…

Jeg har haft, og kendt, adskillige Maine Coon som var nogle små myr på 12-1500 gram i 3-4 måneders alderen, men jeg har endnu ikke oplevet en Maine Coon-han som kun vejede to kilo helt op i 6 måneders alderen, uanset linjeforskelle. Jeg synes det lyder af meget lidt.

Har han stamtavle, eller er han “ægte uden”?

[QUOTE=Ann K;584337]Pia… 6 mdr og to kilo?
9 mdr og lige knapt 3 kilo… Uanset, hvordan jeg vender og drejer det, så er det dælme en meget lille coondreng! :slight_smile:

[/QUOTE]

Der er vi helt enige, det jeg ooponerede mod var generaliseringen af at en killing i den alder skulle veje mindst 5 kg.

Tak for jeres svar… egentlig kan jeg ikke kalde ham en mco, da han ingen stamtavle har… Jeg så begge forældre, som er mco og når jeg tænker over det, var de ikke specielt store…

Jeg bemærkede godt han var meget tynd da jeg så ham første gang, men forelskede mig og regnede med at kunne fede ham op… Han er ikke nær så tynd i forhold til krops størrelsen mere, men han har altid være lidt svær at få til at spise… Lige da jeg fik ham, måtte jeg hele tiden fastholde ham til madskålen eller løb han sin vej , der skulle ingenting til at fange hans opmærksomhed - og væk var han… Jeg hentede ham flere gange og satte ham foran madskålen og så spiste han videre… Det går bedre nu… Jeg har selvfølgelig prøvet mange forskellige slags mad…

Han er en dejlig kat, er frisk og nysgerrig og med er dejligt sind - han bliver nok ikke nogen stor løve, men så må det jo bare være sådan :slight_smile:

[QUOTE=Bornholmeren;584433]Tak for jeres svar… egentlig kan jeg ikke kalde ham en mco, da han ingen stamtavle har… Jeg så begge forældre, som er mco og når jeg tænker over det, var de ikke specielt store…
[/QUOTE]

Men så er spørgsmålet jo, om disse forældre egentlig er MCO eller om de også er MCO wanna-be?

Mon ikke din kat er en blandingskat af noget med lidt langt hår - og så er det jo svært at spå om, hvorvidt han overhovedet bliver stor eller ej.

Ville jeg have en stor kat og gik efter en MCO, kunne jeg ikke drømme om at købe en uden stamtavle - du aner jo ikke, hvad du får. Når jeg tænker på de utallige annoncer med huskatte, hvor der har stået MCO, tror jeg ingen, hvad angår salgsannoncer - kun en stamtavle viser, at katten er raceren.
Vil man have en MCO, bør man købe en MCO - længere er den faktisk ikke i mine øjne.

Men derfor er det sikkert en dejlig blandingskat du har fået dig :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;584505]Men så er spørgsmålet jo, om disse forældre egentlig er MCO eller om de også er MCO wanna-be?

Mon ikke din kat er en blandingskat af noget med lidt langt hår - og så er det jo svært at spå om, hvorvidt han overhovedet bliver stor eller ej.

Ville jeg have en stor kat og gik efter en MCO, kunne jeg ikke drømme om at købe en uden stamtavle - du aner jo ikke, hvad du får. Når jeg tænker på de utallige annoncer med huskatte, hvor der har stået MCO, tror jeg ingen, hvad angår salgsannoncer - kun en stamtavle viser, at katten er raceren.
Vil man have en MCO, bør man købe en MCO - længere er den faktisk ikke i mine øjne.

Men derfor er det sikkert en dejlig blandingskat du har fået dig :-)[/QUOTE]
Du har da helt ret - stamtavlen er grarntibeviset… Jeg må leve med uvisheden :slight_smile:

Hmm, noget andet er, er du sikker på alderen? Eller er det et ældre billede du viser der? :slight_smile:

Billedet er taget lige da jeg fik ham… han er skulle være seks måneder på billedet ifølge hende jeg købte ham af…

Ah, det passer også meget godt med dengang. Så det bare lige og tænkte: han er ikke 9 mdr! :slight_smile: Men det var han jo så heller ikke :tihi:

Og uanset hvad, så er han en smuk lille kat. :slight_smile:

Jeg er helt enig, han er en vildt nusser misser! (uanset “race”):hjerte:

Uhh… Er det en af de der dværg MCO’er?? :høhø:

Nej, spøg til side…
Min kat som angiveligt er en MCO-blanding… (Jeg så ikke forældre, kun et lille mobil billede af en langhåret kat) vejede som 5 mdrs killing vist nok 3-3,5 kg…
Som 9 mdrs lå han på ca 5 kg… og nu hvor han snart bliver 2 år vejer han 5,2-5,5 kg. Og han har også altid været en slank model. Der har aldrig været noget sidefedt på ham!
Og udseendemæssigt ligner han en helt almindelig og skøn huskat. :inlove:

Ja!

Så kan man komme med modifikationer og undtagelser og forklaringer. Men det grundlæggende svar er ja.

vh

Andreas

[QUOTE=Ann K;584328]En 6 mdr mco-killing, der vejer TO kilo :uha:
… - en mco killing i den alder skulle altså meget gerne veje mindst omkring 5 kilo!
[/QUOTE]

Nu ved jeg ikke noget om MCOers tilvækst: Men for en NFO-han på 6 måneder er 4 kg fint. I runde tal for en hankat:

3 måneder: 2 kg
6 måneder: 4 kg
9 måneder: 6 kg

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;584880]Ja!

Så kan man komme med modifikationer og undtagelser og forklaringer. Men det grundlæggende svar er ja.

vh

Andreas[/QUOTE]

Så kan jeg konkludere at mine katte ikke er grundlæggende :lol: Endestationen hvad angår størrelse og vægt har hos mine intet med hvor de starter at gøre, sådan grundlæggende :wink:

Spørgsmålet går ikke på startvægt (altså fødselsvægt). Spørgerens udgangspunkt er en killing på 5 1/2 måned.

vh

Andreas