Hej kattevenner!
Jeg er ny her på forumet, men har søgt herind fordi min veninde Lone har anbefalet mig at spørge herinde til råds.
Det er sådan at jeg har en 3,5 år gammel Toyger, Monty, som desværre er begyndt at tisse hvor han ikke skal. Vi er i gang med udredning hos dyrlægen, men det tyder på at han har diabetes.
Hans tisseri er blevet værre efter han er kommet på smertestillende, så i stedet for engang hver 2. Måned (det har været lidt svært at vide hvem, fordi jeg også har 2 Bengalere) er det nu op til flere gange om dagen!
Jeg har hørt at man kan købe nogle strintebukser til kat, hvor man kan sætte indlæg i - Så hvis nogen ved hvor man kan købe dem, eller få dem lavet, så skriv endelig
(Jeg er desværre virkelig skod til at sy, så jeg tør ikke kaste mig ud i det selv)
Hvad med en reel babyble…
Mine tidligere hankatte fik en babyble på hvor jeg havde klippet et hul i til halen…
Bleer og strintebukser er alle upraktiske når de skal lave stort for det holder det jo nær pelsen
Vil han være ok med at gå på et rengøringsvenlig sted i huset når du ikke er hjemme og ble når du er?
At gå med strintebukser eller bleer er noget der kræver tilvænning for de er aldrig helt vilde med det i starten.
@Skattekat mener jeg har syet strintebukser ellers
Som jeg lige læser det, og jeg kan selvfølgelig være forkert på den Men hvis det er regulær urenlighed, så tænker jeg ikke strintebukser er optimalt.
Du skriver han er ved at udredes, så måske du i stedet for skal tænke i flere/andre bakker i perioden?
@Skattekat syr dem, jeg kan ikke huske om der er andre herinde
Uanset, så er det godt han bliver undersøgt, urenlighed er netop ofte et tegn på noget generer
Er alle neutraliserede?
Det må jeg give @_DK_Sugieh ret i, for de indlæg der kan være i de hankattebukser jeg syer, kan holde til strint … ikke en fuldblown urinering.
Så hvis det er, kan du ikke nøjes med et par bukser, men skal forvente at skulle gi’ ham rene bukser med indlæg i, hver gang han har tisset.
Men du må sige til, om du ønsker at afprøve det … så kan du sende mig en privat besked
Hmm det kunne godt være jeg skulle overveje ble/ eller det med at han må være på f.eks badeværelset. Jeg synes bare der er frygteligt mange ting en kat kan lave af unoder på et badeværelse
Jeg har forsøgt med flere bakker og så flyttet dem til det sted han gør mest, men det virker ikke rigtigt. Jeg læste at hvis det er diabetes som dyrlægen tror, så er det ikke fordi de ikke kan nå på toilettet men pga glukosen irriterer blæren eller sådan noget - han går fint på bakken ellers.
De er alle 3 neutraliserede, men Monty har dog haft blære-gener fra da han var bette. Der har været nogle uheld over årene, nu er det bare meget hyppigere og så har han tabt rigtig meget. De første blodprøver han fik taget for 2 måneder siden viste intet, og så kom han på mere tørfoder med flere kulhydrater i, og så havde han et uheld ca. 6-7 uger efter og så viste de nye prøver forhøjet fructosamin og glukose i hans urin.
Jeg kan vist ikke pt sende beskeder?
Jeg er opmærksom på, at de jo er lavet til strint (betydeligt mindre end urinering) men han har en ret lille blære (dyrlægen siger den er virkelig lille) og det er mest fordi han tisser i en kæmpe bue så der er tis op ad alt muligt. Så hvis nu bare det var dér hvor han sad at tisset var, så var det lidt nemmere at gøre rent XD
Ok? … men det ser ud til at jeg kan sende til dig, så det gør jeg … og så håber vi du i det mindste må svare
Diabetes kan have meget stor indflydelse på urinvejene. Jeg har selv en diabeteskat og kender det. Det hjalp så meget, da hun kom i behandling. Hun får insulin nu, og jeg kan lige nu slet ikke huske det sidste uheld.
Hvad er planen for din kat, nu hvor I har målt forhøjede værdier? I mit tilfælde prøvede vi først at kontrollere det med kosten. Hun fik diabetesfoder fra Virbac. Det virkede ikke, og så kom hun på insulin, samtidig med hun fik diabetesfoderet. Hun tabte sig i øvrigt også ganske voldsomt inden. Næsten 2 kg tror jeg. Det er jo meget for en lille kat
Pt. er planen at han skal fortsætte på sit gamle foder / tilbage til tørkost med højt protein indhold og så mere vådfoder. Dyrlægen vil gernehave at han først har været på “normalt” foder i ca. 1-2 måneder før der skal tages nye blodprøver og urinprøve - denne gang skal han dog være fastende så de kan få nogle korrekte tal for pankreas / bugspytkirtlen siger hun.
Før han fik nyt opfedende foder, fik han vådfoder og fri adgang til Real Nature Pure Okse tørfoder (da min ene kat kaster op af foder med fisk og fjerkræ). Lige nu vejer jeg tørkost af og så får han sine yndlings frysetørrede godbidder ovenpå så det er ekstra lækkert. Han elsker frysetørret kylling og and, og får frysetørret andebryst hver morgen. Dyrlægen siger de er fine og jeg kan fortsætte med dem, fordi det er ren kød uden andet.
Vi ved endnu ikke om han skal på diabetes tørfoder - jeg er personligt ikke stor fan af det foder, fordi indholdet af kulhydrater i tørfoder er ekstremt højt, man kan selv regne på det hvis man har lyst. Jeg synes det er underligt at give et foder som har rigtig mange kulhydrater, når anbefalingen til diabetes katte er, at de får Max 10-12% kulhydrater i deres foder, helst meget mindre. Så min langsigtede plan er, at få ham skåret ned i tørfoder og oppe hans indtag af vådfoder. Så jeg har bestilt nogle andre varianter (det samme mærke) så han kan få adgang til mere vådfoder i hans chipmaskine