Strit pels

Hejsa

Har I andre herinde haft lidt ældre katte med skilt /strit pels?

Min Duchess har fået det og hun er ellers glad og spiser og leger og går på bakken som hun skal…

Ja, det sker tit når der er lidt med kroppen, som ikke fungerer så godt længere. Ofte kan man dog få fundet årsagen, og sætte ind, så katten får flere gode år end ellers :smil:
Ved ældre katte kan det både være organer, der ikke fungerer så godt og/eller stivhed i kroppen. Mere end 70% af alle ældre katte har slidgigt. Jeg ville nok tage et smut forbi dyrlægen og få lavet en senior blodprofil, målt blodtryk (hypertension, som det kaldes, opdages ofte alt for sent hos katte, ofte først når syn og hjerne har taget skade) og evt. taget røntgen for at se om der er noget der :smil:

3 Synes om

Men hun har fået taget blodprøve og alt ser fint ud

jeg ville umiddelbart sige det samme som Eva, men hvis hun har fået taget blodprøve… :gruble:
Ved du helt præcist hvad de har undersøgt i blodprøven, har de oplyst om det?

… og gigten er også et godt bud.

Jeg har selv en kat som har problemer med sensitiv mave, hun kaster op og havde dårlig mave i perioder uden at der var nogen bakterier eller parasitter på plads. For hendes vedkommende var det et spørgsmål om at finde den rigtige foderblanding for at få hendes pels pæn

EDIT: er den her pelsændring noget der er kommet til for nylig… eller har hun altid haft det sådan?

1 Synes om

Hun har fået undersøgt hele kroppen ud og ind. Fået scannet alle organer og alt ser fint ud.

Det startede for et lille års tid siden , men den stritter ikke hele tiden,

Dyrlægen siger at jeg skal rede hendes pels med en lusekam

Hun får virbac til følsom mave og har det rigtig godt

lige præcis gigt kan godt være svært at se på et billede. Hopper hun gerne højt og går hun ubesværet?

Hun gik lidt stift en overgang men dyrlægen har taget røntgen og scannet alt og alt ser fint ud,

For 1.5 år siden forsvandt hun pludselig i syv dage og efter det er hun blevet mere nervøs og gik også lidt stift med bagbenene .

Nu er vi flyttet på landet hvor hun leger i indhegnet have og hygger sig

Hun vil gerne hoppe og lege og flyver rundt kl 4 om morgenen på trods af sine 10 år

1 Synes om

I en alder af 10 år udnytter de simpelthen ikke næringsindholdet i foderet lige så godt som en ung kat. Det kan såmænd være hele forklaringen, når ikke der er noget påfaldende på blodprøverne. Vi andre får jo også ringere hårkvalitet, når vi bliver ældre :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Er det sarcopeni du tænker på Susanne?

Ja - det kommer jo til os allesammen på et tidspunkt, omend i varierende grad og på forskellige tidspunkter. Der kommer noget tab af muskelvæv og fedtvæv - og tab af evne til fuldt ud at udnytte foderet og danne ny lækker hud og hår. Og nogle gange kan det såmænd være den eneste forklaring på at en ældre kat bliver mere trist i pelsen, uden at den som sådan fejler noget. Hvis ikke blodprøverne viser noget, så kan det let være at det “bare” er fordi det er blevet sværere at danne god hud og pelskvalitet pga alder. (Spørg en frisør, eller check din mormors hår - det bliver lige så stille af dårligere kvalitet hos mange)
VH
Susanne

2 Synes om