Strøm til hegnet?

Ja, som nogen måske har fanget ud fra mit brok i tanketråden, så har Athea lært sig at gå armgang i vores metaltråds udhæng og “slynge” sig op ovenpå :argh:

Vi skal derfor have sat en gang el hegn op også, men det er ikke ligefrem et emne jeg kender meget til.
Jeg går ud fra at det vil skal have er at vi skal have nogle strømførende tråde, som så sættes op diverse steder på hegnet, så hun får et rap hvis hun prøver.
Så det jeg tænker vi skal have er el-trådhegn, dimser til at sætte trådene på med. En strømgenerator/strømgiver og en (udendørs??) ledning der fører ind til et stik inde i huset, da vi desværre ikke har udendørs.
Skal vi have andet end det?

Mht trådenes placering, så overvejer jeg om de skal sidde oppe på metal udhænget, f.eks. inde ved hegnet og helt ude hvor det slutter. Eller om der skal et par tråde på ved det øverste af træhegnet inden?
Hvad har fungeret hos jer?

Er der i øvrigt nogen der ved hvad strøm forbruget på sådan noget er? Det drejer sig om ca. 35 kvm have, der er hegnet ind. (Ca. 420 cm + 830 cm + 420 cm = knap 17 m)

Hvilken slags strømgiver skal man have i øvrigt? Jeg synes en som denne her, lyder til at være egnet? :slight_smile:

Hvis hegnet er af træ (altså op til metaludhænget), så skal I sikre, at katten samtidig har en form for jordforbindelse, når den rører strømtråden, for ellers får den ikke stød.
Det kan gøres ved at køre en tråd med jordforbindelse i kort afstand fra strømtråden, men alfa og omega er her, at katten kommer til at berøre begge tråde samtidigt (dvs både strøm- og jordforbindelses-tråd) for at strømmen virker.

Jeg har sikret jordforbindelse ved at have galvaniseret delfinhegn (ikke plastikbelagt), som er gravet 5 cm i jorden - og det kræves så stadig væk, at man har koblet en ordentlig jordforbindelse til strømgiveren vha. et jordspyd, som er sat langt ned i jorden. Men når der er tale om træhegn, så er man nødt til at sikre jordforbindelse på anden vis - fx vha. ekstra jord-tråd langs strømtråden (fortsat i sidste ende koblet til et jordspyd), for træ leder ikke i sig selv jordforbindelsen

Og jeg synes strømgiveren du henviser til ser fin ud. Den svarer til den jeg selv har (det er bare en lidt ældre model, men også købt ved Harald Nyborg).

Vi regnede engang for ca to år siden ud på, hvad et hestehegn kostede… det var så vidt jeg husker omkring 150 om året…
Det er et større strømstyrke, og en fold på 2000 m hegn.

Det tror jeg du skal forklare lidt bedre for mig :ups: Hvordan sikrer man sig at den ene tråd har jordforbindelse?

Ved at hamre et jordspyd i jorden :slight_smile:

Din strømfordeler har to udgange - én til jord og én til strøm. Til jordforbindelsen skal du bruge et jordspyd (købes også hos Harald Nyborg), som ikke må røre strømtråden, men skal gå ned i jorden. Derefter trækker du de to tråde så tæt på hinanden, at hun ikke kan undgå at ramme begge på én gang. Når du har træhegn på den nederste del er du nødt til at få jordforbindelsen via tråd (som for øvrigt er nøjagtigt den samme som den, du bruger som strømtråd - og også købes i Harald Nyborg).

ok, så dem hamrer man i med regelmæssige mellemeum, og så fører man tråden ned til dem, eller hvordan?

Ah! Mange tak, så tror jeg at jeg forstår det :smiley:

Sugieh - og tak for svaret ang. de 150 kr… Det er jo til at overse :slight_smile:

Ved hjælp af et jordspyd.
http://www.nordicagro.com/gode-raad-om-hegn-og-traad-43/hvordan-virker-el-hegn-77/

Hvis selve hegnet har jordforbindelse, så kobler man jordforbindelse til spændingsgiveren vha. et jordspyd og et jordkabel - kablet danner forbindelsen mellem spyddet og spændingsgiveren.
http://www.nordicagro.com/elhegn-35/jordkabel-og-jordspyd-159/

Hvis selve hegnet ikke har jordforbindelse (fx træhegn), så skal en af trådene (jordtråden) på hegnet koblet til jord (og jordspydet) (som Mette - Temple Bar har beskrevet rigtigt godt) :slight_smile:

Jeg havde en så god tegning, da jeg selv satte el på hegnet - hvor jeg (med lidt teknisk hjælp fra min far) selv kunne hitte ud af det. Og det funker til UG.
Men jeg kan bare ikke genfinde min tegning på nettet :frowning: Leder fortsat…

RED: Dette er ikke den samme, som jeg brugte. Men den beskriver noget af det med jordforbindelsen. http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/montagevejledningerm40_m115.pdf

Lone - Mange tak. Det må jeg lige tjekke ud… Sætter nok også kæresten til at læse det :wink: Han burde være bedre til den slags end jeg :tihi:

Vi har både en strømtråd gående inde i indhakket før udhænget, og yderst på udhænget. Vi skal så også have en på den anden side, så vi er sikre på at fremmede katte ikke kommer ind i kattehaven. Ikke at vi har prøvet det endnu, men for en sikkerheds skyld.

Jeg har engang læst et sted (kan slet ikke huske hvor), at jo mindre hegnsmaskerne er, jo mere ‘indbyder’ de til ‘armgang’.

Derfor valgte vi hegn med 5x5 cm masker til ‘udhæng’ øverst på vores plankeværk, da hønsenet/volierenet-typerne åbenbart er nemmere at kravle i. Vi har ikke haft ‘armgang’ i vores net - men katte er jo også forskellige, så aner ikke, om det vil gøre en forskel hjemme hos dig :slight_smile:

Det har vi også her.

[QUOTE=Diana F;803475]Jeg har engang læst et sted (kan slet ikke huske hvor), at jo mindre hegnsmaskerne er, jo mere ‘indbyder’ de til ‘armgang’.

Derfor valgte vi hegn med 5x5 cm masker til ‘udhæng’ øverst på vores plankeværk, da hønsenet/volierenet-typerne åbenbart er nemmere at kravle i. Vi har ikke haft ‘armgang’ i vores net - men katte er jo også forskellige, så aner ikke, om det vil gøre en forskel hjemme hos dig :-)[/QUOTE]

Problemet er jo så også størrelsen på kattene :slight_smile: Jeg har haft hittekillinger, der kunne gå igennem maskerne på hønsetråd, så jeg tør kun have det mindre i en mindre maskestørrelse end hønsetråden…
Og det betyder jo så desværre netop at det er fast nok til at gå armgang i, og jeg så må acceptere at få noget strøm på…

Ok, det kunne jeg godt forestille mig også er hvad vi bør have (og på ydersiden/ovenpå pga. fremmed katte). Kan du evt. tage et billede af det? Har I så også sådan en jordtråd begge steder udover strømtråden? :slight_smile:

Altså, du har vel sådanset følgende muligheder:

1. Strømtråde + jordtråde (på tegning er jord lilla og strøm turkis)
  2. Sæt jord til dit udhægn (stiplet lilla på tegning) - jeg går ud fra det er af metal - og så ryk strømtråde op i forbindelse med udhænget. De må selvfølgelig ikke røre udhænget!
  3. Sæt nethegn på det øverste af træhegnet og før det til jord, og så hav strømtråde uden på eller oven over. Langt mere træfsikkert end 1).

[QUOTE=pivnu;803582]Altså, du har vel sådanset følgende muligheder:

1. Strømtråde + jordtråde (på tegning er jord lilla og strøm turkis)
  2. Sæt jord til dit udhægn (stiplet lilla på tegning) - jeg går ud fra det er af metal - og så ryk strømtråde op i forbindelse med udhænget. De må selvfølgelig ikke røre udhænget!
  3. Sæt nethegn på det øverste af træhegnet og før det til jord, og så hav strømtråde uden på eller oven over. Langt mere træfsikkert end 1).[/QUOTE]

Det er meget godt vist. Man kan dog godt nøjes med et jordspyd og bare slutte “de blå” sammen - enten ved spyddet eller på selve agregatet.

Vi har forøvrigt også købt udstyret i Harald Nyborg. Det er Nervus-modellen på 8 watt - altså et nummer større end den, du kigger på, Eva. Men efter at have afprøvet den på mig selv, er jeg ikke i tvivl om, at de 5 watt vil række til en almindelig, mindre have. :høhø: Den er der for øvrigt også en del herinde, der bruger, har jeg set.

Jeg bruger også kun 5 watt’en - desværre inden de redesignede den, for den er da betydeligt pænere i dag :wink:
Slår rigeligt hårdt til en lille have!
Ja, man kan måske nok nøjes med eet jordspyd, til små indhegninger, men generelt skal man ikke spare på jordspyd/forbindelse.

[QUOTE=pivnu;803644]Jeg bruger også kun 5 watt’en - desværre inden de redesignede den, for den er da betydeligt pænere i dag :wink:
Slår rigeligt hårdt til en lille have![/QUOTE]

Og selv om der findes en udmærket hegnstester til at checke, om skidtet virker, er man som ansvarlig katteejer naturligvis også nødt til at afprøve det på egen krop. Og jeg kan oplyse, at virkningen er noget kraftigere med bare tæer… :høhø:

Man skal i hvert fald være sikker på, at der er jordforbindelse, hvis det skal virke - og så er flere spyd naturligvis en fordel.