Stue birk?

kan katte tåle det? har nemlig set en jeg gerne ville have men tør ikke købe den inden jeg ved noget jo :slight_smile:

Dens saft er svagt giftig.

jeg har fået at vide at katte normalt ikke spiser noget de ikke kan tåle… men jeg er jo bare lidt usikker på om det gælder min prinsesse, bine tror jeg skam ik rør det hvis hun ik kan tåle det, men prinsesse:?

hvad sker der hvis de spiser den? nogen der ved det

Jeg ville ikke løbe an på chancen om de holder sig fra giftige planter.

Katte som ikke har adgang til naturen/udelivet, vil oftere gå i potteplanter.

Udslæt, kløe i øjnene, svie, allergiske reaktioner er det som nævnes. Og det gælder forresten også os - og små børn.

Glemte lige: Heldigvis smager de fleste giftige planter ikke godt, og katten vil holde sig fra dem. Men lugter de godt, vil katten sikkert gå ombord i dem.

Skulle det passe at katte aldrig ville spise noget de ikke kan tåde - ville der ikke ende så mange katte hos dyrlægen med forgiftninger som der gør.

Jeg har altid haft stuebirke, det har aldrig givet problemer heller ikke hos de katte der absolut skulle gnaske i dem, pt har jeg 2 stuebirke og en af kattene skal jævnligt tygge i den :slight_smile:

kender nemlig en del som har planter hvor kattene ik kan tåle dem og man kan tydeligt se at kattene går i de planter de kan tåle og uden om dem de ikke kan tåle:)

kender et par stykker der har stuebirk OG levende katte :slight_smile:

der sker ikke så meget ved det - MEN - der er ALTID jord over det hele fordi kattene går om bord i potten den er plantet i…

hvis man kan holde det ud - så går det nok, men jeg ville personligt blive bims

Man hører jævnligt om katte der bliver rigtig syge, det er ikke længe siden at en kat døde fordi den spiste af nogle liljer, så det er altså ikke noget man kan være 100 % sikker på, så der er planter man bør går uden om eks.v julestjerner og nerier, nerien blev i gamle dage kaldt hestedræber og det siger lidt om hvor giftig den er.

det er fordi jeg leder efter en grøn plante, ikke noget med blomster på, som jeg kan have i stuen, gerne en stor en for ellers slæber kattene rundt med dem :slight_smile:

har i norgen forslag til hvad det kan være så??:slight_smile:

Jeg har altid haft stuebirk - de gider slet ikke tygge i dem.
Det er min erfaring…:slight_smile:

[quote=Mona Jensen;209642]Jeg har altid haft stuebirk - de gider slet ikke tygge i dem.
Det er min erfaring…:)[/quote]Jeg har samme erfaring. :slight_smile:

Ingen gnaskning her.

[quote=Battlestar;209518]kender et par stykker der har stuebirk OG levende katte :slight_smile:

der sker ikke så meget ved det - MEN - der er ALTID jord over det hele fordi kattene går om bord i potten den er plantet i…

hvis man kan holde det ud - så går det nok, men jeg ville personligt blive bims[/quote]
Ingen jordrod her.

Tip kommer her:

Sten. :slight_smile:

Mine forældre har stuebirk og kat og der sker intet. Måske er det fordi at det er en velopdragen perser -høhø

Min stuebirk er så gammel (en jeg arvede for mere end 10 år siden) og grenene så kraftige de kravler i den - nå ja, og hvæsser kløer i stammen. Jeg har gjort op med mig selv de godt må kradse i den.

Så der er rigtig mange katte der har overlevet dens selskab:-)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;209648]Min stuebirk er så gammel (en jeg arvede for mere end 10 år siden) og grenene så kraftige de kravler i den - nå ja, og hvæsser kløer i stammen. Jeg har gjort op med mig selv de godt må kradse i den.

Så der er rigtig mange katte der har overlevet dens selskab:-)[/QUOTE]

Da jeg opdrættede havde jeg også konstant killinger oppe i stuebirken, nu kravles der ikke så meget mere, men Simba skal altid flå blade af, men de er købt til kræene og sat så de kan lege urskov.

Den med jordspredning har jeg haft, men de nuværende katte gør det ikke :ok:
men et låg fra en stor malingsspand eller sten lagt over hele overfladen begrænsede det :thumbup:

Fandt lige et billede af killinger i en stuebirk, og ja planten har set sine bedste dage, men det tror pokker når kræene skal klatre og gnaske i den,