Styrke på strømgiveren/elhegn

Hvor mange joule har jeres strømgiver i impulsenergi? (udgangseffekten fra boksen)

Og er der nogen af jer der har den med batteri, eller har I alle på strøm?
Hvis batteri - hvor ofte skal der så skiftes batteri ca.? (og størrelse på indhegning plus styrke på strømgiveren)
Hvis strøm - hvordan har I fået strøm udenfor, hvis I ikke allerede havde?

Plus - hvor er det billigste sted at købe? Pt synes jeg det ser ud til at være Harald Nyborg?

Der blev boret et hul i muren - så var der strøm udenfor.

Harald Nyborg har jeg handlet i for første og sidste gang - de ville ikke bytte en vare de sagde passede - det gjorde den så ikke - men da pakken var åbnet ville de ikke tage varen retur

Lis - Hvilken model har du så nu? (dvs. styrke)

Da jeg for mange år siden havde strøm på et hegn, var det med mindste styrke, der passede til ænder o.lign.
Det var rigeligt - Min søn udstødte i hvert fald et brøl, da han en sen nattetime prøvede at komme ind i haven og ramte det. :muhaha:

Selv om en have ikke er flere tønder land så pas på at få købt et apparat der kan række til det antal meter i har af tråd (regn hele vejen rundt 2 gang hvis i har strøm i 2 tråde f.eks.)

Harald Nyborg er blevet en butik hvor tingene absolut er billige fordi det er noget bras.

Hvis I køber den type som skal lades op så vil jeg anbefale 2. Et til at sætte i når det andet lades op. Og pas så på de der batterier de kan eksplodere hvis man er uheldig. Det var vores søn så uheldig at opleve sidste år da vi flyttede.

Vi har Nervus M1800-PE, 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt - det er den næstmindste fra Harald Nyborg. Den er tilsluttet en udendørs stikkontakt på terrassen.

Og den giver altså rigeligt smæk for skillingen, så modellen på 5 Watt havde også været nok til en mindre rækkehushave som vores:slight_smile:

Den har Luise nu - men det var en mini Elephant
Topspænding 5200 volt
Impulsenergi 0,1 joule
Ladeenergi 0,12 joule

Jeg har den mindste udgave fra Harald Nyborg og den fungerer glimrende til mit brug :slight_smile: (kender ikke detaljerne på den, men i og med, at den er mindst, er det deres billigste model :)). Den er til strøm og det får den via en udendørs forlængerledning trukket ud gennem terrassedøren og så er forlængerledning og strømboks koblet sammen inde i en plastickasse til formålet, der nærmest ligner en rød rugbybold (vist nok også købt hos Harald Nyborg - eller i hvert fald i et byggemarked).

Hvis strømmen er trukket ordentligt og der er god jordforbindelse, skal der ikke nogen voldsomt høj spænding til at afskrække katte :slight_smile: Og de fleste behøver endda kun ét rap - jeg har flere gange opdaget, at strømmen ved en fejl var blevet slukket (stikkontakten sidder i gulvhøjde, så nogen har stødt ind i den) uden at nogen af mine katte har forsøgt at undslippe.

:smiley: og den jeg købte af Lis er alle tiders :slight_smile: Når tossen her ellers får sat det rigtigt sammen :høhø:

Jeg har også den mindste fra Harald Nyborg til mine bette ~24 m. tråd (jeg husker ikke, hvor mange meter, den dækker, men man skal netop huske at måle AL sin strømførende tråd, ikke kun meter hegn).
Det vigtigste er helt sikkert at montere korrekt, holde tråden fri for beplantning og ordentlig jording.
Min rapper rigeligt hårdt - komisk nok er det kun os to-benede, der tester det :stuck_out_tongue: Kattene har endnu aldrig hængt i hegnet.

Mange tak for jeres svar. For ja, det jeg har været spændt på har været hvor stor en styrke der skal til at afskrække dem - i dette tilfælde udbryder dronningen Athea :slight_smile:
Men der er da godt nok lidt forskel fra 0,1 joule til 1,8 joule

Mht tråden, så står der i en flyer jeg har fundet af antal tråde ikke betyder noget, det er afstanden fra boksen/strømgiveren der betyder noget… :slight_smile: Men uanset hvad så er vores have ikke stor nok til at jeg kan tro at det har nogen betydning… :slight_smile:

Den bette strømgiver jeg har KAN trække et hegn på ca 2500 meter, så nej, det betyder ikke noget :wink: Det har betydning, hvis det er heste eller kvæg der skal hegnes ind :slight_smile:

Tak for alle jeres svar :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;971663]Vi har Nervus M1800-PE, 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt - det er den næstmindste fra Harald Nyborg. Den er tilsluttet en udendørs stikkontakt på terrassen.

Og den giver altså rigeligt smæk for skillingen, så modellen på 5 Watt havde også været nok til en mindre rækkehushave som vores… :)[/QUOTE]

Ok, ja det er nemlig lige om jeg skal købe den model, eller den mindste… Er bare bekymret for om der ikke er smæk nok på den mindste til at afholde Athea fra at kravle over :gruble:

[QUOTE=Temple Bar;971687]Jeg har den mindste udgave fra Harald Nyborg og den fungerer glimrende til mit brug :slight_smile: (kender ikke detaljerne på den, men i og med, at den er mindst, er det deres billigste model :)). Den er til strøm og det får den via en udendørs forlængerledning trukket ud gennem terrassedøren og så er forlængerledning og strømboks koblet sammen inde i en plastickasse til formålet, der nærmest ligner en rød rugbybold (vist nok også købt hos Harald Nyborg - eller i hvert fald i et byggemarked).

Hvis strømmen er trukket ordentligt og der er god jordforbindelse, skal der ikke nogen voldsomt høj spænding til at afskrække katte :slight_smile: Og de fleste behøver endda kun ét rap - jeg har flere gange opdaget, at strømmen ved en fejl var blevet slukket (stikkontakten sidder i gulvhøjde, så nogen har stødt ind i den) uden at nogen af mine katte har forsøgt at undslippe.[/QUOTE]

Tak. Det bliver nok også noget i den stil vi skal have mht strøm. Vi har dog fået “tilladelse” til at ansøge om at vi må lave en udendørsstikkontakt, men alting koster jo…

Der er jo ikke andet for, end at du må finde én, der har den lille model, og så afprøve styrken på egen krop. Nu er det ikke lige årstiden for bare tæer, men ellers skal jeg hilse og sige, at det forøger virkningen betydeligt… :stuck_out_tongue:

Spøg til side - den mindste Nervus skulle række til op til 3 km hegn, så mon ikke den kan holde Athea inde? :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;973205]Der er jo ikke andet for, end at du må finde én, der har den lille model, og så afprøve styrken på egen krop. Nu er det ikke lige årstiden for bare tæer, men ellers skal jeg hilse og sige, at det forøger virkningen betydeligt… :stuck_out_tongue:

Spøg til side - den mindste Nervus skulle række til op til 3 km hegn, så mon ikke den kan holde Athea inde? :)[/QUOTE]

Jo, det er mere styrken af rappet jeg tænker på? Det er vel ikke det samme hvis man går op i model, eller?
Og at jeg afprøver styrken siger mig jo ikke noget om, hvorvidt Athea vil finde det afskrækkende :stuck_out_tongue: Er skam ikke så længe siden jeg tog et hen over ryggen, da jeg lige skulle under et hegn :høhø:

Den har vi også og jeg skal hilse og sige, at den godt kan give et rap over nallerne :tihi: Man kan jo ikke udsætte misserne for noget, som man ikke selv har lyst til at prøve - Men der skulle sgi godt nok lidt overvindelse til, inden jeg satte fingrene på det :slight_smile:

Vores har virket upåklageligt, siden vi satte det om for over et år siden :slight_smile:

Nå, det ligger i familien. Det der med at være udbryder konge, så ved jeg hvor Haley har det fra.

Jep jep, og det havde jeg vist også nævnt :smiley: Og udpeget et par steder, da jeg kom og afleverede hende, hvor hun potentielt kunne finde på at komme ud :tihi:
De er lige rigeligt kvikke nogle gange :inlove: