Nu er det en uge siden jeg fik en lille ny killing ind af døren. Og min store dreng Mufti var tilsyneladende bange for hende og hvæsede og knurrede.
Nu har situationen ændret sig en del: Mufti virker MEGET forelsket i hende (begge er neutraliserede) og vil helst rende efter hende hele tiden. Han ved dog ikke hvad han skal stille op med hende, for nogle gange slikker han hende kærligt, og hun ligger og spinder, men andre gange holder han hende fast med forbenene, bider hende i nakken og sparker hende med bagbenene. Det ser meget voldsomt ud, men det skyldes nok at han er så meget større. Det lader ikke til at han bider hende særligt hårdt det meste af tiden. Hun slår igen og bider til hun kan flygte i sikkerhed.
Mufti begynder at miauw’e højlydt når han ikke kan se hende, og han vil hellere være i nærheden af hende, end sove i arm med mig (man kan godt blive lidt jaloux!) -blåblå
Fnug prøver ikke desideret at undgå Mufti, hun gider ham bare ikke. Igår gned de dog næser 2 gange. Fnug er begyndt at spise igen, prøvede alt og har fundet frem til noget vådfoder hun godt gider. Det lader heller ikke til at det faktisk var øjenbetændelse hun havde. Hun elsker at lege rundt [smilie=hate-smile.gif]
Jeg anser det ikke ligefrem for en succes… Mufti har ændret sig og vil ikke længere sove om natten, men larmer rundt, så vi andre heller ikke får ro. Han gider ikke mere at lege på samme måde som før, men ellers virker han glad nok. Fnug har tabt sig siden vi fik hende, hvilket vel ikke kan undre når hun nægtede at spise i 3 dage. -bleg
Faktisk føler jeg mig lidt som en fiasko, for selvom jeg har prøvet alt, og så virker det bare ikke! Jeg er så ked af at Fnug har tabt sig, og at Mufti ikke gider lege. Jeg føler mig dybt utilstrækkelig som katteejer.
Synes I at det er en fremgang der er sket?!? Passer de bare ikke sammen? Skal jeg give mere tid?
Jeg er bare så ked af det hele lige nu… -ked
De to katte er ved at blive gode venner -love Fnug skal nok begynde at spise igen -thumbs Jeg synes bestemt, sammenføringen kan betegnes som en succes
mvh Camilla
Fiasko? Nej, tværtimod da
Mufti er da bare ovenud glad for at have fået en lille kammerat, og det skal du da fryde dig over i stedet for at være jaloux
Det er helt sikkert også bare et spørgsmål om tid, før du har ham (måske begge to) i sengen igen.
Uanset hvor megen umage vi end gør os med at lege og aktivere, så kan vi ikke erstatte leg med en anden kat.
“Der skal en kat til at slikke en kat bag øret” -thumbs
Det er jeg glad for I mener!
Jeg ville bare ønske at han ikke bed hende sådan… Men måske vil tiden løse det -jegkrydser
Det gør ikke så meget at han ikke vil ligge i seng mere om natten, så får kæresten bedre plads Det er værre at han angriber Fnug og jeg ikke kan nå ned og hjælpe hende om natten. Kan hans opførsel skyldes at han har været alene-kat nogle måneder?
Jeg håber at I har ret i, at han faktisk godt kan lide hende, og ikke bare følger efter hende for at beskytte hans territorium.
Jeg håber at de så snart vil begynde at lege i stedet for.
Hvorfor er det egentligt kun ham der slikker på hende og ikke omvendt?
For en gangs skyld en fredelig omgangstone… Han lå og slikkede hende lidt i hovedet lige før billedet blev taget:
“Hvorfor er det egentligt kun ham der slikker på hende og ikke omvendt?”
Gensidig kattevask er ikke kun hygge. Den, der slikker mest, er den, der dominerer.
Man kan bl.a. se det, når to katte ligger fredeligt og vasker hinanden.
Efter et stykke tid bliver “vasken” mere og mere ihærdig, og ørene lægges mere og mere ned.
Til sidst holder den ene op med at vaske og rejser sig og går (har erkendt sin lavere rang).
En fredelig facon at få ordnet hierarkiet på
En kat kan også opsøge en anden kat og byde sig til for en gang slik.
Så er hierarkiet holdt ved lige.
Hvis du vil se en rigtig ballade-måde at hygge på, så prøv at se den her video af Ninjo og Wulfi. I den synes de begge det er 100% hygge, men også lidt magtkamp, men mest hygge.
Ydermere KAN der være race/køns spørgsmålet, hvis fornemmer at Fnug ikke helt gider Mufti. Er den ene en Maine Coon og den anden en Birma? Måske har de forskelligt temperament, men måske kan de også sagtens komme til en forening.
Fnug er en ragdoll, og en værre vildbasse ellers… Hun plejede at lege rundt med hankatten der hvor hun boede før. Så jeg håber da ikke at det er problemet :S
Tror ikke at Mufti har fårstået reglerne:
As long we are silent everything is ok, we’re playing. You scream or leave if it hurts, and then you come back 1 sec later, because you just can help it. It’s too much fun!
Men ellers ligner hans teknik fuldkommen Ninjos! Så er det jo nok bare leg, han skal bare lære at være forsigtig mod den lille.
Fnug beder faktisk selv om det ind i mellem (efter jeres kommentarer prøver jeg at lede efter de gode tegn ) hun flygter ikke særligt langt væk og flere gange i dag er hun selv gået over til Mufti. Og lige før lå Mufti højest i klatretræet i hængekøjen og Fnug angreb nedefra! Det har jeg altså ikke set dem gøre før…
Du skal også lige tænke på, at Mufti leger med hende, som han ville gøre med en af sine jævnaldrende søskende. Da han ikke har noget opfattelse af sin egen størrelse og styrke i forhold til hende, er han derfor også “lovligt undskyldt”.
Men en anden ting - klip Muftis kløer, hvis du er bekymret. Jeg var bekymret over Ninjo, netop pga hans voldsomme bagbens kradsning-teknik, som du også beskrev. Så jeg klippede hans kløer, bare for at være sikker på at han ikke pludselig ville komme til at skade Wulfis øjne eller noget i den stil.
Kløerne er skam klippede! Så de skader hende ikke så meget. Men voldsomt ser det ud!
Jeg holder øje med alle tegn, både de gode og de dårlige, og jeg synes idag har været bedre end igår, for Fnug har selv valgt at opsøge Mufti, og han har ikke været ligeså meget efter hende i dag som i går. [smilie=hate-smile.gif]
Jeg håber da at han vil lægge mærke til at hendes knurren og hvæsen betyder “stop”?
Men tusind tak for hjælpen, støtten og de gode råd! I er altså nogle guldklumper her på Kattegale, og nu vil jeg tage til hyggeaften med fred i sjælen og glæde i hjertet -thumbs
Og så vil jeg ellers gå og være glad for mine utroligt dejlige katte!
(Nu sidder han og slikker hende bag øret igen -forelsket )
Jeg synes godt du kan betragte sammenføringen som en success. Som Mega skriver er Mufti ikke klar over sin egen størrelse og kræfter, og selvom det ofte kan lyde voldsomt når katte leger, bunder det ofte ikke ret dybt.
Du skal se om ikke ret længe er de sikkert pot og pande og ligger og sover og hygger sig sammen.
Jeg har selv 5 burmesere som stort set altid ligger i en stor bunke til fællesvask og fælles sovning/hygge. Det er yderst sjældent at de ligger og sover alene et eller andet sted men oftest ligger de mininmum 2-3 sammen ad gangen.