Sugo = italiensk tomatsauce

Jeg er i gang med at lave sugo efter originalopskrift og kom i tanke om, at andre måske kunne bruge den til noget…

Det er så let at lave - men det tager lang tid, så det er et projekt man starter en dag, hvor man ikek skal ud af døren i nogle timer, så man kan hold eøje med gryden…

Opskriften er uhyre enkel:

5 store løg , grofthakkede,
4 stilke bladselleri, i skiver,
5 fed hvidløg, grofthakkede (og ikke flere! Det er ikke hvidløgstomatsauce man laver!)
5 store gulerødder, i skiver
og ca 5 kg friske tomater, skåret i kvarter…

Svits løg og bladselleri af i lidt olivenolie eller vand… tilsæt gulerødderne og tomater… kog op… og lad så det hele simre indtil at gulerødder og bladselleri er så udkogt at det kan mases til mos ved at trykke stykker op mod grydens side…
Krydder med salt og pepper…
Jeg blender min sugo for at få en ensartet saucekonsistens, men det behøver man virkelig ikke…

Det siger sig selv at der er tale om en stor portion sugo… så stor at man ikke kan bruge det hele på en gang med mindre man er en storfamilie eller har mange gæster på besøg…

Jeg plejer at fryse sugoen ned i passende portionsbeholdere.
Har jeg tid til det - sådan som fx her til aften, så kan jeg også finde å at lave forskellige slags saucer udfra grundopskriften…

1. med masser af oregano og basillikum,

2. med chilli

3. med hvidløg

De tre typer dækker faktisk det allermeste fra det italiensk køkken :slight_smile: man kan utroligt let tilsætte lidt fløde til fx krydderurtevarianten og servere den til saltimbocca… hvidløgstypen er suveræn til fisk og skaldyr evt lige spædet op med lidt hvidvin… og chilliversionen er guf bare med pennepasta…

Håber I kan bruge opskriften til noget godt :slight_smile:

Hold fast, det lyder godt.
Og nemt og endda billigt.

Ja det er billigt… det havde jeg helt glemt :slight_smile:

Jeg plejer at lave 3 - 4 kæmpeportioner her om sommeren mens at tomaterne er billigst. Sugoen kan sagtens holde sig i fryseren til engang hen på vinteren…
Den omgang jeg er ved at lave pt vil nok give ca 4 liter sugo… det er godt nok meget i en husholdning, der kun består af to personer! Også fordi det jo er meget koncentreret pgr indkogningen…

Det lavede vi også en ordentlig grydefuld af, da vi kom hjem fra Italien. Har flere portioner i fryseren, det er ikke værst :slight_smile:

//youtu.be/F6awlN1HawY

vh

Andreas