Suk - ansvar eller hvad?

Ja, suk - jeg magter næsten ikke flere diskussioner om ansvar eller mangel på samme i dag, men nu er proppen ligesom af ventilen :S

Vi sidder og spiser, og så fortæller mine piger, at en af deres klassekammerater vil aflevere deres huskat på Inges Kattehjem. Nåh, siger jeg noget overrasket, eftersom jeg mødte dem på udstillingen i Rødovre i søndags, hvor de kiggede efter siameserkat.

Mine piger forklarer så, at det er fordi, de vil rejse tilbage til Island, hvor de kommer fra, og det gør de om tre år, og så synes de, at deres huskat, der så vil være 7 år, er for gammel til at flytte :uha:. De vil så anskaffe sig en siameser i stedet - for sådan en har de haft før, og den var de meget glade for, og så snakker den jo lidt mere end en huskat :besvimer:

Tænker bare - stakkels, stakkels misser - for gammel til at flytte til Island, men ung nok til at sidde i et bur på Inges Kattehjem med måske x-antal flytninger foran sig.

Jeg magter ikke flere tråde om ansvar i dag, sorry - de dræner mig for energi, fordi det er ting, der betyder så meget for mig :ked:

Beklager! Men hvis det er deres holdning synes jeg faktisk de ingen kat skulle hav - hverken gammel eller ung!!

Ja desværre er der bare mange af sådanne historier. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg nærmere historien er den at de ikke gider huskatten nu hvor de skal ha ny.

Min far fortalte lige i dag at en familie han kender skal af med deres 4 årige kat fordi den er besværlig at ha med i campingvogn. Jeg spørger så om de lige er begyndt på det med campingvogn men nej det havde de gjort i mange mange år. Det må de jo så ha vidst da de fik missen for 4 år siden, altså at det nok ikke gik.

Vi lever i en køb og smid ud verden og desværre er der nogle (mange) der også ser sådan på deres kæledyr - sygt.

[quote=Charlotte Oeh.;121771]Ja, suk - jeg magter næsten ikke flere diskussioner om ansvar eller mangel på samme i dag, men nu er proppen ligesom af ventilen :S

Vi sidder og spiser, og så fortæller mine piger, at en af deres klassekammerater vil aflevere deres huskat på Inges Kattehjem. Nåh, siger jeg noget overrasket, eftersom jeg mødte dem på udstillingen i Rødovre i søndags, hvor de kiggede efter siameserkat.

Mine piger forklarer så, at det er fordi, de vil rejse tilbage til Island, hvor de kommer fra, og det gør de om tre år, og så synes de, at deres huskat, der så vil være 7 år, er for gammel til at flytte :uha:. De vil så anskaffe sig en siameser i stedet - for sådan en har de haft før, og den var de meget glade for, og så snakker den jo lidt mere end en huskat :besvimer:

Tænker bare - stakkels, stakkels misser - for gammel til at flytte til Island, men ung nok til at sidde i et bur på Inges Kattehjem med måske x-antal flytninger foran sig.

Jeg magter ikke flere tråde om ansvar i dag, sorry - de dræner mig for energi, fordi det er ting, der betyder så meget for mig :ked:[/quote]

-lynogtorden-lynogtorden-lynogtorden-lynogtorden

De skulle skamme sig, skulle de…

Nu kan jeg ikke klare…
flere ubegavede mennesker den næste måned. :doh:

Jeg bliver så ked af det i mit lille hjerte. :ked:

Jeg sidder her og kigger på mine misser; som leger og leger.
Og strutter af glæde.

Lige nu føler jeg mig helt magtesløs.

Kærlige hilsner til jer herinde.
Sammen med jer føler jeg mig godt tilpas. -blomst-blomst
Mona

Jeg møder disse mennesker af og til i adfærdskonsultationer. De ringer gerne for at få mig til at blåstemple deres valg og bliver meget overrasket over, at jeg ikke træffer nogle som helst valg for dyreejere - jeg stiller forslag og redskaber til at ejeren SELV kan vælge og vrage, træne og forsyne sig med viden.

Den værste var en familie med en terrier, som skulle aflives. Jeg sad tilfældigvis med et andet par, der søgte en voksen hund, gerne terrier. Så jeg nævnte denne mulighed.

De vidste ikke helt… Jeg spurgte ind, og så kom sandheden frem.

Der var intet gal med terrieren bortset fra, at han var voksen!
Da børnene skulle have en hvalp så skulle han aflives.

Det var tredje hvalp de skulle tage ind til deres børn! Dvs de har før aflivet to andre sunde dyr i en alder af 1,5 år.

Jeg foreslog dem fortsat at omplacere ham, og at overveje om de med deres indstilling egner sig til at holde dyr - herunder, hvad de lærer deres børn.

Det blev de så sure over, at de afbrød al videre kontakt. Jeg ved ikke, hvad der skete med terrieren - men jeg tænker tit på ham… Et eller andet sted, så tror jeg, at de nu har en hvalp i stedet…

Et andet eksempel var en mand, der ringede fordi hans hund gøede. Jeg sagde, at han kunne få nogle redskaber til at træne det væk/delvis væk (hunde gør jo), men han ville have at jeg skulle ordne det NU. Jeg sagde, at det var umuligt, og at jeg ikke havde en hundestopgø-tryllestav på lager.

Så ville han køre til udlandet og få skåret hundens stemmebånd.

Jeg talte med den mand i tre stive timer - men det lykkedes mig ikke at overbevise ham om ikke at køre til udlandet…

Der var også den angste hund, som jeg var ude hos for at hjælpe. Ejeren VILLE ikke lukke hunden ud af et MEGET lille bur, som den - dyb angst! - lå i 9 timer daglig alene uden opsyn. Jeg sagde, at sådan en hund - der fik panikanfald - kunne skade sig selv i sådan et bur, og at den skulle have adgang til vand og mere plads. men nej. Jeg tog af sted uden at nå ejeren.

Tre dage senere sendte hun en mail. Hunden var aflivet pga de kvæstelser, som den havde påført sig selv, da den var blevet skræmt mens den var alene i det lille bur derhjemme. Da hun fandt den kom den akut til dyrlæge, men skaderne var så store, at hunden måtte aflives.

Så ja - nogle gange bliver man sgu træt af at tale om ansvarlighed!
Som adfærdsterapeuter er vi omfattes af tavshedspligt, men disse sager har fået mig til at rejse spørgsmålet på skolen - for vi er jo også omfattet af loven! Og jeg vil derfor fremover - belært af disse stakkels dyr - anmelde dyrehold, der grænser til vanrøgt.

Skolen er enig, vores problem er, at ingen lov ville have hjulpet disse dyr - ikke en gang hunden i buret. Kun ham med stemmebåndet kunne - måske, hvis politiet gad se på det! - have fået en MINDRE bøde…

Så ja jeg kender følelsen. Jeg har samme følelse, når jeg IGEN står ved en hundeejer, der mener, at gåture på i alt 10 min MAX dagligt er nok for en hund fordi “den har små ben”…

MVH

Og igen: Hvad er så vanrøgt, og hvor går grænsen?

Fra Dyreværnsloven
§ 20. En dyrlæge, der bliver bekendt med, at et dyr behandles uforsvarligt, skal anmelde forholdet til politiet. Dette gælder dog ikke, hvis forholdet ikke er groft og i øvrigt straks rettes.