Sukkerfri rabarbergrød - perfekt til flad mave kuren

Jeg har leget i køkkenet idag fordi al den rabarbersnak fik mig gjort nysgerrig

Jeg er på “flad mave” kur - så jeg må ikke få sukker… så jeg skulle jo finde på en opskrift uden og her er den så

750 g rabarber
8 dl vand
300 g sukrin - det er DET HER
1 vanillestang
2-3 cl nonoxal
4 spsk kartoffelmel

Skyl og snit rabarberne. Lad dem koge sagte 5-6 min i vandet og nonoxal.

Si saften fra og bring den i kog med flækket vanillestang og sukrin efter smag.

Rør kartoffelmelet ud i knap 1 dl koldt vand. Hæld jævningen i en tynd stråle i den kogende saft, mens der røres med en ske. Tag gryden af varmen så snart grøden er jævn. Koger den for længe bliver den “lang”

Energi pr 100g 32 kcal
Protein 0,7 g
Kulhydrat 39 g
Fedt 0,2 g

hvis den skal nydes med noget der ligner mælkeprodukt - så er cremefine 7% en mulighed… der er flere MUFAer (mono umættede fedtsyrer) at hente end i alm fløde

Tak for det …Det skal prøves :slight_smile:

Men jeg må lige bringe en ‘advarsel’ mod kunstige sødestoffer. Jeg er jo for nylig konstateret diabetiker, og derfor har jeg jo måtte skifte ALT sukker ud med alternativer …Jeg lever og bor omtrent døgnet rundt på toilettet - Så ingen behov for tarmskyldning hos mig :høhø:

[quote=Alice;387864]Tak for det …Det skal prøves :slight_smile:

Men jeg må lige bringe en ‘advarsel’ mod kunstige sødestoffer. Jeg er jo for nylig konstateret diabetiker, og derfor har jeg jo måtte skifte ALT sukker ud med alternativer …Jeg lever og bor omtrent døgnet rundt på toilettet - Så ingen behov for tarmskyldning hos mig :høhø:[/quote]

:S

Æv, hvor er det da bare noget ærgerligt noget at rage til sig.

Er det diabetes 1 eller 2 ?

:blegne:

Æv, hvor er det da bare noget ærgerligt noget at rage til sig.

Er det diabetes 1 eller 2 ?

:blegne:[/quote]

Ja det er noget rigtig ÆV !!!

Jeg blev først erklæret type 2, men nu er min læge ved at gå over til, at jeg må være den ‘sjældne’ type, som kaldes 1½. Jeg har nu i et par måneder været i tabletbehandling ( Metformin ) og en voldsom kostomlægning, men jeg kan dælme ikke få styr på mit blodsukker. Jeg er ni i en fase hvor jeg skal måle mit blodsukker hver 3. time, og du godeste hvor er det trættende at skulle vågne et par gange om natten, og prikke sig selv i fingeren …Jeg føler mig næsten som en zoombi. Jeg skal til kontol igen den 17. og hvis ikke mit blodsukker har stabiliseret sig til den tid, så ryger jeg på insulin :-//.

[quote=Alice;387864]Tak for det …Det skal prøves :slight_smile:

Men jeg må lige bringe en ‘advarsel’ mod kunstige sødestoffer. Jeg er jo for nylig konstateret diabetiker, og derfor har jeg jo måtte skifte ALT sukker ud med alternativer …Jeg lever og bor omtrent døgnet rundt på toilettet - Så ingen behov for tarmskyldning hos mig :høhø:[/quote]

sukrin skulle være rigtig godt til netop diabetikere, da det ikke er et kunstigt sødestof per se, men udvundet af sukkeralkoholer og som sådan ikke “kunstig”

håber altså dit blodsukker kommer under kontrol, så du slipper for insulinen…

har du i øvrigt læst hvad de kliniske diætister der er bag bogen om den flade mave skriver om sammenhængen mellem vores store indhold af kulhydrater og udvikling af sukkersyge…

jeg må indrømme at jeg har oplevet en stor sammenhæng mellem min nye diæt og udeblivelsen af mine vanlige ædeflip… mit blodsukker er kommet 95% under kontrol

igår havde jeg en lille trang - ikke mere end at jeg blot gik i seng og ignorerede det… noget jeg ikke havde kunnet for 14 dage siden… mine daglige ædetrip er så godt som forsvundet helt…

[quote=Alice;387881]Ja det er noget rigtig ÆV !!!

Jeg blev først erklæret type 2, men nu er min læge ved at gå over til, at jeg må være den ‘sjældne’ type, som kaldes 1½. Jeg har nu i et par måneder været i tabletbehandling ( Metformin ) og en voldsom kostomlægning, men jeg kan dælme ikke få styr på mit blodsukker. Jeg er ni i en fase hvor jeg skal måle mit blodsukker hver 3. time, og du godeste hvor er det trættende at skulle vågne et par gange om natten, og prikke sig selv i fingeren …Jeg føler mig næsten som en zoombi. Jeg skal til kontol igen den 17. og hvis ikke mit blodsukker har stabiliseret sig til den tid, så ryger jeg på insulin :-//.[/quote]

:bebe::bebe::bebe:

Skyyyyyyyyyyynd dig at få styr på dit blodsukker, hvis det er muligt - insulin er ski da ikke noget at ønske sig.

:uha:

[quote=Battlestar;387891]sukrin skulle være rigtig godt til netop diabetikere, da det ikke er et kunstigt sødestof per se, men udvundet af sukkeralkoholer og som sådan ikke “kunstig”

håber altså dit blodsukker kommer under kontrol, så du slipper for insulinen…

har du i øvrigt læst hvad de kliniske diætister der er bag bogen om den flade mave skriver om sammenhængen mellem vores store indhold af kulhydrater og udvikling af sukkersyge…

jeg må indrømme at jeg har oplevet en stor sammenhæng mellem min nye diæt og udeblivelsen af mine vanlige ædeflip…

igår havde jeg en lille trang - ikke mere end at jeg blot gik i seng og ignorerede det… noget jeg ikke havde kunnet for 14 dage siden… mine daglige ædetrip er så godt som forsvundet helt…[/quote]

:inlove::inlove:

Jeg bliver mere og mere nysgerrig på den bog… er maden rimelig at gå til eller er det meget bøvlet ??

:høhø:

Jeg bliver mere og mere nysgerrig på den bog… er maden rimelig at gå til eller er det meget bøvlet ??

:høhø:[/quote]

jeg vil sige det kommer an på 2 ting…

hvis du synes det er besværligt at skifte visse ting i dit køkken ud med nye varianter… fx nutella med sukkerfri nutella, vindruekerneolie med raps og olivenolie, chokolade med oliven, creme fraiche med kvark, fløde med milda, sukker med sukrin ect…

så har du første forhindring… for det er alle de traditionelle ting der skiftes ud med MUFA produkter og lav-kulhydrat-varianter

og så kommer det an på hvor kreativ du er i køkkenet… for der er 111 opskrifter i bogen fordelt på alle måltider, snacks, bagværk og div.

det giver ikke ret mange opskrifter til hver, så du skal have lidt køkkenrutine for at kunne udlede hvad der vil være godt at erstatte med og sætte sammen :slight_smile:

jeg synes det ikke - for der er en oversigt over gode vaner som erstatnng for dårlige vaner, og hvis man implementerer det når man eksperimenterer med nye varianter - så er det ret let :slight_smile:

  • at hvis man spørger rundt er jeg sikker på at langt de fleste af os herinde kender samtlige næringsværdier i næsten alle fødevarer, så jeg er ret sikker på at vi vil kunne kreere retter der er både lækre, mufa-rige og kaloriefattige :slight_smile:

jeg har været igang i 12 dage… der er røget 3½ cm over maven… jeg synes ikke det er vanskeligt - men jeg har læst en del anmeldelser der synes det var VIIIIIIIIIIIIIIIILDT svært… men jeg tror det har mere at gøre med indre barrierer hos den enkelte mere end at det reelt er svært…

[quote=Battlestar;387899]jeg vil sige det kommer an på 2 ting…

hvis du synes det er besværligt at skifte visse ting i dit køkken ud med nye varianter… fx nutella med sukkerfri nutella, vindruekerneolie med raps og olivenolie, chokolade med oliven, creme fraiche med kvark, fløde med milda, sukker med sukrin ect…

så har du første forhindring… for det er alle de traditionelle ting der skiftes ud med MUFA produkter og lav-kulhydrat-varianter

og så kommer det an på hvor kreativ du er i køkkenet… for der er 111 opskrifter i bogen fordelt på alle måltider, snacks, bagværk og div.

det giver ikke ret mange opskrifter til hver, så du skal have lidt køkkenrutine for at kunne udlede hvad der vil være godt at erstatte med og sætte sammen :slight_smile:

jeg synes det ikke - for der er en oversigt over gode vaner som erstatnng for dårlige vaner, og hvis man implementerer det når man eksperimenterer med nye varianter - så er det ret let :slight_smile:

  • at hvis man spørger rundt er jeg sikker på at langt de fleste af os herinde kender samtlige næringsværdier i næsten alle fødevarer, så jeg er ret sikker på at vi vil kunne kreere retter der er både lækre, mufa-rige og kaloriefattige :slight_smile:

jeg har været igang i 12 dage… der er røget 3½ cm over maven… jeg synes ikke det er vanskeligt - men jeg har læst en del anmeldelser der synes det var VIIIIIIIIIIIIIIIILDT svært… men jeg tror det har mere at gøre med indre barrierer hos den enkelte mere end at det reelt er svært…[/quote]

:inlove::inlove:

Jeg er ikke bange for at prøve nye ting, og jeg bruger allerede det mest fedtfattige der er på markedet - så dét kan ikke afskrække mig.

:fin:

Vil dog ikke gå i gang for direkte at tabe mig - jeg vejer faktisk allerede pænt under den normale vægt for min højde - men jeg vil godt gøre det for at se, om der findes sundere alternativer til dét, jeg allerede spiser og drikker…

-engel

Er ganske fiks og ferm i et køkken efter snart 40 år som husmor…

PS : er det tilladt at drikke sin daglige Cola LIGHT ??

:bebe::bebe::bebe:

[quote=Battlestar;387891]sukrin skulle være rigtig godt til netop diabetikere, da det ikke er et kunstigt sødestof per se, men udvundet af sukkeralkoholer og som sådan ikke “kunstig”

håber altså dit blodsukker kommer under kontrol, så du slipper for insulinen…

har du i øvrigt læst hvad de kliniske diætister der er bag bogen om den flade mave skriver om sammenhængen mellem vores store indhold af kulhydrater og udvikling af sukkersyge…

jeg må indrømme at jeg har oplevet en stor sammenhæng mellem min nye diæt og udeblivelsen af mine vanlige ædeflip… mit blodsukker er kommet 95% under kontrol

igår havde jeg en lille trang - ikke mere end at jeg blot gik i seng og ignorerede det… noget jeg ikke havde kunnet for 14 dage siden… mine daglige ædetrip er så godt som forsvundet helt…[/quote]

Jeg har læst hvad diætisterne skriver …Og det lyder altså fornuftig. Med de ændringer jeg har måtte lave med min kost, så er jeg meget tæt på at leve efter deres foreskrifter. Alt hvad der hedder sukker er jo selvfølgelig fjernet fra min mad - Jeg spiser max tre stks frugt i døgnet, da frugtsukker osse påvirker BS - Animalsk fedtstoffer har jeg osse udskiftet til de sunde fedtstoffer, og jeg taber mig støt og rolig ( på 6 uger har jeg tabt mig 8½ kilo ). Jeg forsøger at få lidt motion ind i min hverdag, men ikke med den store held endnu, da jeg ganske enkelt ikke kan finde energien til det …Men når jeg igen kan få en uafbrudt nattesøvn, så kommer det osse på programmet :slight_smile:

Af kunstige sødestoffer er der følgende :

Sødemidlerne der ikke påvirker blodsukkeret:
Saccharin, aspartam, acesulfamkalium og cyclamat.

Sødemidler der påvirker blodsukkeret:
Sorbitol, xylitol og mannitol.

Jeg er ikke klar over hvilken katagori det sødestof du anbefaler hører ind under ?

Skyyyyyyyyyyynd dig at få styr på dit blodsukker, hvis det er muligt - insulin er ski da ikke noget at ønske sig.

:uha:[/quote]

Jeg gør ALT hvad jeg kan …Jeg er nærmest blevet en ‘helgen’ hvad angår mit mad - Det tar’ en krig at handle da jeg jo skal læse på hver eneste varedeklartion :slight_smile:

Jeg er ikke bange for at prøve nye ting, og jeg bruger allerede det mest fedtfattige der er på markedet - så dét kan ikke afskrække mig.

PS : er det tilladt at drikke sin daglige Cola LIGHT ??

:bebe::bebe::bebe:[/quote]

cola light er helt ok :slight_smile:

men lightprodukter er BANDLYST!!! de ryger direkte ind på maven og sætter sig…

fedtet er udskiftet med stivelse som du også finder i brød, pasta, ris, kartofler… og det er forbudt… det er ubrugelige kulhydrater… næææ… mayonnaise!!! det er vejen frem -LOL

[quote=Alice;387906]

Af kunstige sødestoffer er der følgende :

Sødemidlerne der ikke påvirker blodsukkeret:
Saccharin, aspartam, acesulfamkalium og cyclamat.

Sødemidler der påvirker blodsukkeret:
Sorbitol, xylitol og mannitol.

Jeg er ikke klar over hvilken katagori det sødestof du anbefaler hører ind under ?[/quote]

det ved jeg faktisk ikke - men det anbefales til diabetikere, så vil tro det hører til førstnævnte…

:ok::ok::ok:

Skideflot, Alice - har lige læst at du allerede har tabt dig en hel del - og husk nu bare :

Du skal ikke se det som en straf med en kostomlægning, men som en kæmpe gevinst for dig og dit helbred - både nu og fremover.

U GO GIRL !

:jubiii::pompom::dans::hjertehop::guitar:

[quote=Battlestar;387917]
cola light er helt ok :slight_smile:

men lightprodukter er BANDLYST!!! de ryger direkte ind på maven og sætter sig…

fedtet er udskiftet med stivelse som du også finder i brød, pasta, ris, kartofler… og det er forbudt… det er ubrugelige kulhydrater… næææ… mayonnaise!!! det er vejen frem -LOL

det ved jeg faktisk ikke - men det anbefales til diabetikere, så vil tro det hører til førstnævnte…[/quote]

-engel-engel-engel

NU må jeg altzå ha’ den bog…

:yah::klapper::yatta::rock:

:inlove::inlove:

Pssst… Alice…

Måske skulle du søge andre herinde med sukkersyge - mener at have læst, at du ikke er alene.

:inlove:

Det er altid rart med lidt gode råd fra de mere erfarne - uanset hvad det drejer sig om ??

:fin:

Pssst… Alice…

Måske skulle du søge andre herinde med sukkersyge - mener at have læst, at du ikke er alene.

:inlove:

Det er altid rart med lidt gode råd fra de mere erfarne - uanset hvad det drejer sig om ??

:fin:[/quote]

Det var da en smadder go’ ide - Tusind tak for rådet :-). Jeg har dårlig nok fået fordøjet diagnosen endnu - Blev lidt rystet, da jeg jo ved, at når man først har ‘skidtet’ så kommer man ikke af med det igen - Og de følgesygdomme der ofte følger med, er ikke en rar tanke …Og tænk, min diabetes er hvad man kalder en provokeret diabetes, efter langvarig brug af prednison :-/. Men godt det blev opdaget, jeg havde gået ubehandlet med det ALT for længe, det medførte at mine lever og nyretal var meget dårlige …Og mig som troede at det var den lange og mørke vinter som gjorde at jeg følte mig slasket :slight_smile: