Sukkersyge - øv

Jeg så for ca. 14 dage siden blod spots i bakken - og samtidig så jeg Magic Woman gå ind og ud af bakken. Lørdag selvfølgelig. Jeg havde lige tre piller af det rette antibiotika, så jeg startede fluks op. Det var allerede bedre søndag aften. Ringede mandag til klinikken og talte med dyrlægen - behandling i 10 dage en recept til flere piller og så skulle urinen undersøges efter 10 dages behandling.

For at få urinen satte jeg hende tirsdag lige inden jeg gik i seng i et sturdi shelter med vand og en bakke med krøyer kugler. Der var gevist onsdag morgen, så op i en engangssprøjte og afsted til klinikken.

Der var ingen bakterier i urinen - men sukker, øv - ikke en god 8 års fødselsdagsgave … Jeg har tit fortalt hende, søde fede tøs, den dag du får sukkersyge siger vi farvel. Åh, nu er jeg svag, mit hjertebarn, når hun kigger på mig med sine smukke øjne … Jeg tager ind med hende en af dagene og får taget en blodprøve.

Hun går sammen med en anden overfed kastrat, så dem kan jeg godt fodre med samme foder - værre er med den fertile han der også er i den gruppe. Jeg har pt ikke mulighed for en anden plads til ham. Hvad gør I andre i sådan et tilfælde?

Her er et billede af Magic Woman der er ude at bliver luftet lidt idag - hun er vildtfarvet - og et af Xeryus som i går sad på klinikken og ventede på en tandrensning

Æv Lis, nej det er ikke nogen god 8-års fødselsdagsgave, helt enig. Jeg har endnu aldrig haft en kat med diabetes, men inden du træffer den sidste beslutning så giv det lige lidt tid. Jeg tager lige udgangspunkt i human diabetes, for det har jeg nogle erfaringer med. Diabetes er en meget individuel sygdom, og noget lader sig lettere behandle end andet. Hvis hun er for tung, vil det klart hjælpe at tabe sig. Det der får blodsukker til at stige er kulhydraterne, så måske kan du ændre foder og afhjælpe situationen ad den vej? Giv det i hvert fald liiiige lidt tid og se, om der er en anden håndterbar løsning - det kan der godt være uden at hun nødvendigvis skal på insulin resten af sit liv.
VH
Susanne

Er det tørfoder de får :?

Jeg synes nemlig vådfoder regulerer “alle parter” bedst. De fede taber sig og de tynde tager på - sådan har det i hvert fald været i mit hus.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1061868]
Hun går sammen med en anden overfed kastrat, så dem kan jeg godt fodre med samme foder - værre er med den fertile han der også er i den gruppe. Jeg har pt ikke mulighed for en anden plads til ham. Hvad gør I andre i sådan et tilfælde?

Her er et billede af Magic Woman der er ude at bliver luftet lidt idag - hun er vildtfarvet - og et af Xeryus som i går sad på klinikken og ventede på en tandrensning[/QUOTE]

hvor er hun sød :slight_smile:

Hvad med at køre dem alle over på 100% råt ? evt. suppler med lidt vådfoder…

Det vil være det bedste for missepigen - og både ‘runde’ og fertile jo kunne trives fint med også…tykke vil sikkert tabe sig og min erfaring er at de fertile holder kondition flot på råt - og som ekstra bonus vil damerne måske syntes at han lugter bedre :slight_smile: (artikel i The Domestic Cat:The Biology of Its Behaviour beskriver en undersøgelse, hvor katte som spiser råt, har mere attraktivt lugtende urin for hunkattene…sikkert fordi det evolutions mæssig siger noget om hvor god jager han er…)

Også mere her:

Ja, det blev meget tydeligt illustreret forleden i “Køkkenkrisen” på TV3 med en dreng, der gik fra skyhøjt blodsukker, da forældrene lod ham spise pasta med begge sider af munden til ikke at skulle tage insulin efter aftensmad/om natten, da kulhydraterne blev skåret fra :slight_smile:

Jeps, pasta, ris og hvidt brød er noget værre møg for blodsukkeret, hvis ikke man selv producerer insulin eller er blevet insulinresistent. Jeg saaavner pasta :wink:
VH
Susanne

Måske denne side kan komme med lidt inspiraton til, hvordan en kat kan leve med diagnosen diabetes:? http://sukkerkat.dk/news.php?item.22.1

øv med sukkersyge, men set med mine øjne ikke verdens undergang,med mindre der er andet som kan modarbejde behandling.
Nu spørger jeg nok dumt. Men hvorfor farvel hvis hun fik sukkersyge en dag?
Er det pga foderændring som skal harmonier mellem 3 katte?

Min gamme chinchilla perser fik sukkersyge da han kom op i årene. Han fik et par ekstra gode år med insulin og diabetis foder. :slight_smile:

Hvad du bør fodre med, ved jeg ikke. Men en foderkasse med en chipkattelem plejer at kunne være en løsning på at nogle ikke må få “det gode”, mens andre må få det hele, og derfor får de “andre” så adgang til det der er i kassen, mens “nogle” må nøjes med det udenfor :slight_smile:

Øv altså Lis - og Magic Woman…

Som du måske ved har jeg Buster der har haft diabetes i knap tre år. Jeg valgte fra dag 1 at jeg ville forsøge at behandle med insulin, og tog han det pænt ville det være vejen frem. Og eftersom han stadig er her knap 3 år senere, så tog han insulinbehandlingen pænt. Piller kan jeg derimod godt droppe at prøve at give ham…

Buster får et prik i nakken 1-2 gange dagligt, og så er foderet ekstremt vigtigt, som andre også er inde på her i tråden.

Hills, RC m.fl. laver såkaldt diabetesfoder, men der er så meget kulhydrat i at jeg ikke kunne drømme om at få det inden for dørene.
Derimod fodrer jeg med vådt helt uden korn og sukker - her er LUX også velegent, sammen med FP, Smilla, Bozita m.fl.
Jeg har tørfoder i huset, jeg har indkøbt dette, som har et kulhydratindhold på under 10%:
http://www.petfoods.dk/kattefoder-kornfrit-1/orijen.html
http://www.petfoods.dk/kattefoder-kornfrit-1/applaws.html

Råt er også godt - med da jeg selv er vegetar, får jeg ikke købt kød til Buster - tænker simpelthen ikke på det.

Du er meget velkommen til at fange mig på PB eller mail: krarupPUNKTUMlouiseSNABELAgmailPUNKTUMcom (Du så selv ændrer det der er skrevet med stort, til de tegn de beskriver - det er skrevet sådan af hensyn til dem der fanger mails til fx. spam)

Når nu du skal have taget blodprøver så bed evt. om en fruktosamin-prøve, det er en prøve der viser hvor højt blodsukkeret har ligget de sidste uger…

Mange har sagt til mig at fik de en kat med diabetes ville de sige farvel - sådan har jeg det så med andre sygdomme, hvor folk vælger at behandle - vi har alle forskellige grænser for hvad vi vil udsætte vores dejlige dyr for.

Håber det bedste for dig og Magic Woman.

Jeg har fundet endnu en side om kat med diabetes http://www.sukkerkatten.dk/

Min tidligere kat fik diabetes som 8 årig.
Hun var en stor dejlig blanding af Maine Coon og noget andet godt… :slight_smile:

Jeg valgte at behandle hende med insulin som hun fik som insprøjtning.
Det var en lidt stor post på en SU både at købe insulin og få taget blodprøver på hende en gang om mdr.

Men jeg havde hende til hun var 19 år - så ja diabetes er lidt besværligt og der er en del udgifter forbundet med det, men i mit og Tøsens tilfælde var det behandlingløsningen den rigtige.

Jeg kan dog sagtens forstå hvis man vælger ikke at tage besværet.

Jeg kan ikke huske hvad jeg fodrede hende med, men det var tørkost

Tusind tak alle sammen for støtte, links og vejledning.

Jeg kører ind med hende i næste uge og får taget blodprøven.

Afhængig af hvor slemt det ser ud er min plan at forsøge at fodre mig ud af det - har læst Taurin kan gøre en forskel, det vil komme i madblandingen.

Jeg vil indkøbe dåsemad med kød uden korn, majs mv og blande råt foder i det. Det kan gruppen godt leve fint af.

Trist pillerne har bivirkninger - jeg vil også være ked af hvis hun skal have insulin to gange daglig.

Jeg krydser fingre for hun ikke er et nærmest håbløst tilfælde.

Hvor trist for dig.
Hvis jeg ikke kan finde et foder der tilgodeser alle, tager jeg den ud som ikke må få medens den anden spiser sit eller sin del af maden.

Er der noget nyt om Magic Woman?

Ja, hun har sukkersyge.
Fructosamine 499
Glucose 28.0

Jeg har fået en recept på Gilbenese, det er set at en periode på det kan regulere så fint at katten fungerer fint fodres den høj protein og lav kulhydrat - så det ville vi lægge ud med 2,5 mg 2 x daglig.

Ak, det er ikke længere på det danske marked får jeg at vide på apoteket i dag.

Efter hvad jeg kan finde ud af hedder produktet i dag Glipizide og det fås i England - har også fundet i Tyskland hvor det hedder
GLIBEN-CT - har surfet lidt og set begge anvent til kat.

Men, det er jo receptpligtig - kan min dyrlæge udstede en recept på et udenlandsk produkt som jeg så bestiller og betaler? Klinikken har lukket i week-enden

Kender ikke umiddelbart det medicin du nævner.

Har lige kigget i mine notater fra da buster fik konstateret diabetes, der har jeg noteret at Fruktosamin skal være under 390, så det lyder ikke voldsomt forhøjet. (Busters var 612, kan jeg se)

Har du kigget nærmere på hvilken kost du vil tilbyde?

[QUOTE=louiseogbuster;1065926]Kender ikke umiddelbart det medicin du nævner.

Har lige kigget i mine notater fra da buster fik konstateret diabetes, der har jeg noteret at Fruktosamin skal være under 390, så det lyder ikke voldsomt forhøjet. (Busters var 612, kan jeg se)

Har du kigget nærmere på hvilken kost du vil tilbyde?[/QUOTE]

Måske fordi fruktosamin ikke var overhøj dyrlægen håbede at pillerne og foderændring kunne regulere hende så hun ikke skulle mediceres resten af sine dage.

Jeg har købt det halve af zooplus i vådmad og så en pose Applaws

Whiskas Mmmmm
diverse Granatapet DeliCatessen
diverse Applaws Selection Katzenfutter
diverse Porta 21 Holistic
Diverse Grau getreidefrei

det er min plan at blande noget frisk hakket kød i vådmaden

Glibenese fåes som menneskemedicin bl.a. Som Amaryl og Glimepirid.
hvis du har mulighed for at få fat på det :slight_smile:
ellers kan man sende recepter til Medicanimal.co.uk eller chemist-direct.co.uk, men jeg har ikke prøvet og ved ikke. Hvordan det fungerer.

Min datter rejser på fredag til USA med en kat for mig. Katten skal bo hos en opdrætter der er dyrlæge og har en meget stor avanceret klinik. Jeg har netop skrevet og spurgt hende til råds om pillevalg til Magic Woman - så har jeg noget at tale med dyrlægen om i morgen (hvis hun svarer).

Den står pt på en masse råt kød - zooplus varerne er her først i morgen.

Har faktisk tænkt at indkøbe noget af det her foder:

Barf Carnibest Natur Diabetes Kat er et råt fuldfoder til voksne katte med allergiproblemer, til katte med mild sukkersyge og til voksne katte og killinger med sart mave- tarmfunktion.
Alle Carnibest produkter er nøje sammensat således at kattens daglige behov fuldt ud dækkes.
Barf Carnibest Natur Diabetes Kat består af frisk frosset Kød, ben, indmad, planteolie, naturlige vitaminer og mineraler samat taurin.
Barf Carnibest Natur Diabetes Kat indeholder: 19% protein, 66% væske, 12% fedt, 0,54% calcium, 2% aske, 0,47% Fosfor og 1% Celstof
Barf Carnibest Natur Diabetes Kat indeholder ingen kulhydrater eller gluten.
Barf Carnibest Natur Diabetes Kat er fremstillet af:

• kyllingekød
  • Koldtpresset solsikkeolie
  • naturlige vitaminer og mineraler
  • Taurin
    Barf Carnibest Natur Diabetes Kat er holdbart i op til 12 måneder fra produktionsdatoen, som er angivet på den frosne pølse.