Sundheds spørgsmål(Computer forburg)

Jeg tænker…
Jeg skal skrive en opgave til min ekssame om sundhed.
Og har valgt case 4. Som handler om en inaktiv familie. Men travl familie. Moderen ville gerne motioner mere, og faderen stoppede fordi han var bange for hans helbred. og sønnen sidder foran computeren hele dagen. plus de bor på landet og kører oftes i bil.

Jeg tænker, kan man ud over at skrive noget om sygdomme der kan opstå ved inaktivitet og fedme. Skrive noget om kost, også evt komme lidt ind på afhægighedsproblemet ved ekstrem computer forbrug?
For der er noget som gør man bliver afhængig. Derved er det jo et størrer problem at arbejde med, for at få sådan en 17årig knægt ud af stolen og op på en cykel.

Hvad synes i, eller skal man gå efter de mere obvious ting, så som kost, motion, tag cyklen i stedet for bilen?

Hvad går opgaven helt præcis ud på? Skal du komme med forslag til forbedringer af familiens sundhedsmæssige tilstand? Eller skal du beskrive, hvad de risikerer, hvis de fortsætter med den nu værende livsstil?

mit bud, og er selv lidt forvirret sammen med resten af klassen er at. Jeg skal komme ind på de sundhedsmæssige minusser der kan være ved deres livsstil. afhægighed, diabetes, dårlige hjerter osv. Men jeg skal også gå ind og være professionel, og komme med forslag til hvordan de ændre deres livsstil. Dvs man skal se mig som en professionel vejleder der står på sidelinien, fortæller dem om minusserne ved deres liv, og kommer med forslag til hvordan de kommer videre, får mere tid, motioner noget mere. osv.

Hvad er det du læser?
… der er jo forskel på den tilgang forskellige professioner har, og dermed den rådgivning der gives.

Grundforløb til SSH.

Social- og sundhedshjælper…? I så fald er det jo ret all around. :slight_smile:

Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl om du bør inddrage afhængighedsaspektet ved overdreven computerbrug. Så vidt jeg ved, er det vist heller ikke tilstrækkeligt dokumenteret.
… der er vist endda undersøgelser der viser, at unge drenge der spiller spil som f.eks. WoW, får forbedret deres tekniske evner og engelskkundskaber.
Men du skal selvfølgelig ind på at det ikke er hensigtsmæssigt at sidde foran computeren. Jeg ville dog nok fokusere på inaktiviteten og måske smerter/skader i ryg og arme.

Sig endelig til hvis du har brug for råd! Jeg er uddannet farmakonom, og har selv skrevet en opgave eller 5 om sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og livsstil. :slight_smile:
(Og er i gang med basisuddannelse på RUC, så jeg snart læser sundhedsfremme og -strategier samme sted.)

Tak for hjælp:)
Jeg tror jeg vil nævne det, men vil så undgå at gå for meget ind i det:)