Jeg har lavet dem i år… og
!!!
![]()
Jow-jow, jeg går gerne i selvsving efter for meget sukker…
… og efter at have set Blomsterberg i dag, bliver jeg nødt til at lave vanilla fudge…
![]()
![]()
Det smager bare SÅ godt… og sidste år lavede jeg det jo af Kærgården og fløde… ikke så godt ![]()
… det så meget godt ud til at starte med - men så smed smørret en masse væske… :klapper::klapper:
Så i år bliver det kondenseret mælk - det kan (vist) ikke gå galt…
Tak for en masse gode ideer. ![]()
[QUOTE=Tante Tut;1217195]![]()
Jow-jow, jeg går gerne i selvsving efter for meget sukker…
… og efter at have set Blomsterberg i dag, bliver jeg nødt til at lave vanilla fudge…
![]()
![]()
Det smager bare SÅ godt… og sidste år lavede jeg det jo af Kærgården og fløde… ikke så godt ![]()
… det så meget godt ud til at starte med - men så smed smørret en masse væske… :klapper::klapper:
Så i år bliver det kondenseret mælk - det kan (vist) ikke gå galt…
Tak for en masse gode ideer. :)[/QUOTE]
Det var netop problemet Tut, du må ikke bruge kærgården det skal være gammeldags fast smør. Lurpak eller evt. en af de billigere udgaver. Tror bestemt også jeg skrev det i opskriften. Mine blev gode.
Men det er nok nemmere (og dyrere) at bruge kondenseret mælk. Måske vil jeg også prøve den udgave i år. jeg har ikke rigtig lysten til at eksperimentere denne jul :).
ka’ huske at jeg lavede fudge for et par år siden…ka’ oss huske at det var efter en traditionel amerikansk opskrift med majssirup…men om jeg kan finde den ? nope…nissen har nok taget den
- ellers er jeg enig med Milles mor…man kan ikke bruge et blandingsprodukt, der er alt for meget olie i ( netto har egelykke smør til en anstændig pris)
[QUOTE=Jim;1217229]ka’ huske at jeg lavede fudge for et par år siden…ka’ oss huske at det var efter en traditionel amerikansk opskrift med majssirup…men om jeg kan finde den ? nope…nissen har nok taget den
[/QUOTE]
Nissen er sq da død af sukkerchok ovenpå det ![]()
Tvivler…der er ret mange nisserier her i øjeblikket…Hoveddør der pludseligt står på klem…Fup der står og bræger ved døren UDEN der er noget at bræge af…bagdør der står pivåben…og så’n
…
Tranebær er meget sundt - og det er godt for man spiser MANGE
Småkager med lakrids og tranebær
•500 g hvedemel
•1 tsk bagepulver
•60 g lakridspulver
•125 g tranebær
•375 g saltet kold smør
•500 g fint rørsukker
•ca. 2 æg (100 g)
Sigt mel sammen med bagepulver i en røreskål.
Tilsæt lakridspulver, tranebær og smør i små tern.
Kør massen på en køkkenmaskine – med vingen, ikke et piskeris – til smørret er kørt ud. Har du ikke en sådan, ælt da forsigtigt, til smørret ikke kan mærkes mere.
Tilsæt sukker og æg. Kør kun til dejen lige samler sig, det er meget vigtigt. Ellers mister småkagerne deres sprøde struktur.Del dejen i klumper på 500 g, og rul den i lange pølser i diameter ca. som en 20 kr. mønt. Rul dem i bagepapir og frys, til pølserne er hårde. Forvarm ovnen til 180 grader varmluft. Skær pølserne i tykke skiver. Læg skiverne med lidt mellemrum på en silikonemåtte eller et stykke bagepapir.
Bag dem i ca. 8-10 min.
[QUOTE=Milles mor;1217220]Det var netop problemet Tut, du må ikke bruge kærgården det skal være gammeldags fast smør. Lurpak eller evt. en af de billigere udgaver. Tror bestemt også jeg skrev det i opskriften. Mine blev gode.
Men det er nok nemmere (og dyrere) at bruge kondenseret mælk. Måske vil jeg også prøve den udgave i år. jeg har ikke rigtig lysten til at eksperimentere denne jul :).[/QUOTE]
[QUOTE=Jim;1217229]ka’ huske at jeg lavede fudge for et par år siden…ka’ oss huske at det var efter en traditionel amerikansk opskrift med majssirup…men om jeg kan finde den ? nope…nissen har nok taget den
- ellers er jeg enig med Milles mor…man kan ikke bruge et blandingsprodukt, der er alt for meget olie i ( netto har egelykke smør til en anstændig pris)[/QUOTE]
:høhø:
:høhø:
Jae… ska’ nok bruge rigtigt smør denne gang, hvis jeg laver det på den måde… det smagte faktisk godt nok, men det var ikke videre kønt at se på…
Både den mislykkede marcipan OG fudgen endte sine dage hos Nabo - hun spiser alt … :engel2:
[QUOTE=Jim;1217241]Tvivler…der er ret mange nisserier her i øjeblikket…Hoveddør der pludseligt står på klem…Fup der står og bræger ved døren UDEN der er noget at bræge af…bagdør der står pivåben…og så’n
…[/QUOTE]
![]()
Har du overvejet at få en kværulant ud og jage dem bort ?? ![]()
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1217253]Tranebær er meget sundt - og det er godt for man spiser MANGE
Småkager med lakrids og tranebær
•500 g hvedemel
•1 tsk bagepulver
•60 g lakridspulver
•125 g tranebær
•375 g saltet kold smør
•500 g fint rørsukker
•ca. 2 æg (100 g)
Sigt mel sammen med bagepulver i en røreskål.
Tilsæt lakridspulver, tranebær og smør i små tern.
Kør massen på en køkkenmaskine – med vingen, ikke et piskeris – til smørret er kørt ud. Har du ikke en sådan, ælt da forsigtigt, til smørret ikke kan mærkes mere.
Tilsæt sukker og æg. Kør kun til dejen lige samler sig, det er meget vigtigt. Ellers mister småkagerne deres sprøde struktur.Del dejen i klumper på 500 g, og rul den i lange pølser i diameter ca. som en 20 kr. mønt. Rul dem i bagepapir og frys, til pølserne er hårde. Forvarm ovnen til 180 grader varmluft. Skær pølserne i tykke skiver. Læg skiverne med lidt mellemrum på en silikonemåtte eller et stykke bagepapir.
Bag dem i ca. 8-10 min.[/QUOTE]
![]()
![]()
![]()
Lyder goooodt, selvom der gonnok er RIGELIGT med smør og sukker ![]()
[QUOTE=Tante Tut;1217270]
![]()
Har du overvejet at få en kværulant ud og jage dem bort ?? :p[/QUOTE]
NIX…for så bliver de efter jul og generer mig helt til næste jul
:blaanisse::rudolf:banjonisse:nissedans
![]()
Jae…men så skal de da bare arbejde for føden - så du kan tage det langsomt med snekrads osv…![]()
Du ved da hvordan nisser er når de bli’r sure ?
Næh herude skal man passe på, for bliver man først uvenner med en nisse, så er man uvenner med dem alle …og så er det ikke bare lige at skovle sne, for det bliver smidt efter dig i stedet…ka’ du finde bilen ?
Hint…den er under antennen ![]()
[QUOTE=Jim;1217392]Du ved da hvordan nisser er når de bli’r sure ?
Næh herude skal man passe på, for bliver man først uvenner med en nisse, så er man uvenner med dem alle …og så er det ikke bare lige at skovle sne, for det bliver smidt efter dig i stedet…ka’ du finde bilen ?
Hint…den er under antennen
[/QUOTE]
:klapper::klapper::klapper::klapper:
‘Når livet giver dig citroner - så lav limonade’… såe… ‘Når livet giver dig sne - så lav snemænd’ ??
:snemandsdans:snemand:snemandsdans