'Sundt juleguf'

:savle: :savle: :savle:

Er der mon nogen, der har et par gode opskrifter på ‘sundt’ juleguf ??

Meget gerne både guf og kager, hvor der f.eks. indgår :

dadler
figner
abrikoser
mandler
paranødder
hasselnødder
kokosmel
kanel
nelliker
stjerneanis
ingefær

Helst gode opskrifter uden for meget mel…

På forhånd tak.

:slight_smile:

juleguf SKAL ikke være sundt:p:tihi:

:høhø: :rock: :høhø:

JOW!

Her hos mig skal det være ‘sundt’ :stuck_out_tongue: holder ikke tanken ud, om alle de farvestoffer og andet krims-krams, der er i færdige juleguffer :engel2:

Jeghar lige lavet brændte mandler med sukrin gold (sukkerfri), og ischokolade (chokolade og kokosolie smeltet sammen og kølet ned.) Det er sundere end alt det købe juleguf og det smager mindst lige så godt.
Du kan også lave din egen marcipan.

Ps husk dadler og aprikoser påvirker blodsukkeret meget.

tror jeg lagde en cirka opskift på marcipan sidste år, du kan komme op på næsten 80% mandler - hvis ikke jeg husker forkert - men der er begrænset holdbarhed, ca 3 uger

…så er der brændte mandler, saltmandler ( og andre nødder) …andre krydderier, paprikamandler er guf
figner, dadler gør jeg ikke så meget i…kun som fyld i konfekt

abrikoser er bedre end så meget andet tørret frugt, da kulhydrat indholdet er noget lavere, men stadig højt

vil sige at du kommer rigtig langt ed at bytte ud med mandelmel og kunstig sødning.

jeg prøvede at lave brændte mandler med suvida- det kan man så ikke. selvom det er samme stoffer som sukrin er sammensætningen anderledes- det blev til karamel næsten. overvejer at prøve ad med at lave karameller med det

marcipan har jeg aldrig rigtig fået til at lykkes :slight_smile:

du har vel ikke snydt og brugt færdig mandelmel ? - det er affedtet …eller fedtreduceret…og duer ikke

:savle: :savle: :savle:

Tak for flere gode forslag til lækkert juleguf… jeg har selv fundet en mumsig én med dadler, figner, abrikoser og cacao…

[QUOTE=Jim;1216110]tror jeg lagde en cirka opskift på marcipan sidste år, du kan komme op på næsten 80% mandler - hvis ikke jeg husker forkert - men der er begrænset holdbarhed, ca 3 uger

…så er der brændte mandler, saltmandler ( og andre nødder) …andre krydderier, paprikamandler er guf
figner, dadler gør jeg ikke så meget i…kun som fyld i konfekt[/QUOTE]

Tak Jim… jeg prøvede vist forrige jul at lave marcipan - men det blev sådan lidt… smuldret…

Nu så jeg lige forleden dag i Master Chef jul, at de brugte :

mandler
flormelis
glukosesirup

Så måske prøver jeg igen - selvom jeg synes, at det tager laaaang tid at få overtøjet af mandlerne :slight_smile:

Jeg linker lige til denne super blog: Juleopskrifter - LCHF, Low Carb og glutenfrie - opskrifter til hele julen

Jeg er personligt helt vild med dem her Lakridstøfler - Disneyguf - Fredagsslik som børnene elsker (de er også gode rullet i kakaopulver)

[QUOTE=DK Got a Point;1216141]Jeg linker lige til denne super blog: Juleopskrifter - LCHF, Low Carb og glutenfrie - opskrifter til hele julen

Jeg er personligt helt vild med dem her Lakridstøfler - Disneyguf - Fredagsslik som børnene elsker (de er også gode rullet i kakaopulver)[/QUOTE]

Tusind tak… sidder og lurer på diabetes-december-kugler - de kan da ikke være slemme at spise

hvordan “meler” du dem…?
Det er faktisk det der er mest tricky…syn’s jeg
Fordi altså …blender man dem for længe begynder olien at trække ud…og det skal den ikke, endnu da
blend en lille portion af gangen, sigt dem evt og blend de største igen…det skal faktisk være mel…

jeg tror at den første opskrift jeg prøvede var med æggehvide, det bruger man andre steder, men traditionelt ikke i DK…eller ikke før det skal laves til kransekage - vand kan bruges i stedet
jeg har jo prøvet et par gange…hvordan det skal smage er jo individuelt, så lav et par test versioner…men du får lidt af de erfaringer jeg har…

• friske mandler - så friske som muligt
  • californiske mandler har næsten intet naturligt bitterstof (amygdalin) - altid en bittermandel, hvis den kan skaffes…
  • spanske mandler har højere naturligt indhold, ikke absolut nødvendigt med en bittermandel
  • spanske økomandler har med stor sikkerhed adskillige bittermandler pr pose…pas på - du kan formentligt lugte dem, når de bliver smuttet (de lugter som koncentreret tysk marcipangris - vammelsødt)
  • mange opskrifter siger at de smuttede mandler skal ovntørres i xx minutter…lad være, tør dem i et par viskestykker og lad resten af fugten forsvinde over et par timer - opvarmning frigiver olien
  • når du skolder, så skold en lille portion af gangen, hæld al vandet fra og smut dem før de bli’r for kolde - skindet trækker sig nærmest sammen igen - og ikke skold dem ikke for længe, opvarmning …bla bla
  • og den definitivt simpleste opskift :

500 g mandler
200 g flormelis - kan skiftes helt eller delvis ud med sirup…evt hjemmelavet (og med smag)
1 spsk vand

mandelmelet, sukker og vand æltes til “massen” - “ristes” forsigtigt på en lun og tør pande …skal ikke ristes, men lunes så meget at sukker og olierne i mandlerne arbejder, massen bliver mere smidig…stød/ælt massen godt mens den er på panden så olierne bliver frigivet i hele massen …rul den til en pølse

-opbevares på køl
-begrænset holdbarhed

[QUOTE=Jim;1216146]hvordan “meler” du dem…?
Det er faktisk det der er mest tricky…syn’s jeg
Fordi altså …blender man dem for længe begynder olien at trække ud…og det skal den ikke, endnu da
blend en lille portion af gangen, sigt dem evt og blend de største igen…det skal faktisk være mel…

jeg tror at den første opskrift jeg prøvede var med æggehvide, det bruger man andre steder, men traditionelt ikke i DK…eller ikke før det skal laves til kransekage - vand kan bruges i stedet
jeg har jo prøvet et par gange…hvordan det skal smage er jo individuelt, så lav et par test versioner…men du får lidt af de erfaringer jeg har…

• friske mandler - så friske som muligt
  • californiske mandler har næsten intet naturligt bitterstof (amygdalin) - altid en bittermandel, hvis den kan skaffes…
  • spanske mandler har højere naturligt indhold, ikke absolut nødvendigt med en bittermandel
  • spanske økomandler har med stor sikkerhed adskillige bittermandler pr pose…pas på - du kan formentligt lugte dem, når de bliver smuttet (de lugter som koncentreret tysk marcipangris - vammelsødt)
  • mange opskrifter siger at de smuttede mandler skal ovntørres i xx minutter…lad være, tør dem i et par viskestykker og lad resten af fugten forsvinde over et par timer - opvarmning frigiver olien
  • når du skolder, så skold en lille portion af gangen, hæld al vandet fra og smut dem før de bli’r for kolde - skindet trækker sig nærmest sammen igen - og ikke skold dem ikke for længe, opvarmning …bla bla
  • og den definitivt simpleste opskift :

500 g mandler
200 g flormelis - kan skiftes helt eller delvis ud med sirup…evt hjemmelavet (og med smag)
1 spsk vand

mandelmelet, sukker og vand æltes til “massen” - “ristes” forsigtigt på en lun og tør pande …skal ikke ristes, men lunes så meget at sukker og olierne i mandlerne arbejder, massen bliver mere smidig…stød/ælt massen godt mens den er på panden så olierne bliver frigivet i hele massen …rul den til en pølse

-opbevares på køl
-begrænset holdbarhed[/QUOTE]

:):slight_smile:

Tusind tak Jim… ehm… meler dem ??

Jeg blendede vist bare mandler og rørte flormelis i og SÅ var der marcipan ! :høhø: :ups:

Det med begrænset holdbarhed er ikke noget problem her - jeg plejer at måtte lave nye portioner, fordi mine julegæster i løbet af december spiser dem … :engel2:

(og jeg er jo osse nødt til at smage på dem for at være sikker på, at de er gode)

[QUOTE=Tante Tut;1216150]:):slight_smile:

Tusind tak Jim… ehm… meler dem ??

Jeg blendede vist bare mandler og rørte flormelis i og SÅ var der marcipan ! :høhø: :ups:

Det med begrænset holdbarhed er ikke noget problem her - jeg plejer at måtte lave nye portioner, fordi mine julegæster i løbet af december spiser dem … :engel2:

(og jeg er jo osse nødt til at smage på dem for at være sikker på, at de er gode)[/QUOTE]

Du skrev at det blev smuldret…så derfor, når du laver mel…det er det jo…hvis de bliver blendet for voldsomt trækker olien ud, så det bliver creme/ smør…ded mås ded ikke

:):slight_smile:

Okaj… tror nu nok, at jeg vil støtte Anton (Berg) i år ---- synes gonnok det er noget så besværligt at lave det selv… :tihi:

mandler overtrukket med chokolade og vendt i lakridspulver - det er ikke så ringe

saltmandler

svesker kogt i noget likør dims, fyldt med marcipan og overtrukket

Årh, var der ikke et eller andet, som kattegale gik helt i selvsving over sidste jul …kan ikke hvad, det var, men er ret sikker på, at du var med i selvsvinget, Tut - og det var ikke Skyrkagen :høhø: - men nogle kugler af en slags.

Yvonnes Julekugler :stuck_out_tongue: