Super Jyrak seminar

tak til Jyrak for at have stablet det på benene…

jeg synes jeg lærte meget i dag…

Niels Pedersen…det sidste nye indenfor FIP…Tak

Susan Little som sædvanlig, et meget informativ foredrag, med masser af humor…Tak

Leslie Lyons…spændende foredrag…Tak

jeg glæder mig allerede til næste gang

det var dog tydeligt at det var for kattefolk, da frokosten skulle indtages…i guder der var meget fisk…

yes - tusind tak for et super godt seminar og en helt fantastisk dag! :smiley:
Så gør det sq ikke noget at stå op kl 4:30 og kører hjem til Aalborg igen bagefter! det er var en gennemført god dag! :smiley:

Ja, det var helt igennem et fint arrangement.

Jeg vil også gerne takke Jyrak for et rigtig, rigtig godt seminar.

Gode og dygtige foredragsholdere, som øste af deres viden - krydret med herlige og sjove kommentarer :ok:

Utrolig lækker mad (og masser af den) :ok:

Godt selskab - fik hilst på flere søde Kattegalefolk :ok:

Kort og godt: En rigtig god dag :slight_smile: og nu kalder min dyne altså på mig :godnat:

tænk jeg føler mig også bombet…bombet med viden…så min seng klader bestemt også snart, så jeg kan “fordøje”…min normale sengetid er ved 01-02 tiden…men jeg gaber allerede

godnat til dig Lindvig…hyggeligt at hilse på dig

Hvor lyder det bare super, man bliver da helt misundelig over ikke at have været med - håber I vil komme med en masse input i andre tråde om de forskellige emner.

MVH
Gitte

Ja det var et super arrangement, så kæmpe tak til Jyrak for at stable det på benene, og det samme til foredragsholderne, for at komme til lille Danmark for at øse ud af deres viden. :slight_smile:

Det var absolut turen værd fra Sjælland at høre på spidskompetencerne indenfor vores interessefelt dele ud af deres guldkorn:thumbup: - mange tak til arrangørerne:klap:
Og så fortalte Susanne, at FIP-Rafflet havde samlet kr.10000, hvilket er en ny rekord:thumbup: - det er jo helt fantastisk!:klap: Det fortjener alle bidragyderne ros for:klap:

Og så må jeg indrømme, at jeg svævede hjem på min helt egen lille lyserøde sky (den kommer jeg nok ikke ned fra lige med det samme:tihi:) over Leslie Lyons’ megen uforbeholdne ros og anerkendelse til Korat opdrætterne for at have bevaret en sund genpulje med en forholdsvis lav indavlskoefficient i en så lille race, samtidigt med at vi stort set har elimineret to dødelige recessivt nedarvede gendefekter fra racen, bl.a. ved at tage nye foundationkatte fra racens oprindelsesområde ind i avlen og at samarbejde på tværs af lande og regioner på at DNAteste for gendefekterne.

Ja, virkelig et super fordrag. Stor tak til JYRAK for at have gjort dette muligt. Endnu en succes som også de to foregående seminarer har været :tak:
Jeg glæder mig meget til at læse de udleverede noter fra forelsæserne om deres emne :slight_smile: Men ikke lige i dag, for jeg er godt nok også lidt bombet, nok den tidlige morgen, for det var da et nemmere program i dag end de fleste af mine undervisningsdage :høhø:

I øvrigt meget spændende lige at høre om den forskning, der har været indenfor koraterne og hvor fin en korrelation der er mellem den faktiske genetiske variation/indavl og så den som stamtavlerne angiver :ok:

Hvor ville jeg gerne have været der…
Niels Pedersen, Susan Little og Leslie Lyons på én og samme dag - det kan næsten bliver ikke større.
Håber de deltagende har fået samlet en masse guldkorn op, som de kan dele ud af her. .)

Og herfra tak til alle deltagere, som støttede arrangementet - ikke mindst tak til alle, der pungede godt ud til Winn Foundation :slight_smile: Der kan vi nemlig noget i Danmark, som de ikke er nær så gode tili de andre lande :ok::klap:
Jeg var oppe kl. 3,45 imorges og sende Susan Little og Niels Pedersen i lufthavnen :zzz:, om en halv time skal jeg sidde i min sofa sammen med Leslie Lyons og spise pizza, med fødderne oppe. Og kl. 22,00 hedder det så møde ind på natjob - ih, hvor kunne jeg godt have sovet i min egen seng iaften efter en lang uge :slight_smile:
Og vi gør det igen - men først om liiiiidt :slight_smile:
VH
Susanne

Tak for et fantastisk arrangement - tak til Jyrak og de tre oplægsholdere - især til Lyons som ikke overraskende viste sig at være lige så tosset med at snakke og “nørde” i domesticering som jeg, for at dele sin viden så rundhåndet.Jeg glæder mig meget til at få sendt nogle artikler om emnet, og gå endnu dybere ind i det samt deres kommende studier i kattens adfærd og genetikkens rolle i det vores dyr gør.

Jeg fik også lejlighed til at takke hende for at være sådan en sej pioner, der bare arbejder med katte selvom andre ikke mener der er stor prestige i det. Hun svarede, at med tiden vil omverdenen ændre syn på forskning i katte. Nye tider er på vej. Det handler bare om at blive ved. Hun fortalte også om noget af den modstand nye tanker altid møder - det satte en masse tanker i gang i mig, som jeg er dybt taknemmelig for.

Jeg har vist sagt det før, men jeg har tænkt mig at gå ud til alle mine kolleger og fortælle dem, hvad de gik glip af, og opfordrer alle til at møde op næste gang. Endelig kommer der noget virkelig relevant for os, der arbejder med katte i DK, noget der er fuldt på højde med de seminarer med ulve og hundeforskere, som jeg også render til i hele DK hele tiden - også bør man simpelthen prioritere at møde op og bakke op om arrangørerne, så det sker igen, mener jeg. Så jeg skal nok sprede ordet og gøre reklame for Jyrak til næste gang! Det er en garanti.

Det var simpelthen dybt imponerende.

Og som jeg sagde til nogle af jer: Når jeg tager til hundeseminarer, så er prisen altså en NOGET ANDEN… det løber rask væk op i 2500 for to dage… Jeg var dybt forundret over, at Jyrak kan gøre det så flot, så gennemført prof (!) så glat og vellykket fra ende til anden - og så så billigt. Jeg har været til hunde/ulveseminarer, der var dyrere, men knap så vellykkede.

Tak for al den læring.
Total respekt herfra!

MVH

Jeg vil også gerne takke Jyrak for et godt seminar.
Og som Helle er jeg meget imponeret over, at det kan holdes til den pris - og så inkl frokost.

Men jeg må så indrømme, at jeg er en smule skuffet over flere af foredragene :sorry:
Som erfaren opdrætter, savnede jeg et noget højere niveau - uden at det skal være et dyrlægeseminar.
Fx mener jeg det er dyrlægen, der skal finde ud af, hvorfor min kat nyser - hvorimod jeg meget gerne vil lære noget om at forebygge/mindske udbrud af fx herpes.
Genetisk betingede sygdomme ville jeg meget gerne have hørt om sygdommene, testresultater, hvor mange bærere har vi osv - altså noget statistik omkring dette. Fremfor den farvegenetik vi fik.
I bilen på hjemvejen talte jeg med Stig (min dyrlæge) og han havde heller ikke fået så meget ud af seminaret.
Jeg tror problemet ligger i, at man skal fange både opdrættere og dyrlæger og derfor bliver det lidt for “lavt” for begge parter.

Niels Petersen var en stor fornøjelse. Ud over den gennemgang af FIP vi fik (som de fleste af os måske nok havde hørt før), synes jeg det var rigtig fedt at han tog nogle af skrønerne op og skød dem ned.
Fx det med at fjerne killinger fra morkatten osv.

Det kan KUN lade sig gøre fordi vores sponsor, IAMS, spytter et klækkeligt beløb i kassen! Så også stor tak til dem. Selvfølgelig ville man også kunne lave seminar uden en sponsor, men når prisen ryger op, så kommer der automatisk færre deltagere = så bliver det igen sværere at få det til at hænge sammen, og det er knap så fedt. Så også tak til IAMS, som sponsorerer endda uden på nogen måde at dominere seminaret.
VH
Susanne

Hvis nogen af dem er til langtidsplanlægning og har en kalender, der går så langt frem, så kan jeg anbefale at sætte kryds i den ved lørdag den 20. april 2013. Så kommer Dr. Jerold Bell nemlig, og så er der dømt populationsgenetik for alle pengene :slight_smile: Det er det eneste, der ligger fast endnu - resten kommer først på plads senere, vi har liiige et par andre projekter, der også skal passes inden da. Men han er næsten lige så stort et scoop som Dr. Niels Pedersen, det har taget rigtigt lang tid at få en aftale med ham :slight_smile:
VH
Susanne

Susanne - Måske ikke lige en kalender, men skal da forsøge at huske at der kommer et i april 2013 :smiley:

Krydset er hermed sat! :smiley:

Bell kender jeg fra hundeverdenen, hvor han blandt andet har skrevet og sagt en hel del meget interessant om genetisk betingede sygdomme i forskellige racer. Super! Det spreder jeg

KH