I dag havde jeg en tid til vaccination og rabies ude ved min dyrlæge.
Jeg har længe gået og overvejet at få min kat chippet med suprelorinimplantat fordi hun ikke skal have killinger den næste fremtid.
Jeg ved udemærket godt det ikke er registreret til kat endnu, så derfor ringede jeg til firmaet der producerer det og fik deres mening. Ud over det har jeg også snakket med mange opdrættere der har brugt det, og jeg har nu besluttet mig for at chippe min hunkat.
To timer før jeg skal til dyrlægen, ringer min dyrlæge og spørger hvorfor jeg vil give suprelorininplantatet, og jeg forklare at det er en af mine avlskatte der ikke skal have killinger endnu, og jeg ikke altid er hjemme til at få givet p-piller på samme dag. Jeg får også fortalt at jeg har snakket med firmaet bag, og jeg godt ved det er på eget ansvar når det ikke er registreret til kat.
Min dyrlæge fortælle (på en høflig måde) at de aldrig har givet det til kat, og de heller ikke vil gøre det på min kat pga kaskadereglen. Kaskadereglen lyder
Findes der ikke et lægemiddel til dyr, som er godkendt til markedsføring her i landet, kan en dyrlæge undtagelsesvis under sit direkte personlige ansvar især for at undgå uacceptable lidelser hos de pågældende dyr, anvende, udlevere eller receptordinere følgende lægemidler til behandling på en bestemt bedrif.
Men fordi der findes P-piller til kat, nægter de at give suprelorin
Jeg fortæller dyrlægen at jeg respekterer at de overholder reglerne, men jeg vælger at få min kat chippet et andet sted hvis de ikke ønsker at hjælpe mig. Sammentidig siger jeg også at det ikke vil afholde mig for at få behandlet mine dyr ude ved dem i fremtiden…
SUK!!! Nu skal jeg ud og finde en anden dyrlæge i en anden by, og jeg var lige så glad for min egen… Det er jeg godt og grundig træt af.
Det er også med ambivalente følelser, for jeg bliver lidt sur inden i, da det klart er den nemmeste løsning som jeg ved bliver brugt af mange dyrlæger men også en afmagt af jeg ikke er blevet hørt på som opdrætter, men på den anden side passer hun jo bare sit job ordentlig.
Vores dyrlæge afviste også i første omgang pga superlorin ikke er godkendt til katte her i DK…
Men han blev heldigvis nysgerrig, og kontaktede efterfølgende leverandøren.
Efter at have talt med dem, var der ingen problemer i at få en superlorinchip til Missebarnet.
Jeg synes det er helt OK at en dyrlæge ikke vil bruge en produkt der ikke er godkendt til dyret. Vi er altid hurtige nok til at anklage dyrlæger for både det ene og det andet - som nogengange er rigtigt men andre gange ikke er. Så der er da fornuft i, at en dyrlæge afholder sig fra at bruge et produkt de føler sig usikre omkring. Og som du siger - der er jo dyrlæger der er villige til at bruge det - så det er bare om at finde en af dem. Jeg kan godt se det ærgerlige for dig - men også synspunktet hos din dyrlæge.
Min dyrlæge tilbød selv om jeg ville prøve med suprelorin inden jeg kastrerede min hankat.
Det takkede jeg dog nej til, men hun ville i hvert fald gerne have gjort det.
[QUOTE=Chimel;1015008]
Men fordi der findes P-piller til kat, nægter de at give suprelorin
Har i prøvet noget lignende?[/QUOTE]
Din dyrlæge nægter ikke at give Suprelorinimplantatet pga. at der findes p-piller til katte :cool2: men pga. kaskadereglen, hvilket i princippet er helt okay.
Nej, jeg har ikke prøvet noget lignende.
Tilbage i 2009 kontaktede jeg vores dyrlæge ang. Suprelorinimplatatet. Dyrlægen kendte ikke produktet på daværende tidspunkt, men syntes det lød interessant og forsøgte at finde informationer om produktet. Resultatet blev at min kat fik implantatet, men jeg blev meget tydeligt gjort klart, at det var på mit eget ansvar.
Dyrlæger er forskellige, og i denne forbindelse er den enes valg ikke mere rigtigt/forkert end den andens (IMO)
Jeg kan godt forstå din reaktion men jeg kan også godt forstå dyrlægens. Det svarer til hvad man kalder eksperimentel behandling - dvs. man ikke ved hvad den fulde virkning og bivirkninger kan være på kat.
Jeg søgte selv på et tidspunkt oplysninger om Suprelorin’s effekt på hankastrater, fordi jeg simpelthen ikke kunne forstå hvordan Suprelorin kan virke når det nu går op og feedbackvirker på hele hormonsystemet fra hjernen og videre til testikler således der ikke dannes testosteron, når man netop fjerner testiklerne. Så hvordan i alverden kunne det virke på noget der er fjernet. Det tætteste jeg kunne komme var et forskerseminar der omhandlede Suprelorins effekter på hund og kat. I et at katteoplæggene var der lige et linier om at man kunne konstatere at hankastrater ofte holdt op med at strinte når de fik Suprelorin, men at man forøvrigt overhovedet ikke anede hvilken mekanisme der lå bag. Det er lidt essensen i det, når du ikke har fuldstændig styr på den bagvedliggende mekanisme så ved du ikke hvad der måske pludselig kommer af andre virkninger positive som negative
Jeg faldt for nylig over denne rapport med erfaringer omkring suprelorin
Chip - temporary neutering
Introduction - A long acting subcutaneous implant of deslorelin (4,7 mg Suprelorin®, Virbac) has recently been marketed in Europe for veterinary use. This paper reports data from studies conducted in adult tomcats and queens, in which the implant has been used for a temporary control of reproductive activity. Materials and methods - 20 queen and 20 tomcats were included. All the cats received an implant of 4,7 mg of deslorelin (Suprelorin®, Virbac) into the sub cutis of the scapular region. At each control time a complete physical examination was performed with assessment of the external genitalia, assessment of body weight, hematology, biochemistry and hormonal assays. All cats were evaluated 20-30 days after implantation, and then at monthly intervals up to 6 months, and every six months up to 36 months. Results - Female: All queens showed signs of estrus for a few days following treatment. Subsequently, 18/20 queens at 20 days after implantation and 20/20 queens at 40 days showed hormonal and clinical features clearly indicative of anoestrus. Currently, only 7/20 cats have recovered their regular cyclic activity: 18, 20, 21, 23, 23 24 and 26 months after implantation of Deslorelin. The average duration of deslorelin induced hormonal suppression in these seven queens was of 22±4 months. - Males: Also tomcats showed a temporary increase in sexual activity. In 19/ 20 tomcats testosterone concentration decreased to basal levels at the first visit at 20-30 days posttreatment and remained so for 15±3 months after implantation. Hematological and biochemical parameters were within normal limits for both sexes. Discussion - A 4.7 mg deslorelin implant was able, after an initial stimulation, to suppress the hypothalamic-pituit ary-gonadal axis of male and female cats. This suppressive effect lasted about two years in queens and about 15 months in tomcats.
Nej. Vores hankastrat, som blev kastreret som 7 årig, på næsten 13 år parrer pigerne (han er en rigtig god indikator for, hvornår de er i løbetid:tihi:) og strinter ind i mellem - ikke nær så aktivt, som da han var fertil, men han synes åbenbart, han skal markere sig overfor de yngre fertile hankatte - så kastration tager ikke lysterne fra dem alle heller;)
Jeg læser meget om suprelorin - effekt og bivirkninger - og er stadig usikker på, om jeg ville turde “lege med hormonerne”… Hvis jeg nogensinde bruger det, bliver det på katte, der har vist, de kan parre og lave killinger.
Mange tak for de links, jeg vil se at få dem læst op. Det ser spændende ud, især den undersøgelse med de 40 katte
Næ, men det gør den heller ikke nødvendigvis på de katte, der blev kastreret som 12 ugers… Min hankastrat parrer også gerne min hunkat, og urinmarkerer udenfor, hvor der færdes andre katte udenfor vores have