Suprelorinchipning af hunkatte

I øvrigt blev der publiceret en del videnskabelige artikler omkring supreloins effekt på både han- og hunkatte her i starten af 2013 - så de er gået igang med at forske på det til kat… Om det så nogensinde bliver godkendt specifikt til kat - også her i DK/EU er en anden sag…

Måske denne kunne være interessant for nogen af jer: Treatment with Suprelorin in a pregnant cat

Det er en videnskabelig artikel, så er I advaret :).

Her er et andet studie, som involverer 20 hunkatte. Der er dog ikke fri adgang, men hvis man vil have artiklen kan I sende en pb med jeres email til mig. Det er igen en hardcore videnskabelig artikel… sorry :slight_smile:
Treatment of queens in estrus and after estrus with a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin; hormonal response, duration of efficacy, and reversibility.Goericke-Pesch S, Georgiev P, Atanasov A, Albouy M, Navarro C, Wehrend A.
SourceClinic for Obstetrics, Gynecology and Andrology of Large and Small Animals, Justus-Liebig University Giessen, Giessen, Germany. [email protected]

AbstractAlthough slow release GnRH-agonist implants have been shown to effectively suppress the estrous cycle in queens, there are still several remaining questions about their use: if the probability and frequency of estrus induction because of initial stimulation is dependent on the stage of cycle whenanimals are treated, if all effects are reversible, and to what extent fertility is regained after the end of efficacy. The latter is of major interest to cat breeders who want temporary suppression of estrus in breeding animals. Twenty queens (14 with known fertility) were treated with a 4.7 mg deslorelin implant; hormonal changes (progesterone [P4], and estradiol [E2]) and behavioral changes with special respect to estrus signs and subsequent fertility were assessed. Group A cats (N = 10) were treated 3.2 ± 0.8 days after the beginning of estrus and estrus stopped 4.1 ± 2.5 days after treatment. Estrus induction was observed in one queen 6 days after treatment, and one queen showed estrous signs 138 and 155 days after treatment. Progesterone increased significantly after treatment in all animals until day 14, then slowly decreased reaching basal levels on day 56 without any further increase. Group B cats (N = 10) were treated 7 days after the end of estrus; nine cats had P4 > 1.5 ng/mL and basal E2, one cat (B10) had basal E2 and P4. In cat B10 estrus induction occurred after treatment, but in none of the others; however, E2 increased in all group B cats 1 day after treatment but reached pretreatment concentrations on Day 7 again and remained basal. The implant was still effective in one animal of the estrus group with a duration of efficacy >1102 days, in the others duration of efficacy varied between 483 and 1025 days. Eight queens were mated afterwards and gave birth to a healthy litter with 3.3 ± 1.5 kittens. This study proves that (1) the incidence of estrus induction-although very low-is highest after treatment in estrus or postestrus, (2) the duration of efficacy varies between 16 and 37 months, and (3) estrus suppression is reversible and animals remain fertile after the treatment effect has expired.

[QUOTE=Vipstøsen;1088141]Måske denne kunne være interessant for nogen af jer: Treatment with Suprelorin in a pregnant cat

Det er en videnskabelig artikel, så er I advaret :).

Her er et andet studie, som involverer 20 hunkatte. Der er dog ikke fri adgang, men hvis man vil have artiklen kan I sende en pb med jeres email til mig. Det er igen en hardcore videnskabelig artikel… sorry :slight_smile:
Treatment of queens in estrus and after estrus with a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin; hormonal response, duration of efficacy, and reversibility.

Goericke-Pesch S, Georgiev P, Atanasov A, Albouy M, Navarro C, Wehrend A.
Source

Clinic for Obstetrics, Gynecology and Andrology of Large and Small Animals, Justus-Liebig University Giessen, Giessen, Germany. [email protected]

Abstract
[/QUOTE]

Jeg har begge de to artikler liggende, samt et par mere (vist 6 i alt), hvis nogen er interesseret. Mht det studie med hunkatten, så kender jeg dog til et andet tilfælde (privat erfaring) med en hunkat der blev drægtig kort tid efter hun havde fået chippen og udviste fine moderinstinkter, men det er da en risiko (når nu morkatten i studiet kunne både før og efter)

Jøsses sikke en gang løftede pegefingre der kommer blot fordi man giver udtryk for hvad man selv foretrækker, synes ikke jeg skriver nogen steder at andre skal tænke eller gøre ligesom jeg.

Kravler da tilbage under min sten.:surrender1:

[QUOTE=MoMo;1088279]Jøsses sikke en gang løftede pegefingre der kommer blot fordi man giver udtryk for hvad man selv foretrækker, synes ikke jeg skriver nogen steder at andre skal tænke eller gøre ligesom jeg.

Kravler da tilbage under min sten.:surrender1:[/QUOTE]

Det er jo nok min løftede pegefinger du hentyder til, jeg kan i al fald ikke finde andre der har kommenteret på dit indlæg, så her er mit svar til dig :slight_smile:

Jeg peger ikke fingre, men jeg reagerede på dit indlæg - ikke fordi jeg er hverken frk modsat dine tanker eller selv gør brug af Supralorin - men fordi du slog på at du ikke ville gøre brug af det fordi "Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte."

Det læste og forstod jeg som, at når andre vælger at gøre brug af det, så har de et unaturligt opdræt. Det synes jeg i den grad er at pege fingre af dem som vælger det som metode til at holde deres katte fertile og at de propper unødvendige ting i dere katte. Det var så det der fik mig til tastaturet.

Jeg tror på at vi alle gør det bedste vi kan udfra vores viden og de muligheder vi har. En ting er sikkert, vi foretager ingen valg uden at det har konsekvenser, hverken for os, kattene eller racen,

[QUOTE=MoMo;1088033]I øvrigt kan jeg godt se at chippen er smart at den kan trække tiden med fertilitet ud for en kat, men det som jeg undre mig meget over er at man overhovedet bruger den når den kun er udviklet til hanhunde og deres hormonelle adfærd. Rigtig mange dyrlæger har ingen erfaring med chippen, og og en del vil ikke bruge den på katte netop fordi det er et middel som ikke er udviklet til den art.

Dette er også en af årsagerne til foruden som jeg skrev tidligere, at det er et hormon man giver katten som opløses langsomt og over tid, og hvis virkning vi slet ikke kender omfanget af.

Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte.[/QUOTE]

Jeg har fået oplyst af en dyrlæge af der faktisk ikke er ret mange præparater, som er udviklet og til katte, de fleste af dem de bruger er udviklet til hunde. så hvis vi kun vil have der bliver brugt de præparater der er specifikt udviklet til katte, så er vi på spanden.

Oplysningen fik jeg i forbindelse med en galoperende livmoderbetændelse på en af mine piger, som endnu ikke havde fået første kuld. Hun fik en Alizin behandling, dog ikke i samme grad som den hundene får. Dyrlægen sagde endvidere at det ville være rart at flere dyrlæger rapporterende både positive og negativ virkninger efter behandling.

[QUOTE=Jeanette;1088832]Jeg har fået oplyst af en dyrlæge af der faktisk ikke er ret mange præparater, som er udviklet og til katte, de fleste af dem de bruger er udviklet til hunde. så hvis vi kun vil have der bliver brugt de præparater der er specifikt udviklet til katte, så er vi på spanden.

Oplysningen fik jeg i forbindelse med en galoperende livmoderbetændelse på en af mine piger, som endnu ikke havde fået første kuld. Hun fik en Alizin behandling, dog ikke i samme grad som den hundene får. Dyrlægen sagde endvidere at det ville være rart at flere dyrlæger rapporterende både positive og negativ virkninger efter behandling.[/QUOTE]

Ja, samme fik jeg at vide i sin tid da Diego brækkede hoften. At onsior var det første smertestillende præparat godkendt til kat i Danmark - tiltrods for at metacam jo har været brugt i mange år. :slight_smile: