Suprelorinchipning af hunkatte

Jeg ved, at suprelorinchippede hankatte bliver ultrafertile i en periode efter chippen og strinter på livet løs.

Spørgsmålet er, om der også sker en ændring med hunkattene - altså om de f.eks. går i 3-4 ugers kronisk løbetid, så man skal fortsætte med p-piller et stykke tid?

[QUOTE=Temple Bar;1087317]Jeg ved, at suprelorinchippede hankatte bliver ultrafertile i en periode efter chippen og strinter på livet løs.

[/QUOTE]

Gør de?? Jeg har brugt den til to hanner og oplevede intet strint.

Hello kitty fik den og gik i løb i ca 9 dage, så havde hun pause på 6 dage og i løb igen i 7 dage, så pause på 7 dage i løb igen 8 dage og blev så parret

Øhh blev hun parret med drægtighed til følge mens hun havde en ny chip i kroppen ???

Ja det gjorde hun, da dyrlægen og andre opdrættere mente at chippennikke havde effekt som den skulle, da hun kun burde have haft en efterfølgende løbetid og ikke gentagne i samme mønster som inden chip. Så hun blev parret efter i 4 løbetid

Det tror jeg er første gang, jeg har hørt det - ‘alle andre’ siger, de strinter mere i nogle uger og først derefter falder til ro.

P-piller vil så vidt jeg ved ikke gøre en forskel, de virker simpelthen ikke “nok” ifht. chippen - og de hunkatte jeg har hørt om har så typisk bare haft en enkelt mere eller mindre alm. løbetid.
Dog har jeg hørt om andres erfaringer i forbindelse med at chippens virkninger ophører, som ikke har været lige positive alle sammen. Bl.a. en hvor hunkatten i et par måneder gik og småkaldte men aldrig rigtig gik i løbetid, og hvor hun så endte med en livmoderbetændelse og måtte kastreres

Hvad skulle være fordelen med chip fremfor p-piller :?

Du har ikke (mig bekendt) samme risiko for kræft og derudover er der lukket for hormonerne, så de er mere kastratagtige i stedet for svingende i humøret.

Altså vi fik af vide at der ikke ville være samme risiko for kræft ved chippen og det var vores eneste valg pga. alder da hun var for ung til parring syntes vi og hun trods alm ppille dosis stadig gik i løb

Forskellen er som at sammenligne æbler og pærer. P-Piller er hormon TILskud, hvor Suprelorin = mangel på hormoner. Sådan meget kort fortalt :slight_smile:

Vi kan kun sige det samme som Julie. Vores to har heller ikke strintet efter de har fået chippen

Kiksen fik chippen d. 30-4-2013 og fik faktisk kastrat opførslen med det sammen, Den holdt i ca. et år, han er nu fertil igen og en omvandrende sprinkler :thumbdown:

Hvis vi gav os til at beskrive vore hunkattes løbetid og tiden der går imellem løbetiderne ville vi få lige så mange forskellige svar som der er personer der svarer ca. Det betyder i mit hoved at påvirker vi de samme hunkatte med nøjagtig den samme påvirkning vil vi få mange forskellige reaktioner fordi udgangspositionerne er forskellige.

Jeg følger brugen af kemisk neutralisering og producenternes tilpasning af deres produkter med stor interesse. Bruge stadset hvis det betyder sygdom og andre problematikker som jeg ikke kan acceptere vil jeg ikke MEN der er bestemt også fordele som jeg godt kunne tænke mig at opnå. Den dag den sidste del fylder mere i beskrivelser end den første ku jeg godt finde på at anvende kemisk kastration af på hankatte OG prisen kom ned på et niveau hvor det er til at betale.

Jeg må tilstå at jeg vil være meget tilbageholdende med at bruge hormon chippen, ved et Yankee dag arrangement i MCO klubben blev der fortalt om erfaringer som nogle opdrættere har gjort sig med denne chip. Og en kunne berette at efter chippens virkning ophørte, har hunkatten ikke været i en ordentlig løbetid :frowning:

I det hele taget synes jeg at det at proppe vores katte med medicin/hormon præperater skal man være varsom med, så hellere trække få kuld og lukke hunkatten hvis den er en der konstant går i løb.

Chippen indeholder IKKE hormoner, Camilla :slight_smile:

Nej, men uanset indholdet er det stadig medicin - ligesom p-pillerne.
Og med medicin er der ofte bivirkninger.

Joeh, deslorelin, som er det aktive stof, er et syntetisk hormon. Den store forskel ift p-piller er, at Suprelorin ikke indeholder kønshormoner (østrogen og progesteron), og dermed ikke medfører de samme bivirkninger som traditionelle p-piller. Fra indlægssedlen: Det aktive stof i Suprelorin, deslorelin, virker på samme måde som det naturlige gonadotropinfrigørende hormon (GnRH), der styrer sekretionen af andre hormoner med betydning for frugtbarheden

I øvrigt kan jeg godt se at chippen er smart at den kan trække tiden med fertilitet ud for en kat, men det som jeg undre mig meget over er at man overhovedet bruger den når den kun er udviklet til hanhunde og deres hormonelle adfærd. Rigtig mange dyrlæger har ingen erfaring med chippen, og og en del vil ikke bruge den på katte netop fordi det er et middel som ikke er udviklet til den art.

Dette er også en af årsagerne til foruden som jeg skrev tidligere, at det er et hormon man giver katten som opløses langsomt og over tid, og hvis virkning vi slet ikke kender omfanget af.

Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte.

[QUOTE=MoMo;1088033]
Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte.[/QUOTE]

:slight_smile: Og så er vi jo tilbage ved den evindelige diskussion om man skal bruge katten hurtigt og snitte frem for lade den være i hormonernes vold og hvad der dyrevelfærdsmæssigt er forsvarligt :slight_smile:
tilbage ved at der er meget forskelligt fra race til race OG fra opdræt til opdræt, hvad man vægter :slight_smile:

Jovist er den udviklet til hunde, og var der “penge i skidtet” så kunne vi sikkert godt få noget forskning ind over hvad angår katte. Vi bruger jo også andre produkter beregnet til hund og endda som det mest naturlige i verden.

Og dog, jeg synes nu nok der er masser der har erfaring med det. Ganske vist ikke på forskningsniveau, men på det praktiske brug. Og jeg ser bestemt ikke at alt kritik er hverken positiv eller negativ, men faktisk meget realistisk og bestemt brugbart for andre. At tro at der kan findes et produkt som man 100% kan stå inde for og kender samtlige bivirkninger og konsekvenser af er IMO naivt. Selv ormekure kan der være stor forskel på i brug og på den enkelte kat.

Naturligt og naturligt… det er opdræt vel aldrig? :wink: Jeg har det sådan at jeg gør som jeg finder bedst for mine katte og mig, og det behøver ikke være det samme som alle andre og alle andre behøver ikke gøre som jeg, ingen af os har patent på den eneste rigtige sandhed.

Jeg er som hverken for eller imod supralorin, jeg ved jeg ikke kommer til at gøre brug af det, men har det helt fint med at andre gør det. Ikke alle har de muligheder jeg har for multi-hankattehold ex, eller for den sags skyld elsker at vaske tæpper, puder, vægge, gulve mv. Og ikke alle synes det er det sjoveste p… her i verden at skulle male hele huset indvendigt hvert eneste år. Her er vi nemlig skrækkelig “økologiske” og fylder ikke hormoner i kattene, eller gør vi?.. Rengøringsmidlerne er som heller ikke helt uskadelige eller helt så økologivenlige under produktion eller brug (damp ex).

Jeg er sikker på at de som bruger Supralorin gør det af bedste mening, og at jeg ikke ønsker at gøre brug af det, gør ikke at jeg synes de er mere unaturlige end jeg, der i al fald nok skal bestemme hvornår, med hvem og næsten også hvordan mine naturlige katte opdrættes.