Sur på jobcenter og staten

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal sige til din situation andet end at jeg føler med dig - hader bureaukrati når det er værst -kramer

Og så skal jeg vist prise mig heldig at jeg selv netop nu er kommet igang med forrevalidering efter to års sygemelding. For det er åbenbart ikke helt så nemt at komme igennem nåleøjet -blåblå

Jeg ved ikke hvilken fagforening du er medlem af - de fleste fagforeninger, har en rådgiver, som udelukkende hjælper sygemeldte. Og når du så er i gang, så få lige ham/hende til at se alle akter i sagen igennem. [bigloony]

Jeg kan også anbefale dig at bruge din fagforening. HK støtter i hvertfald i rigtig meget, som mange slet ikke er klar over, de kan få hjælp og støtte til.

Syntes også at det er rigtig træls for dig Johnny…Jeg kan desværre ikke begynde med gode råd da jeg jo har været væk fra Danmark så længe og ikke kender ret meget til systemet mere.

Jeg kender rumlen Johnny og tro mig, jeg føler med dig.

Som der bliver skrevet, så henvend dig til din fagforening OG bed om at få en bisidder. Da jeg var sygemeldt tilbød min fagforening mig en bisidder, der kunne tage med til de forskellige samtaler…derved undgår man mange misforståelser.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Hej johnny…

ked af at høre at du har en rigtig dårlig oplevelse med systemet. Jeg tænker at rådet om at inddrage fagforeningen er et rigtig godt skridt at tage for at sikre sig at du bliver hørt. bliver lidt ked over at nogen herinde tørrer den af på sagsbehandler, ja der ligger en stor magt hos sagsbehandler, som skal fungere som mellemled. men systemet kan de ikke ændre på, og rammerne er nu engang meget stramme. nogle sagsbehandlere bruger deres magt til at slippe uden om ekstra arbejde, men det er langt fra alle.

Endvidere er der mange der ike ved det, men man har som sygemeldt, såvel som ledig, ret til selv at søge job/praktikplads, mens man venter kommunens afgørelse. Kan du komme i tanke om et job du kunne tænke dig at afprøve, så kontakt nogle arbejdsgivere og spørg om de er interesserede i at gå i dialog med kommunen om en evt. praktikplads hvor de får dig “gratis” i en periode.
Manglen på arbejdskraft pt. gør at mange virksomheder er mere rummelige end før. Kommer du med et par mulige virksomheder som vil tage dig i praktik kan din sagsbehandler altså ikke nægte at undersøge det.

Hvis du skal i decideret arbejdsprøvning har mange kommuner private aktører tilknyttet der ved at afprøve dig i forskellige funktioner for at se om du skal have eventuelle skånehensyn. Her er der professionelle der følger dig, mens en praktik er i en almindelig virksomhed hvor det er kollegaer og chefer der er indvolverede i vurderingen.

Ang. revalidering er hovedreglen at man ike revaliderer under evne, men jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne revalideres så du får dig en uddannelse. men hvilke muligheder havde du forestillet dig at du ku lave? hvad ville du revalideres til?

Desværre er systemet skruet sådan sammen at et arbejde man er overkvalificeret til og hader, er bedre end intet arbejde. Måske er det at komme i gang igen i virkeligheden det du har brug for, og måske kan det være, som du siger, med til at du får det skidt igen. men så er det prøvet og systemet har endnu en oplysning at bygge deres vurdering på.

håber det går i orden for dig johnny!! Uanset hvad udfaldet bliver :wink:

åh ja, det er som sådan ikke de personer der arbejder i systemet jeg har noget imod, det er selve systemet, dog er der dog stadig enkelte uheldige eksemplarer i det system som kun bruger deres magt, og det er altså svineri, samtiddig mener jeg osse at før man udtaler sig om ens klienter er det mindste man ka gøre da at gennemlæse deres sag inden man udtaler sig osv, dette var nemlig tilfældet i min sag.
jeg har så idag talt med hende på jobcenteret og jeg SKAL i jobtræning, men som hun sagde er jobtræning mange gange en forstart på en revalidering. jeg har så osse fået at vide hvor jeg skal i jobtræning henne. det er sådan en slags kommunalt projekt hvor man laver små pakke-opgaver og der er alle hensyn til folks skavanker osv, dvs man ka både sidde og stå, da der er hæve/sænke borde, man ka gå lidt rundt når man har det behov osv osv. jeg får meget mere at vide i morgen og da der ingen vej er udenom vil jeg ha det effekturet hurtigst muligt og håber på en start enten på mandag el næste mandag.
jeg er dog ikke helt tryg ved situationen, men jeg må jo se om jeg ikke ka finde et eller andet der er positivt i den sag

Ja det er jo ikke et job der lyder vild ophidsende men hvis det skal være så kan jeg da godt forstå at du gerne vil igang hurtigst muligt. [bigloony]