Sur på jobcenter og staten

hejsa

jeg er frygtelig sur på jobcenteret her i århus, nej sur er ikke ordet, det er nok nemmerst meget vred og meget meget skuffet.
og hvorfor er jeg så det, jo ser i jeg har jo gået sygemeldt siden sep sidste år pga af en fod der ikke altid virker og som i 95% af tiden gir mig smerter. jeg har så været på et 4 ugers kursus/afklaringsforløb i dec sidste år, men desværre i den periode gik min fod helt amok og derfor blev hele min sag lagt på hylden efter ønske både fra mig, min læge og min sagsbehandler. jeg har dog fået udarbejdet en resource-profil som blev lavet under mit kursusforløb og som er godkendt af min sagsbehandler, nå men jeg blev så kontaktet af min sagsbehandler for 2 mdr siden og der talte vi om en uddannelse til mig nok var den bedste løsning.
derfor skulle jeg så ned på jobcenteret og talte med en vejleder dernede og allerede fra start af dette møde var jeg ved at lette på låget af vrede, det eneste hun kunne tilbyde mig var jobs/praktik som jeg er overkvalificeret til og som jeg slet ikke vil egne mig til rent personligt , da jeg så sagde det til hende fik jeg smidt i hovedet at som ufaglært og sygemeldt skulle jeg bare tage det der blev “serveret” foran mig, jeg fik hende dog overtalt til at jeg evt skulle sendes på revalidering hvilket jeg egentlig godt kunne tænke mig, dette blev så afslået kraftigt af kommunen og derefter fik jeg så tilbudt de der praktikpladser igen. jeg kontaktede så vejlederen og sagde rent ud at de muligheder jo lå langt fra min verden og for den sags skyld min psyke osv. jeg gav hende så istedet nogle job-muligheder jeg godt mente jeg ville kunne trives med og kunne klare, dette afslog hun med det samme for som hun sagde ville det jo gi hende ekstra arbejde.
samtiddig er min fod og underben helt tosset i øjeblikket og jeg fylder mig med smertestillende medicin, derfor bad jeg om en udsættelse igen.
jeg er så idag blevet ringet op af min sagsbehandler som er en ny jeg har fået og hende fik jeg mig så en lang snak med og der er ikke noget at gøre jeg skal ud i praktik/jobprøvning uanste om jeg ka støtte på foden el ej og dette skal effektureres hurtigst muligt, dog vil kun henstille til vejlederen på jobnet at hun skal tage hensyn til min resource-profil og lytte til hvad jeg siger, men hun siger så osse at jeg desværre er i den situation at jeg ikke selv kan vælge , men skal tage det som jeg får tilbudt. jeg er bare så skuffet, ked af det og bange for at komme ud i noget hvor jeg går i baglås igen og samtiddig begynder at ha det dårligt rent psykisk igen, grunden til det psykiske er at i mit tidligere job var jeg ude for psykisk terror af værste slags og jeg var på det tidspunkt meget opfarende og havde en ret kort lunte, det vil jeg bare ikke ha overgår mig selv igen.

Nej Johnny jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, det er jo frygteligt.

Hvorfor pokker kan de ikke bare lytte til dig, uanset om det så gir dem mere arbejde, hoved sagen må da være at du, kender dig selv og din krop bedst, og er den der ved bedst hvad du kan klare.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal sige -kramer -kramer

Åhhh for pokker da Johnny!!

Det gør mig virkelig trist på dine vegne at det skal være sådan.

Min mor har selv været igennem et længere forløb med arbejdstræning osv, så jeg ved udemærket hvad du gennemgår.

Mange trøstende og opmuntrende kram herfra, det er desværre det eneste jeg er i stand til i denne sag. Til gengæld er det oprigtigt ment!!

Kh Annette

Kender rumlen sååååååååå godt, Johnny, og jeg føler med dig, for det er sgu et helvede, at være i ‘systemet’ -ked
Har prøvet det, og man bliver bare mere og mere syg -brækkesig

Har forsøgt i mere end 10 år, at få førtidspension, men det lykkedes først for 3 1/2 år siden, så jo jeg ved, hvad du gennemgår, og hvad det koster af blod, sved og tårer -ked

Jeg håber det bedste for dig, og hvis jeg på nogen måde kan hjælpe med noget, så må du hjertens gerne skrive.

Ihh, føler med dig Johnny og håber det bedste. Har desværre - eller selvfølgelig heldigvis - ikke forbindelse med sådanne tingester -jegkrydser

føler med dig johnny, kender flere der har været i systemet, der bliver ikke lytet til en. man føler sig bare -mai på.
trøste kram -kramer

johhny - få alt på skrift !!! i tilfælde af at de afslår ønske om eks revalidering, så skal du have det skriftligt. og du kan altid søge om at få en ny sagsbehandler ( dog er det jo ikke sikkert det hjælper). må jeg meget anbefale dig www.k10.dk som er et forum for flexjobbere / førtidspensionssøgende/ sygemeldte - der er nogle der der er virkelig hårde til paragrafferne. og de er lige så søde som folk her -forelsket

og så vil jeg sige dig at du har været heldig - tro det eller lad være -what - at få en resource profil så hurtigt !

og hvordan er det med din fod - er det en arbejdsskade og anmeldt som en sådan - for det giver dig nemlig nogle fordele i forhold til hvor længe du kan være på sygedagpenge mener jeg.

ikke at det er nogen trøst, men til oktober har jeg været syg i 3 år- og har stadig ikke en resource profil. ingen fattede interesse for mig før jeg havde været sygemeldt i over et år … griner stille og dessperat… jeg har nu været på afklaring, i to jobprøvninger ( den nuværende i over ½ år ) men uden mulighed for at blive ansat ved evt flexjob ja. psykiatrisk vurdering, psykologisk samt alm læge - alle peger på flex … MEN -what så længe jeg ikke er møde stabil på et fast antal timer - så kan vi åbenbart ikke komme videre. og det selvom jeg har over de 12 3/4 time som arbejdsgiveren selv skal betale ved 2/3 tilskud.
og omskolet kan jeg ikke blive da det kun er med sigte mod 37 timer det gøres.

men det korte af det lange er
sender dig en pb med mit nr… og har du lyst så kan vi snakke. jeg er såmænd også i århus hele weekenden hvis face to face er bedre -thumbs

kram
kira

Bjørn arbejder på et jobcenter, hvor han arbejder indenfor flexjob mm. Han oplever desværre også disse meget uretfærdige vurderinger. Og så sent som i går måtte han sige til sin leder, at xx kollegas vurdering af en sag gjorde, at han kraftigt overvejede at søge et andet job. Han står flere gange med sager som strider imod den etik og moral som han har overfor sine medmennesker. Det var en person som var så syg både fysisk og psykisk at Bjørn måtte holde mødet i borgerens eget hjem. Og denne borger havde xx vurderet som klar til at komme i job [smilie=hate-wall.gif]

Det har desværre SÅ meget at gøre med den person, du får som sagsbehandler -hyp - for det er rigtigt, visse sager tager lang tid og der ER nogle medarbejdere, der tager en afgørelse udfra at de ikke har tiden (eller tager tiden), for de er mere en overbebyrdet med sager.

Med den viden jeg har, ønsker jeg virkelig ikke selv at komme ind i “systemet” - og bestemt heller ikke arbejde på den anden side af skrivebordet. Det vil stride alt formeget imod mit menneskesyn -grrr

Åh nej Johnny, det vidste jeg slet ikke -sorry -sorry -sorry -sorry

IIIHHHH de sagsbehandlere de er simpelthen bare nogle -vred -vred -vred -vred motocanaglia_nonegiusto motocanaglia_nonegiusto motocanaglia_nonegiusto motocanaglia_nonegiusto .
har selv måtte kæmpe med dem for ikek så længe siden.

jeg føler virkelig med dig og også Tonya.

[smilie=hate-boid.gif] [smilie=hate-boid.gif] [smilie=hate-boid.gif]

Helt ærligt… hvad fan tænker de på… -øøøvvvs

Jeg føler med dig ven… sikker noget BÆ!!

Det må bare være så hårdt, jeg er jo selv inde i systemet nu, og har lige afsluttet en samtale med min sagsbehandler på jobcentret.
Og fordi jeg lige havde læst om dit forløb, så spurgte jeg om de tog hensyn til hvad der blev anbefalet i resource-profilen og det gør de sagde hun. I mit tilfælde står der at det anbefales at jeg startes langsomt op med en eventuel mentor-ordning (støttepædagog GG)

Men den besked jeg også lige fik i dag, ser ikke særlig lys ud fra mit synspunkt (jeg vil gerne ud og arbejde) og de har besluttet at sende mig til et nyt sted (medicinsk et eller andet) fordi de gerne vil have en ekstra og mere grundig vurdering af mig. Og det ligger også indenfor det offentlige, så det har nok laaaaaange udsigter før jeg kommer i gang og det er jeg ret ked af.
Jeg har været sygemeldt i 1½ år nu og jeg føler mig ikke specielt langt nede psykisk, men både læge og psykiater må jo i deres helbredserklæringer have vurderet mig anderledes end jeg selv gør, når de mener at jeg skal vurderes yderligere.

takker allesammen for jers svar og mefølelse, det gør mig faktisk i lidt bedre humør, nok osse fordi jeg har sovet på det og idag ser det jo lidt lysere ud, for jeg vil jo gerne igang igen, vil bare ikke føle mig som en slave man bare ka gøre med hvad man lyster.

Egentlig hedder det jo korteste vej tilbage til arbejdsmarkedet, heldigvis er man begyndt at skæve til, at man ikke skal vende tilbage i en ny sygemelding, derfor revalideres flere og flere.

Jeg synes nu, at du skal tage snakken igen - argumenter for, at du gerne vil videre og at du står bedst med en kompetncegivende uddannelse indenfor et erhverv, som kan tilgodese dine skånehensyn - fortæl, at du er villig til at blive arbejdsprøvet indenfor dette felt, før en uddannelsesmæssig indsats iværksættes. Et af dine væsentligste argumenter er din alder, du har stadig mange år tilbage på arbejdsmarkedet og så er det altså ikke smart at sende dig tilbage til ufaglært arbejde, som oftest er tungt og meget hårdt fysisk belastende.

Du kan evt. tilbyde selv at være behjælpelig med at finde en relevant praktikplads.

Pøj pøj med det hele. [bigloony]

jeg har igår forsøgt at få dem til at genoverveje om en revalidering/udd ikke er det absolutte bedste de kan gøre for mig, det blev afslået med det samme med den begrundelse at jeg jo ikke havde en uddannelse i forvejen og derfor ikke kunne få en uddannelse gennem sygedagpenge-systemet

Egentlig er det et afslag på revalidering, det bør du have på skrift, sådan en afgørelse kan ankes. Er du medlem af en fagforening, så vil der sikkert være en perosn, som kan hjælpe dig.

jeg har fået afslaget på skrift og ja jeg er da medlem af en a-kasse

[quote="johnny

jeg har fået afslaget på skrift og ja jeg er da medlem af en a-kasse[/quote]

Det er fagforeningen der skal hjælpe dig, tror jeg. Det er vist ikke a-kassens afdeling.

Det er fagforeningen der skal hjælpe dig, tror jeg. Det er vist ikke a-kassens afdeling.[/quote]

Jeg synes, at du skal kontakte din fagforening, få dem til at hjælpe dig med at anke afgørelsen. Husk at der er en frist for at anke, den står i vejledningen.

dejligt med lidt insider-kendskab, troede faktisk ikke fagforeningen blandede sig i sygedagpenge-delen og offentlige afgørleser.
jeg kontakter min fagforening i næste uge

Øv johnny,synd du skal slås med dem der egentlig skulle støtte og vejlede dig .Det er noget der virlekig tærer på psyken samtidig med man døjer med fysikken

Øvøv jeg håber på det bedste for dig -HUG -kramer