Vi har nogle svampe i haven. Er der nogle der ved om de er giftige for katte. Der er 2 forskellige slags.
Først nogle store
Og så en masse mindre
Vi har nogle svampe i haven. Er der nogle der ved om de er giftige for katte. Der er 2 forskellige slags.
Først nogle store
Og så en masse mindre
Jeg ved det, desværre ikke… men jeg ville fjerne dem…
jeg ved heller ikke meget om svampe, men jeg fandt denne side, her kan du nok artsbestemme dem, så du kan læse om de er giftige
http://192.38.46.48:8183/agaric1.shtml?language=dk&localLanguage=dk&searchMode=easy
svampe med lameller bør du altid fjerne hvis du ikke ved præcis hvad det er for nogen…
langt de fleste rørhatte er ikke giftige, men mange lamel-svampe er…
jeg kan ikke se hvad de store er for nogen - de små ligner ringsvampe - dem der kan danne en ring og ødelægge plænen hvis de får lov at vokse… dem bør du fjerne
De fleste katte snuser til svampene og rynker næse ned til haleroden og går videre. Vi bor nabo til skov og eng og kan derfor ikke fjerne svampene, derfor har jeg valgt at kigge efter hvad kattene gør når de ser dem.
Jeg tror de synes de lugter så grimt, at dem gider de ikke smage på.
Champingnon der er brugt i madlavning levnes også altid af både ude og indekatte.
Knus Elin
Jeg mener at have en navngiven liste - jeg skal kigge efter. Bliver ikke lige nu
Fint nok Lis, de skal ikke ud i pløret i dag i hvert fald
Og de har været der længe og de rører dem heller ikke, men vil alligevel godt vide hvad det var for tingester.
Jeg tror det er Brunstænket hekseringshat (Lepista flaccida)
man bør ikke spise dem i rå tilstand, og det vil jeg vædde på, at kattene heller ikke gør, for der smager de grimt ;-))))
Kære Denise,
Den øverste - kommer der hvid saft ud, når du brækker lidt af hatten?
For så er den det, den ligner: En Ege- eller en Mose-Mælkehat.
Mht de små i flokkevis: Jeg er næsten sikker på, at det er Løv-Fladhat.
Hvis du kan komme med lidt mål på dem, højde, og hatte-bredde? Det vil også hjælpe meget med upside-down fotos af dem, hvis du gider?
Så kan jeg give mere nøjagtig artsbestemmelse
Prøver i morgen når det er lyst
Men dem du nævner, er de giftige
Felis, jeg tror ikke det er dem.
Misi - nej der kommer ikke saft ud af.
Den store findes i 15 cm og et par på 10 cm.
De små er ca 3-3½ cm i hatten og det samme i højden.
Her er et par nye billeder. De store lugter ligesom champignoner og de små er blevet hvide ovenpå og helt flade.
Nu er jeg jo nysgerrig, hvad pokker er det for noget.
Jeg ved ikke om svampene er giftige for kattene - jeg kender selt ikke noget til svampe. Men jeg fjerner altid de svampe jeg finder i katteburet så er jeg sikker på de ikke kan komme til skade på ved dem. Nuka og Njord er helt vild med at undersøge nye ting. Jeg bliver nødt til at garve dybt neden om roden da Njord også bliver tiltrukket af den lille stump der gerne er tilbage hvis man bare brækker svampen af.
Argh - det er svært, når man ikke står med svampen i hånden.
Den store, vokser den under eller tæt på løvtræer?
For så er jeg næsten sikker på, at det er en Giftig Rødblad - der er sjælden, men dog ses i SydøstDanmark. Det er den hvide rand og den farvede stok, der gør det, samt det hvide kød. Den skulle lugte mel-agtigt.
Det er ikke en skørhat, for de har hvide stokke.
Det er ikke Alm. Netbladhat, for den har tydeligt indrullet rand og er ‘sprukken’ i kanten, og lamellerne bliver brunplettede, når man trykker på dem.
Div. andre muligheder kendes f eks på en skarp lugt, f eks af bittermandel.
Det er lidt sen sæson for Giftig Rødblad, men vi har jo nærmest ikke haft vinter endnu. Så det er mit bud.
De små, der er mit bedste bud stadig en Fladhat, bl. a. pga de ‘krøllede’ lameller i kanten. Når lamellerne ikke er hvide, så kunne det være en Bestøvlet Fladhat. Farveskiftet kan skyldes, at svampen har fået svamp (mug) på sin fugtige overside.
Ingen af de tre er noget, man skal indtage! Det gælder sikkert også for katte. Og alle tre smager de bittert, så det kommer sikkert af sig selv
Den eneste, jeg kender, der ved mere om dette her, det er såmænd Dorthe Vildkat, du kan jo prøve at sende hende en mail med fotos
Tak, fordi du gav mig mulighed for at bruge gammel viden
Den store vokser i almindeligt jord ved vores hæk og der er bare alm. blade. Har kigget på nettet tror ikke det er giftig Rødblad, for toppen er næsten helt flad på vores. Altså den har et flat hoved.
Vi har før haft svampe men de forsvinder af sig selv, og ingen katte er overhovedet interesseret i dem. De små vokser i græsplænen et sted.
Underligt, men jeg tror bare jeg lader dem dø ud.
I forhaven havde vi på et tidspunkt nogle kæmpe store hvide champignoner, kors de var store, men der kommer misserne jo ikke.
NB! Hov jeg tror jeg fandt den første Lysstokket Mørkhat - Observation NB-349289 - Naturbasen
Ligner den ikke meget godt.
NB! Kan ikke finde ud af om den er giftig.