Vi har jo både en sweater og dækken til Charlie…
Dækken er nok mest til når det regner!..
Men Lasse og jeg har snakket om, når man giver ham sweater på, vil han så nogensinde lærer at være ude i kulde?:?:?
Sidste år havde han sweater på, da han var hvalp og ingen pels havde næsten…Men vi ved ikke helt om vi skal bruge den i år?
Der har været tidspunkter, hvor har har frosset…Fx. når vi var herude i huset, og der ikke var varme på endnu…Der lå han og puttede med mig…og han rystede såån…så tror ikke det var pga. nervøsitet…
Holder han op med at ryste, når han får sweater på?
For mig er det logisk at en trøje på, når her er koldt, og at tage varmt overtøj på, når jeg skal ud i kulden. Hvorfor så ikke også hunden?
Om vinteren i kulde og blæst har mine hunde altid et vandskyende dækken med lunt foer på + en halskrave.
En ting er, at de kan rende ud i haven og stæse rundt - noget andet er at skulle gå tur eller tilmed sidde foran en butik.
Hundene lever jo ikke deres liv udendørs året rundt og tilpasser sig vejret, men kommer om vinteren fra varme indendøre til kulde udenfor.
Et pip i den forbindelse:
Det gør mig så ondt, når jeg ser, at nogle hundeejere beordrer deres hunde til at sætte sig på frostdækkede fliser uden for butikkerne.
Har set hunde adlyde, men deres numser har været 2 cm. over jorden.
I det mindste kunne man have en avis med, de kan sætte sig på, hvis de partout skal sidde.
Jeg blander mig også hver gang og spørger ejerne, om de selv ville sidde med bar rumpe, og har også advaret dem mod blære- og nyreproblemer.
Det kan nu være ret svært at få dem til at sætte sig på et underlag. Jeg går til agility, og det indebærer en del ventetid for hundene, hvor de er bundet af, men selv om de får tilbudt fx et tæppe at sidde/ligge på, så sætter de sig ofte lige ved siden af.
Jeg har en hund, der bliver klippet helt ned hver 3. måned. Første gang han gik fra kæmpe pels til at være bar til skindet, nægtede han at gå tur, indtil jeg købte en sweater til ham. Han havde kun brug for den et par dage, så var han tilvænnet. Og vi bruger den ikke længere. Han har et vinterdækken og et regndækken, men det er lige så meget for at beskytte pelsen som for at varme. Om vinteren giver jeg ham dækken på i venteperioderne til træning, og også hvis vi går tur i dårligt vejr (for at mindske problemerne med en våd og beskidt pels ). Men han behøver det egentlig ikke for at holde varmen.
Nu ved jeg ikke, hvilken slags hund, det handler om, men vores er en lille 8 kg’s skødehund (shih tzu / gravhunde-blanding).
Uhh Eva her hjemme hundefryser allerede på de kolde dage, så pt. er hendes fleesedække fundet frem og senere kommer der så termodækken udenover igen, ellers kan hun ikke holde varmen, hun er så ufatteligt korthåret og har det rigtig træls om vinteren, ellers ligger hun fast foran brændeovnen eller under dynen ss
Tjalfe har et lille lunt vindtæt dækken på når vi går tur og der er anskaffet en tyk striktrøje til at have indenunder til når det ikke længere er nok. Jeg var så nede ved dyrelægen i går og fik at vide at hvis jeg valgte at han skulle klædes på, så skulle han altså klædes på HVER gang han skulle ud også når det kun var ud i haven og lette ben. En gylden regel var at hvis jeg selv frøs, så gør han også. Så har jeg brug for overtøj, så har han også. (Så kan vi altid diskutere hvem af os der er den største frossenpind). En ting er sikkert; hvis han ikke får sit dækken på så vil han ihvertfald ikke ud og gå tur hvis det rusker og regner. Dækken på og så er det som om han tænker “ah okey da, så lad os da…” Men glad for regn og rusk bliver han aldrig. Jeg bearbejder ham ikke, jeg bryder mig heller ikke om det
Okay…
Vi var bare i tvivl om det ville ødelægge “hans pels”.
altså at han selv ville kunne holde varmen…
Charlie er jo en lille gut på 2 kg…
Så han er ikke så stor…
Så må vi finde hans sweater frem og dækken.
Mange af de helt små hunde sætter ikke nok vinterpels til danske breddegrader efter hvad jeg har forstået. Nu husker jeg ikke din hunds race, men chihuahua’en stammer f.eks fra mexico hvor der immervæk er en del varmere om vinteren. Nogen vinterpels vil de dog sætte hvis du ikke klæder dem på på noget tidspunkt, men du vil stadig ende med en frysende hund efterhånden som frosten rigtig sætter ind. Jeg har valgt overtøj til Tjalfe fordi jeg synes det er synd han skal fryse hele vinteren igennem og fordi jeg har valgt tøj vil han kun sætte meget lidt vinterpels altså vil han fryse endnu mere hvis han kommer ud uden tøj på nu hvor han er vænnet til tøj.
Det er heller ikke alle hunde, der har mulighed for at rende rundt uden for året rundt og derved vænne sig til kulden og sætte vinterpels.
Mange bor i lejlighed og kommer kun uden for på lufteture, så selvfølgelig fryser de, når de om vinteren kommer fra en opvarmet lejlighed til kulde udenfor.
At nogle hunde så har det ekstremt dårligt indendørs og i varme pga. medfødt tyk, varm pels, er en anden snak.
Man behøver altså ikke rende rendt udendørs hele tiden for ikke at fryse. Vores Yugi kommer kun ud på sine 2 daglige lufteture + 2 gange ud i indkørslen og tisse, men alligevel kan han sagtens være ude i sne og frost uden at fryse.
De hunde, vi træner sammen med, plejer heller ikke at være forfrosne. Vi var til stævne sidste weekend, hvor der var rimfrost i græsset da vi kom, men ingen hunde havde overtøj på - heller ikke den lille papillon
Papillion har en pels, der nok skulle kunne holde hunden varm - det er en spanielrace,og trods at den er avlet som skødehund nu, så har racen heldigvis bevaret den gode pels.
Noget helt andet er at det kan blive koldt for en lille hund om vinteren, fordi dens mave kun er ca 5 - 10 cm fra jorden og kulden stråler opad…
Med en papser ville jeg strække den så længe som overhovedet muligt inden den fik dækken på - for at vænne den til kulden på en helt almindelig og naturlig måde…
Nanna, vores cavalier, har et lille lunt regndækken, som hun får på når vejret bliver lidt for surt med regn, sne, slud og rusk… og hun har det kun på på selve turene…
Uanset om Charlie har mindre pels end en papillion burde have har han stadig væsenligt mere pels end chihuahua’en. Papilionen har generalt en tættere og tykkere pels, så jeg synes I skal kigge på jeres hund og vente med jakker til I kan se han begynder at fryse. Det er muligt at jeres kan sætte vinterpels nok til at undvære grundet hans afstamning, men en jakke er god til til pludselige temperatur sving og skod vejr.
Tjalfe fryser lyn hurtigt, men han kan dog klare nogle minutter i haven uden tøj. Dog er gåtur bandlyst uden tøj da de oftes er på ca 20-40min og ja så ryster han af kulde hvis han ikke har tøj på.