Min lille killing Chloe på 14 uger er allerede efter en lille uge hos os endt med en slem forkølelse og øjenbetændelse. Vi har været ved dyrlæge med hende, og hun er i behandling med både antibiotika og øjendråber. De er ved at teste prøver for at finde ud af hvilken virus, det drejer sig om.
Vi vil dog gerne have en killing/ungkat mere, så de er to. Men hvor længe skal vi vente, før Chloe ikke smitter mere? Og hvad kan vi gøre for at booste hende immunforsvar? Er der særlig kost?
Jeg giver hende hende medicin i en klump frisk torskerogn, og det er hun vild med. Virker bedre end at ‘tvinge’ den i hende, synes jeg.
Vi er jo nødt til at holde hende fast, når hun skal have dryppet øjne, og synes, det er en meget barsk start for hende, så hun får straks et par godbidder, når drypperiet er overstået. Er det fornuftigt nok? Eller vil hun forbinde godbidder med noget væmmeligt?
Hun klemmer det ene øje meget sammen, så smutter til dyrlæge igen i dag.
Jeg bruger Mobil Dyrlæge på Skt. Nikolajs vej på Frederiksberg, da det er tæt på. Men har nogen erfaringer med en særlig god ‘kattelæge’, vil jeg gerne høre om det.
Kh
Mette på kattebarsel (jeg får ikke skrevet en dyt! Ender med at miste kunder i min freelancebiks! :S)
Ja, det er en sur start!
Håber ikke hun biver alt for mærket at det.
Jeg har talt med opdrætter - også vedr udgifter - det er noget med at de skal dække ifølge købeloven. De vidste ikke hvilken virus det var. Så nu får vi hende testet. Har også en forsikring på hende, så det går nok. Men selvrisikoen er selvfølgelig høj, og træls at skulle bruge den i den første uge! Så håber opdrætter vil hjælpe.
Jeg siger som Lis - kontakt opdrætter.
I har kun haft killingen i en uge og har ikke selv katte så vidt jeg har forstået, så her kan det ikke være noget hun har fået fra Jer.
Det behøver ikke at være slemt på nogen måde, men hun skal under alle omstændigheder være helt frisk før I tager endnu en kat ind.
Er det Herpes vil hun altid have virussen i sig. Den kan efterfølgende bryde ud evt. ved stress, men behøver ikke nødvendigvis nogensinde vise sig igen. Dog bør en ny killing efter min mening være vaccineret min. 2 gange (helst 3) inden den flytter ind.
L-lysin er tilskud, men virker kun forebyggende på herpesudbrud.
Mht smitte afhænger det jo af, hvilken sygdom det er hun har. Herpes og calici kan hun smitte med fremover, clamydophila kan helbredes med en langvaring antibiotikakur.
Jeg vil anbefale dig Dyreklinikken Skovlunde-Herlev - de ved ufattelig meget om smitsomme sygdomme, da de har rigtig mange opdrættere.
Vedr ny kat, vil jeg - pga killingens unge alder - anbefale, at I får en kat mere så snart hun er frisk nok - det er simpelthen synd for en killing, at skulle bo alene
Og lad endelig være med at købe en killing på 12 uger, der kun er vaccineret 1 gang. Den nye kat skal som minimum have 2 vacciner og først flytte 14 dage efter sidste vaccine, dvs mindre end 18 uger bør den helt sikkert ikke være.
Jep, Skovlunde!
Du hopper bare pa Metroen til Vanløse og videre med C-toget til Skovlunde, så ligger dyreklinikken i gåafstand. På Skovlunde st. går du ud på den nordlige side, der ligger Annavej. Drej til venstre af Annavej. Lidt nede finder du en gangsti på højre hånd, som du følger til enden. Drejer til højre for enden, og vupti, et hus eller to henne ligger dyreklinikken på Skovlunde Byvej 53. Hvis du altså ikke har bil
Så det er faktisk ikke så slemt herinde fra byen af.
Det kunne i øvrigt meget vel lyde som herpes - det sætter sig ofte i øjnene på abykillinger. Hvis hun begynder at få tillukket øje, ville jeg fluks tage til Stig på Skovlunde - han er en af de få dyrlæger, der fjerner fibrinen i øjnene og dermed kan forebygge sammenvoksninger. Han har meget stor erfaring med den slags.
Mange tak for de mange gode svar!
Det er jo fantastisk med sådan en fora til at hjælpe en nybagt ‘kattemor’
Vi er lige kommet fra dyrlægen, og hendes øjne ser meget bedre ud. Hun lukker det ene en del, men der er ikke noget at se. Hvis hun bliver ved med det, tager jeg til Skovlunde med hende. Det lyder jo som det helt rigtige valg.
Vi får svar på prøverne torsdag, så krydser fingre for det ikke er herpes eller noget andet permanent.
Vi har fundet en rigtig fin legekammerat - en Main/Ocicat blanding, så nu skal den bare blive gammel nok og Chloe rask, så kan de to få hinanden
Nu er min lille Chloé heldigvis ved at være frisk igen. Og det var gudskelov hverken herpes eller klamydia. Hun nyser dog stadig lidt, så vi skal fortsætte med antibiotika og øjendråber i 6 dage endnu. Hun klemmer stadig det ene øje meget sammen, så hvis det ikke stopper, når hun er færdig med øjendråberne, tager jeg hende til en øjendyrlæge.
@ Lis, det er en god pointe, men jeg har ikke lyst til at købe flere katte fra samme opdrætter. Jeg tør ikke risikere at få endnu en syg killing. Men når Chloé er helt rask skal lille Thor flytte ind! Han er halvt Ocicat halvt Main Coon, og meget charmerende