Syg (?) staldkat har fået killinger - hvad kan jeg gøre?

Min venindes staldkat fik killinger i søndags…

Mormis er meeget petit, alt for tynd, og har desuden hele vinteren været uden pels på ca. halvdelen af kroppen…

Efter hun har fået killingerne er hun blevet MEGET snaksaglig, og virker bare til at passe SÅ godt på dem! Hun lyder som en borremaskine, bare man kigger på hende og mens hun ligger med de små.

Hun er vant til at få noget dlg-kattefoder, eller lign. Ved ikke hvad det hedder, men er ikke i tvivl om kvaliteten (:thumbdown:). Af og til lidt dåsemad og rester fra huset.

Hun har lige fået ormekur og loppekur, og min veninde har købt Hill’s killingefoder til hende, som hun spiser masser af. Killingerne har hun vist også købt ormekur til (ved ikke lige hvordan det fungerer, men hun forhørte sig hos dyrlægen).

Jeg har IKKE forstand på mormissere og killinger, men VED bare af erfaring, at chancen for, at alle killinger kommer til at overleve det her er minimal…

Min veninde ved godt, at vi er af forskellig opfattelse ift. kattehold…

HVAD kan jeg gøre, for at hjælpe? Tænker mest på foder… og på hvad hun evt. kan fejle pga. pelstabet? Det ligner, at det er begyndt at være på retur…pelsen altså. :slight_smile:

Har mest af alt lyst til at kidnappe hele familien hjem til mig selv…og så levere tilbage om nogle måneder, hvor de alle er fikset, vacc. osv :hjerte::hjerte::hjerte:

Udover at være sølle at se på, virker mormis overraskende frisk og meget, meget kælen og, som sagt, god ved killingerne, som ser så fine og sunde og raske ud (to dage gamle).

Min plan er holde lidt øje med dem (svært at lade være :hjerte:)…og køre i Aldi efter Lux til mutti imorgen…

Andre gode forslag? (vil hellere hjælpe lidt, end jeg vil ignorere det…)

Måske skulle hun til dyrlægen og få et tjek, evt blive steriliseret?
Selvfølgelig når killingerne er gamle nok.

Loppekur, ormekur og Hill´s Kitten - så er hun altså ikke så tosset kørende endda! Overlevelsesraten på killingerne vil hænge nøje sammen med at mor fortsat fodres med godt foder - som hun åbenbart gør nu - og ikke mindst at der bliver taget hånd om at de senere får både ormekur og biver vaccineret. Det behøver ikke gå så galt endda…
Men der er ingen grund til at du kommer med Lux vådfoder - det er ikke nær så velegnet som Hill´s Kitten til en diegivende mor!
VH
Susanne

Jeg tænker at det bedste da må være, hvis missemor kan blive hvor hun er med sine killinger, så hun ikke skal stresse over et miljøskifte. Når det er sagt, så tænker jeg om hendes ‘skaldet-hed’ kan skyldes stress; hvis hun både har døjet med løbetid, graviditet og der er flere andre fertile katte i området, samt eventuel ung alder.

Håber i det mindste at familien vil fortsætte med at sørge godt for killingerne og missemor, som de nu er startet på.

Tak for svar :ok:

Jeg tænkte bare det var godt at give hende noget vådt, for at sørge for, hun får væske nok…nu får hun jo kun tørfoder? Men hvis det er skidt, fortsætter hun bare med Hills killinge- og dlg(eller hvad det nu hedder)foderet :slight_smile:

Det lyder godt, at I er optimistiske :slight_smile: :slight_smile: Ormekur har hun jo købt til killingerne…ved som sagt ikke om hun har givet dem det, eller tænkt sig at gøre det, og i så fald hvornår. Vaccineret og neutraliseret bliver de ikke, og så ryger der nok et par stykker i svinget til vejen (kørt ned), hvis de altså kommer så langt.

Jeg tænkte på…der er mindst én fertil (herreløs) hankat, som lusker rundt derude… skal man være bekymret for den? Altså vil den killingerne ondt? (Har virkelig ingen forstand på det, sorry :slight_smile: )

Og angående den skaldede hud…så havde vi den oppe igår og kigge grundigt på huden osv…og der er ingen dyr eller irritation eller noget. Så stress var måske et godt bud :slight_smile:

Hun er vist knapt to år, men enormt lille. Hun fik 7 mærkelige, vist nok ikke-velskabte, killinger sidste år, som hun smed rundt omkring i stalden uden at tage sig af. Så der har hun nok været alt for ung… Men nu virker hun virkelig til at være god :slight_smile: Håber ikke hun flytter på dem…så vi kan blive ved med at holde øje med dem :slight_smile:

Kunne man forestille sig, at pelsen er på vej tilbage, fordi hun får noget ordentligt foder?

[QUOTE=Tine M;590524]

Jeg tænkte bare det var godt at give hende noget vådt, for at sørge for, hun får væske nok…nu får hun jo kun tørfoder? Men hvis det er skidt, fortsætter hun bare med Hills killinge- og dlg(eller hvad det nu hedder)foderet :)[/QUOTE]

masser af vådfoder er det bedste :slight_smile:

• selv det billigste vådfoder er ofte bedre end det dyreste tørfoder (fordi der er væske i) - så hvis du har mulighed for det køb endelig noget vådfoder. det vil katte mor (og killinger) have meget bedre af

Nah - hun har først lige fået det nye foder der igår, hvor jeg var ude og se dem :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;590593]masser af vådfoder er det bedste :slight_smile:

• selv det billigste vådfoder er bedre end det dyreste tørfoder - så hvis du har mulighed for det køb endelig noget vådfoder. det vil katte mor (og killinger) have meget bedre af[/QUOTE]

Det var også min tanke. Jeg kan jo købe en posefuld dåser til hende, så kan hun selv vælge om hun vil have det tørre eller det våde eller begge dele… :slight_smile:

Hvad med hankatten? Er den til fare for killingerne, hvis han finder dem?

Hvis missemor syntes det er ok at blive flyttet med sine børn, var det måske en idè at lave en RIGTIG god kasse til dem i et stille rum for sig selv.
Noget af det vigtigste er hygiejne, mad med stort fedtindhold/proteinindhold OG væde OG ro. Går de ting op i en højere enhed får man i støre grad en tryg mor der selv kan brødføde sine børn.
Hygiejnen er Jeres ansvar, Fedtindholdet/proteinindholdet kommer via tørkosten, væden fra vådfodret og fred og ro, noget hun syntes hvis I rammer rigtigt. Det mest skidte man kan ønske sig er en stresset mor, så I skal lure hende godt og grundigt inden I gør noget m.h.t. flytning.
Hankatte er måske en trussel…der findes mange historier om hankatte der angriber og dræber killinger. Om det er sandt, jeg ved det ikke…men verden ER ind imellem både grusom og barsk.
Dybest set er det jo op til Jer, hvad I gør. Men HUSK…en nybagt missemor diskuterer man ikke med

[QUOTE=Tine M;590597]Det var også min tanke. Jeg kan jo købe en posefuld dåser til hende, så kan hun selv vælge om hun vil have det tørre eller det våde eller begge dele… :slight_smile:

Hvad med hankatten? Er den til fare for killingerne, hvis han finder dem?[/QUOTE]

hvis hankatten er far til killinger ville jeg ikke bekymre mig så meget (de ved normalt godt at det er deres killinger) - er der flere fertile hankatte ? så skal man evt være lidt mere obs - også i forhold til maden - den kan jo lokke andre katte til …så evt også noget god mad ud til de andre katte et helt andet sted…så mormis har sin mad i fred og ikke stresser hvis der kommer fremmede pga maden

[QUOTE=Tine M;590597]Det var også min tanke. Jeg kan jo købe en posefuld dåser til hende, så kan hun selv vælge om hun vil have det tørre eller det våde eller begge dele… :slight_smile:
[/QUOTE]
Det kan hun sandsynligvis netop ikke selv vælge - vådfoder er som regel tilsat så mange smagssalte, at de lokker langt mere end tørkost. Men når hun er diegivende skal hun nok få drukket! Jeg har endnu aldrig hørt om en diegivende hunkat, der er dehydreret fordi hun ikke er blevet fodret med dåsemad af tvivlsom kvalitet! Der er langt bedre næringsindhold i Hill´s - men gør som du vil…
Hendes manglende pels vinteren over kan iøvrigt sagtens skyldes for ringe næringsindhold i dlg-tørkosten, der sandsynligvis er lavet primært på korn.
VH
Susanne

du har helt ret,mormis har brug for alt den væske hun kan få,så vådfoder er altid godt,som tilskud,så syntes at det er en rigtig god ide,at købe lux i aldi,som faktisk går for at være et rimeligt godt vådfoder,til en rimelig pris.:slight_smile:

allervigtigst - få den morkat steriliseret når killingerne er færdige med at die - p-piller indtil da.

Det lyder barsk, men livets gang med killinger er kun de stærkeste overlever.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;590834]allervigtigst - få den morkat steriliseret når killingerne er færdige med at die - p-piller indtil da.

Det lyder barsk, men livets gang med killinger er kun de stærkeste overlever.[/QUOTE]

Hvad kan jeg sige? :frowning: Jeg kunne aldrig nogensinde selv finde på at holde kat på den måde, der her gøres… Det ved ejeren godt. Jeg synes de skulle have været sterilliseret forlængst. Ligesom de 50 andre staldkatte, de har haft…

Da jeg var barn på landet for mange år siden, skete det jo at kattene fik killinger. Ja, det gjorde de såmænd nok flere gange om året, for de var ikke neutraliserede. Vi kunne jo ikke beholde alle de katte, så jeg går ud fra, at vores far aflivede dem efterhånden, som han fandt dem. Nogle gange fandt min søster og jeg kuldet først - og det er så der, “den sorte hankat” kommer ind i billedet.

Det skete nemlig påfaldende ofte, at vi næste dag fik at vide, at en fremmed kat, “den sorte hankat”, havde været der om natten og bidt killingerne ihjeld! Først mange år efter gik det op for mig, at det naturligvis var far, der havde aflivet dem, men ikke nænnede at fortælle os det, nu vi allerede havde fundet kuldet. Og det gav os så også en god grund til at jage fremmede katte væk fra ejendommen…

Tjah, tiden var en anden for 50 år siden og i dag kan man blive rystet over den måde at behandle dyr på. Men min forældre holdt faktisk meget af deres katte og behandlede dem bedre end mange andre steder på landet. Og sådan cirka hver andet år fik vi da lov at beholde en killing - som mærkværdigvis altid var enebarn. Det var i hvert fald, hvad vi fik at vide… :wink:

[QUOTE=FinnFrode;590896]Da jeg var barn på landet for mange år siden, skete det jo at kattene fik killinger. Ja, det gjorde de såmænd nok flere gange om året, for de var ikke neutraliserede. Vi kunne jo ikke beholde alle de katte, så jeg går ud fra, at vores far aflivede dem efterhånden, som han fandt dem. Nogle gange fandt min søster og jeg kuldet først - og det er så der, “den sorte hankat” kommer ind i billedet.

Det skete nemlig påfaldende ofte, at vi næste dag fik at vide, at en fremmed kat, “den sorte hankat”, havde været der om natten og bidt killingerne ihjeld! Først mange år efter gik det op for mig, at det naturligvis var far, der havde aflivet dem, men ikke nænnede at fortælle os det, nu vi allerede havde fundet kuldet. Og det gav os så også en god grund til at jage fremmede katte væk fra ejendommen…

Tjah, tiden var en anden for 50 år siden og i dag kan man blive rystet over den måde at behandle dyr på. Men min forældre holdt faktisk meget af deres katte og behandlede dem bedre end mange andre steder på landet. Og sådan cirka hver andet år fik vi da lov at beholde en killing - som mærkværdigvis altid var enebarn. Det var i hvert fald, hvad vi fik at vide… ;)[/QUOTE]

Hmm :slight_smile:

Ja jeg har ikke meget forstand på det…har bare tabt mit hjerte til denne missemor og disse smukke, smukke fire killinger, så jeg vil så gerne hjælpe lidt, så hun forhåbentlig kan klare det :slight_smile: :slight_smile: Jeg synes at have fået at vide fra kaninavl, at hankaninen vil aflive ungerne, for at kunne komme til at parre sig med hunnen hurtigst muligt igen (selvom han vel burde være mere interesseret i at formere sig, end i bare at parre…hmm)…men jeg ejer hverken fertile katte eller kaniner, så jeg har aldrig avlet og ved ærlig talt ikke noget om det :slight_smile:

Løven er jo lidt tættere i familie med huskatten end kaninerne, og når en ny hanløve overtager en flok, dræber den forgængerens unger. Så måske er der noget om snakken?