Affødt af at jeg vist kom til at hi-jacke tanketråden, tænkte jeg at vi kunne lave en tråd om symaskiner.
Juleaften fik jeg denne dejlige symaskine af Jasmin!
Hugin, Major 40.
Mit problem er at nålen til den er knækket, og er lidt i tvivl om hvorvidt jeg fik nåle med. De er i hvert fald forsvundet. Det kan måske anes af rodet på mit arbejdsbord?
Her er mit trofaste gamle “vrag”, hvor der er knækket en fjeder så for at slå bakfunktionen fra, skal der bruges en skruetrækker!
(Som illustreret). Riccar, model 850 købt i '82
Og nu står jeg med håret i postkassen, og kan ikke bruge min dejlige nye maskine fordi jeg mangler nåle. suk
Hjælp søges, og imens må i meget gerne fremvise jeres egne maskiner!
[QUOTE=Kimilla;1007436]Undskyld mit dumme spørgsmål, men har du tjekket efter størrelsen på din knækket nål til den nye maskine?
Det har du helt sikkert.[/QUOTE]
Det har jeg, men jeg har ikke kunnet se noget som helst på den knækkede nål, andet end at den var mindre.
Her i hjemmet er der ingen forstørrelses-glas, men det skal der måske rettes op på…
Og nu har jeg fundet ud af hvorfor jeg var forvirret!
Hvordan i alverden skal jeg genkende et lille stykke hvidt papir godt gemt af vejen i bunden af denne dims, under alt det andet,
når det til venstre på billedet er hvad jeg er vant til? :klapper: Jeg har aldrig set nåle pakket sådan ind!
Det fandt jeg også ved en googling, og derfor jeg spurgte efter Singer nåle.
Nu hvor jeg har fundet pakken med nåle, skal jeg bare finde ud af hvor man ellers kan købe sådan nogle, andet end Kvickly. Den nærmeste ligger lidt besværligt i Glostrup.
Jeg har aldrig oplevet andet, end at nåle til husholdningsmaskiner er standard og passer til alle maskiner … der er først når man har en industrimaskine, at man skal tænke på de forskellige størrelser
Så du kan roligt købe nåle, der hvor du nu falder over dem … de passer helt sikkert til din maskine.
Det eneste man kan vælge imellem er, hvor fine/grove de skal være, alt efter hvad du skal sy i af materialer
[QUOTE=Ravn;1007442]Det fandt jeg også ved en googling, og derfor jeg spurgte efter Singer nåle.
Nu hvor jeg har fundet pakken med nåle, skal jeg bare finde ud af hvor man ellers kan købe sådan nogle, andet end Kvickly. Den nærmeste ligger lidt besværligt i Glostrup.[/QUOTE]
Ahhhh sorry - Håber du finder dem du skal bruge - Du har vel også tjekket Stof2000?
[QUOTE=Skattekat;1007444]Jeg har aldrig oplevet andet, end at nåle til husholdningsmaskiner er standard og passer til alle maskiner … der er først når man har en industrimaskine, at man skal tænke på de forskellige størrelser
Så du kan roligt købe nåle, der hvor du nu falder over dem … de passer helt sikkert til din maskine.
Det eneste man kan vælge imellem er, hvor fine/grove de skal være, alt efter hvad du skal sy i af materialer :)[/QUOTE] Enig med Skattekat . Jeg har haft forskellige mærker på mine symaskiner, men nålene kan bruges til alle, - - lidt mere irriterende er det at spolerne til undertråden man variere mellem metal og plastik! Cats og Conni
[QUOTE=Skattekat;1007444]Jeg har aldrig oplevet andet, end at nåle til husholdningsmaskiner er standard og passer til alle maskiner … der er først når man har en industrimaskine, at man skal tænke på de forskellige størrelser
Det eneste man kan vælge imellem er, hvor fine/grove de skal være, alt efter hvad du skal sy i af materialer :)[/QUOTE]
Jamen, jeg kender skam godt forskel på alm nåle, og fx. jeans nåle.
Synes ikke selv jeg kan hverken se eller føle forskel på metal og plastik-spoler,
men de har også forskellig størrelse afhængig af maskine!
Det eneste man kan vælge imellem er, hvor fine/grove de skal være, alt efter hvad du skal sy i af materialer :)[/QUOTE]
Det har jeg nu Alex købte en symaskine for et par år siden og den bruger ikke samme størrelse nåle som min oldgamle Brother. De er en lille smule tyndere, så de passer ikke sammen.
Der er masser af forskellige nåle L - men alle dem jeg har set, gennem alle årene har nu forresten været pakket ind netop som den der pakke med Prym nåle L - hvordan sku’ de ellers være pakket?? (jeg HAR aldrig set dem på andre måder)
Hugin er Coops mærke i elektronik, så det er Brugsen/Kvickly du skal kigge i. Der må da være en Brugs i Glostrup i det mindste?!
Et godt råd…sy med tykkere nåle end de normale…jeans-nåle eller skind-nåle. Da jeg brugte almindelige nåle knækkede de for et godt ord…nu sker det sjældent og det ER mange penge at spare
Det kommer godt nok helt an på. hvad man skal sy
Der er rigtig mange ting, som jeg i hvert fald IKKE skal have hverken en denimnål eller endnu GYS værre en skindnål ned igennem!
For det meste bruger jeg ganske almindelig 80’er nål… skifter muligvis til 90 engang imellem… Og har selvfølgelig særlige nåle til de helt tynde stoffer - der vil blive flået af de tykke nåle…
Når jeg er på markedet i Italien køber jeg gerne en 4-5 pakker af standard nåle i forskellige størrelser til omkring en euro pr pakke. Jeg har til nu aldrig oplevet at de ikke fungere, tilgengæld er jeg træt af at spoler har forskellige størrelser.