Symaskiner

Jeg har en ældgammel symaskine, som kan sy forlæns, baglæns og siksak. (den er ret træls at sy med efterhånden)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en ny maskine, men hold da lige op - det er jo en JUNGLE at hitte rundt i.

Jeg vil gerne have en maskine som kan sy lidt pæne sting, den må også gerne kunne “brodere” bogstaver (ikke et krav)

Nogen som har lidt gode råd ang. valg af maskine? Jeg kan se Bilka har en model Eva 3800 på tilbud til 659,00 (normalpris er 1099,00)

Eller skal jeg vælge en model Singer 2259 til 999,00 kr

Eller hvad med en Hugin Major XX til 1195,00 kr

eller måske noget helt fjerde??

Singer går man aldrig helt galt i byen med :slight_smile:
Men hvis du gerne vil ha en maskine der kan en masse forskellige pynte stikninger, så kan jeg anbefale Bernina. Jeg har en, hvor der følger et program med til computeren, hvor der så ligger en masse forskellige sting man kan smide over på symaskinen, der er også nogle i blandt der er “broder-agtige” :slight_smile: Jeg ved ikke lige hvad pris de ligger i i dag, men der er mange symaskine-butikker der sælger brugte maskiner.
Man kan faktisk købe nogle specielle trykfødder til frihåndsbrodering, hvis det er noget du har lyst til at give dig i kast med :slight_smile:

Hej Marianne
Jeg har selv købt en Eva fra bilka, og jeg syr både tøj og tasker, som jeg ofte blander med skind, og den fungere rigtig godt, min søster har en singer af de dyre der kan en hel masse, men ofte gider hun ikke at tage sin maskine med når hun er på besøg, men bruger min Eva, det er også letter at skifte model, når man ikke har givet så meget,
så du kan rolig købe Eva, med venlig hilsen conny(cazmir)

Tak for jeres bidrag :slight_smile: Jeg synes det er svært at vælge, men selvfølgelig skal man vælge ud fra de behov man har.

Jeg tror jeg vil kigge nærmere på de forskellige modeller de har i både Bilka og Kvickly. Der skulle jo også gerne være lidt penge tilbage at købe stof for :tihi:

Har du fået købt dig en maskine??
Og hvilken ??

Troede jeg havde en symaskine, men det viste sig at Svigerinden ville have den igen :thumbdown:

Det burde være sådan, at når man har lånt noget i flere år, så overgår ejerskabet til låneren :klapper:

Nå, men nu syntes jeg ikke jeg kan leve uden, men ved ikke hvilken jeg skal vælge.
Regner dog også med at når man vælger en af de gamle symaskinemærker…ja, så går man vel ikke galt i byen.

Jeg ville nok ikke købe en Hugin

Skal du bruge den til at sy i cowboystof så vil jeg nok ikke købe en af de helt billige - de har simpelthen ikke kræfter nok til at gå igennem flere tykke lag.

Næste gang jeg køber en ny bliver det helt sikkert fra en forretning der kan rådgive mig om symaskinen så den står mål med det behov jeg har :slight_smile:

Fremfor at investere i en af de der meget for billige supermarkedsmaskiner, så ville jeg til enhver tid hellere tage i en symaskineforretning og købe en brugt maskine…
Man kan få virkelig kvalitet for en rimelig penge…
Jeg vil faktisk fraråde Singer, som er et elendigt mærke, som lever alt for højt på tidligere tider… Før fabrikken flyttede til Brasilien var det et af de bedste mærker på markedet… det er det ikke længere!
Kig i stedet efter Pfaff, Bernina, Husquarna… Janome - ja, jo det er ikke ligefrem dårligt, men jeg synes heller ikke rigtig at kvaliteten lever op til prisen.

Handler syning kun om at man en gang om året finder maskinen frem og lige lægger en søm op på de nye juledug, så er man såmænd udmærket kørende… men lige så snart man begynder at kræve noget af maskinen, så skylder man sig selv at få fat i noget med lidt mere kvalitet…

[quote=Ann K;479158]Fremfor at investere i en af de der meget for billige supermarkedsmaskiner, så ville jeg til enhver tid hellere tage i en symaskineforretning og købe en brugt maskine…
Man kan få virkelig kvalitet for en rimelig penge…
Jeg vil faktisk fraråde Singer, som er et elendigt mærke, som lever alt for højt på tidligere tider… Før fabrikken flyttede til Brasilien var det et af de bedste mærker på markedet… det er det ikke længere!
Kig i stedet efter Pfaff, Bernina, Husquarna… Janome - ja, jo det er ikke ligefrem dårligt, men jeg synes heller ikke rigtig at kvaliteten lever op til prisen.

Handler syning kun om at man en gang om året finder maskinen frem og lige lægger en søm op på de nye juledug, så er man såmænd udmærket kørende… men lige så snart man begynder at kræve noget af maskinen, så skylder man sig selv at få fat i noget med lidt mere kvalitet…[/quote]

Ja, jeg tænkte nu også på om man skulle kikke på DBA, men en forretning var helt sikkert bedre.
Så kan man da få lidt hjælp hvis der er noget i vejen.

Jeg har absolut intet forstand på symaskiner, så jeg er på bar bund her.

Hvor meget skal man som minimum ofre, hvis man gerne vil have en maskine der kan brodere bogstaver?
Den må meget gerne være brugt.

[quote=PiaR;479169]Jeg har absolut intet forstand på symaskiner, så jeg er på bar bund her.

Hvor meget skal man som minimum ofre, hvis man gerne vil have en maskine der kan brodere bogstaver?
Den må meget gerne være brugt.[/quote]

Brugt… mindst 4000 kr for at få noget ordentligt…

Hmm, det er mange penge.

Det syntes jeg ikke, man skal jo tage højde for at det er en maskine der holder i rigtig mange år :slight_smile:

Nja… fra ny koster sådan en tingest et sted mellem 15000 og op til 50000 kr… så er 4000 kr såmænd billigt :slight_smile:

Jeg sagde heller ikke noget om at det er dyrt - kun at det er mange penge.

Hæ… i min verden er det to sider af samme sag :smiley:
Jeg er en smule “økonomisk bevidst”… Jan kalder det konsekvent for “nærig” :wink:

[quote=Ann K;479158]Fremfor at investere i en af de der meget for billige supermarkedsmaskiner, så ville jeg til enhver tid hellere tage i en symaskineforretning og købe en brugt maskine…
Man kan få virkelig kvalitet for en rimelig penge…
Jeg vil faktisk fraråde Singer, som er et elendigt mærke, som lever alt for højt på tidligere tider… Før fabrikken flyttede til Brasilien var det et af de bedste mærker på markedet… det er det ikke længere!
…[/quote]

Jeg er helt enig

Hellere en god brugt af ældre årgang end en billig ny.

Sidste år troede jeg, at min knapt tyve år gamle Bernette var brændt af…den lugtede pludselig brændt og det røg lidt ud af bunden på den.

Så jeg tænkte, det kan ikke betale sig koste på den.
Så jeg købte en ny Singer til lige nogen få kroner under en “tudse”…
Vældig fornem maskine…og den ku’ en hel masse finesser

Men sikke da en skuffelse…magen til billigt “plasticbras” skal man da lede længe efter.
Første gang jeg skulle prøve den, så gik den i stykker så den ikke kunne sy baglæns…så den blev lige så stille afleveret igen og jeg fik pengene tilbage.

Heldigvis havde jeg ikke smidt den gamle maskine ud…så jeg ville for sjov se hvor skadet den var inden den røg ud…der var ikke noget brændt at se indeni…så jeg prøvede at tænde for den igen…og der var ikke noget galt med den.
Måske der har siddet noget støv eller trådfnuller der blev svedet af…

Min oldgamle Singer på ca 30 år lever nu sin pensionisttilværelse hos en god veninde, der ikke stiller så store krav som jeg gør… Men det er altså ikke mere end knap 5 år siden at den flyttede hjemmefra. :slight_smile: Og blev erstattet af min nuværende Pfaff quiltemaskine…

Så Singer har virkelig lavet gode symaskiner… men man skal have fat i de virkelig gamle, før man får den gode kvalitet…
På den anden side… hvis ikke man har de store krav, men bare vil have noget ordentligt at sy med, så er en tudsegammel Singer faktisk meget bedre end de der billige supermarkedsmaskiner!

Jeg lytter lige med her, min symaskine er sådan en med en håndtag men selv skal dreje på for at bevæge nålen. lige som den her

Kunne godt bruge en elektrisk en til at sy burgardiner på. :tihi:

Altså… I har helt misforstået noget!!!
Symaskiner købes ikke for at I kan lave burgardiner!!!
Burgardiner købes hos mig!!!
Symaskiner købes for ar lave lækkert tøj til en selv!!!

-LOL

[quote=Ann K;479257]Altså… I har helt misforstået noget!!!
Symaskiner købes ikke for at I kan lave burgardiner!!!
Burgardiner købes hos mig!!!
Symaskiner købes for ar lave lækkert tøj til en selv!!!

-LOL[/quote]

Jeg loooooooooover det ikke er til at sy burgardiner med -engel-engel