Synd at træne en kat

Jeg støder sjældent men dog af og til på mennesker, som synes, at det er synd at træne katte. Jeg accepterer folks holdning, men deler den ikke.

Årsagen er at jeg nu i snart 5 år har trænet et væld af katte/racer. Alle har modtaget mit forslag/anmodning ved at spinde, høj haleføring og tilbyde en masse morsom adfærd i et forsøg på aktivt at opnå godbidder/leg/kæl. Jeg har endnu ikke mødt en kat, der ikke elskede det:)

Hertil kommer fordelen ved at mis aktiveres/stimuleres - især for indekatte kan det være en fordel.

Udover tricks og sjov, så kan man bruge træningen aktivt til at lære katten meget nyttige ting. Tandbørstning, pelspleje, vask, udstilling, husregler osv.

Og endelig så opnår man som ejer en masse sjove timer med sin kat, man får en masse positiv kontakt og ved at klikkertræne, hvor træneren skal have øje for de små detaljer, har jeg set mange blive rigtig gode til at afkode kattens fine kropssprog.

Alt i alt en masse fordele, synes jeg. (og det ville da også være sært, hvis jeg ikke syntes det-høhø)

Jeg har de seneste uger tænkt en del over, hvad modstanden så skyldes?

Jeg vil gerne høre fra jer hvad I mener om at træne katte? Er det synd? Hvorfor?

En ting jeg har tænkt er, at katteejere jo elsker kattens selvstændige væsen og lidt utæmmede natur. Men en ting er sikkert - uanset hvor meget man træner en kat, så bliver den aldrig som en hund eller de andre domesticerede arter:) Selvstændigheden forsvinder bestemt ikke og katten bliver ikke mindre kat fx.

Jeg vil rigtig gerne høre både modstanderes og fortaleres svar.

Forhåbentlig i en god sober tone, da vi skal huske på, at dette kan være et emne, som vi aldrig når helt til enighed om:) Men jeg vil gerne læse begge siders tanker om det.

Jeg kan lige tilføje, at med træning mener jeg ikke bredt defineret dvs alle de ting vi gør med katten i løbet af en dag kan sådan set betegnes som træning - jeg tænker i denne tråd på decideret træning, hvor katten fx med en klikker lærer øvelser eller håndtering - altså den mere “planlagte” form:-)

Jeg tror faktisk mine katte ville elske, hvis jeg gad træne med dem :slight_smile:

Her elsker de at blive trænet, ikke så længe ad gangen, men de kan li’ det.

Jeg deler din holdning - sjovt nok hva?! :wink:

Jeg tror modstanden kommer fra (og her udtaler jeg mig om noget jeg ikke ved!), samme type mennesker som mener at det er synd at have indekatte, synd at kastrere og som gennerelt har et misforstået forhold til katte. Det er muligt jeg er helt hend i skoven med min teori, men jeg mener faktisk ikke man kan være imod noget som at klikkertræne katte, hvis man ved hvad man har med at gøre…?

Vi ved jo at man ikke kan tvinge en kat til noget den ikke vil, så hvis man trænede og katten ikke havde lyst ja så gav det vel sig selv - man ville ikke kunne træne den! :wink:

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;168956]Jeg deler din holdning - sjovt nok hva?! :wink:

Jeg tror modstanden kommer fra (og her udtaler jeg mig om noget jeg ikke ved!), samme type mennesker som mener at det er synd at have indekatte, synd at kastrere og som gennerelt har et misforstået forhold til katte. Det er muligt jeg er helt hend i skoven med min teori, men jeg mener faktisk ikke man kan være imod noget som at klikkertræne katte, hvis man ved hvad man har med at gøre…?

Vi ved jo at man ikke kan tvinge en kat til noget den ikke vil, så hvis man trænede og katten ikke havde lyst ja så gav det vel sig selv - man ville ikke kunne træne den! :wink:

/Mette[/quote]

Det er ikke nødvendigvis folk der i mod indekatte der syntes træning er synd.
Min mor har fritgående katte, og hun syntes det er synd med indekatte, hun rykker sig godt nok i den anden retningen, men det går langsomt, men hun syntes ikke træning af kat er synd, lidt spild af tid, men ikke at det er synd, ligesådan med min moster som også har frtigående katte.

Katte elsker at lege, og jeg tror, at de opfatter træningen som en leg, så det har jeg ingen problemer med.

Men jeg er også sikker på at mange har den holdning, at hvis du vil træne et dyr, hvorfor anskaffer du dig så ikke en hund.

Så tror jeg også, at nogen synes, at netop fordi katten er så selvstændigt et dyr, så er det synd at træne den, fordi man derved tager noget af det “jeg-bestemmer-fuldstændig-selv-hvad-jeg-vil”-agtige fra den.

Mine elsker at træne, jeg kan ikke se at det på nogen måde er synd. Hvis en kat ikke ønsker at træne vil den jo bare ikke deltage. Længere er den ikke.

[quote=Charlotte Oeh.;168960]… hvis du vil træne et dyr, hvorfor anskaffer du dig så ikke en hund.

Måske, men jeg synes ikke det argument holder. Men andre dyr end hunde trænes jo også. Delfiner, elefanter, grise, heste - ja you name it:-) Og hvorfor skal man holde hunde, hvis man bedre kan lide katte eller hvis ens livsstil bedre egner sig til missernes?

Så tror jeg også, at nogen synes, at netop fordi katten er så selvstændigt et dyr, så er det synd at træne den, fordi man derved tager noget af det “jeg-bestemmer-fuldstændig-selv-hvad-jeg-vil”-agtige fra den.[/quote]

Det har jeg også tænkt - og det er en myte. Alle som er i tvivl er velkommen hos mig og se mine katte -høhø De er slemme til at give mennesker fingeren og de kan alverdens ting og sager - indlært i samarbejde med mig - og en skulle lige forsøge at kalde Tara en HUND! Så æder hun dem skulle jeg hilse og sige -LOL

Men jeg tror du har fat i noget her…:ok:

:ok:Nemlig - smukt og kort og sandt beskrevet:) En kat bliver ikke en hund af at blive trænet:)

Jeg ville da gerne træne mine til mere, end jeg allerede gør (kende nusseplads f eks, at blive redt).
Hvordan ville man træne tandbørstning med dem?
Jeg syntes ikke, at KVLs forslag var så brugbare.
Har også læst klikkertræningsbøger, men ingen af mine er så interesserede i godbidder.

Misi: Hvis du søger herinde, så har jeg postet et indlæg to gange i tråde im tandbørstning - et træningsprogram, der kan bruges til at indlære tandbørstning.

MVH

Fandt det lige:

Jeg ville anvende en klikker - på min hjemmeside har jeg ridset nogle af fordelene ved en markør op under klikkertræning. Husk et klik + en godbid.
I stedet for mad kan du naturligvis anvende andre forstærkere, men jeg ville bruge mad til denne øvelse, da mæthed skaber ro og jeg ønsker ikke fart og fremaddrift men ro:-)

Jeg ville som udgangspunkt sætte følgende kriterier (husk at der er forskelle på dyr - derfor kan det være, at Willow lærer hurtigere/langsommere end dette generelle program, som jeg bringer her:-))

  1. Start med at tage tandbørsten frem i situationer, hvor du ikke skal børste tænder, men blot gør andre dagligdagsting, som katten er tryg og glad ved. Klik og beløn katten med godbidder for nogle andre små nemme øvelse, mens tandbørsten ligger synligt fremme. Ignorer tandbørsten. Den er der bare. Vi lever med tandbørsten, kalder jeg det:-)

I det følgende kan det være en hjælp at få en anden til at klikke for dig, hvis du ikke er trænet i at bruge klikkeren samtidig med, at du gør andre ting.

  1. Lær katten at berøre tandbørsten med snuden - klik og godbid.

  2. Øg gradvis tiden, hvor katten berører tandbørsten med snude eller mund - klik og giv godbidder.

4)Væn trinvist katten til, at du rører ved dens mund
berør - klik og godbid
berør lidt mere - klik og godbid
åbn mund - klik og godbid
Tag børste i mund - klik og godbid
osv osv

Du øger trinvis kravene simpelthen. Hver gang katten gør det, som du ønsker, så klik i det den gør det og giv en godbid. Gentag hvert kriterier så længe det er nødvendigt - dvs indtil katten udviser adfærden stabilt og du kan se, at nu har katten forstået dette kriterie. Som du kan se, så lærer du nok ikke din kat dette på en dag eller to:-) Beløn alle smp fremskridt - ignorer tilbageskridt - hvis du ikke gør fremskridt, så sætter DU dine kriterier for højt - gå et skridt tilbage og forsøg igen. Husk pauserne - dyr lærer også i pauserne. Slut med en succes dvs på et stadie, hvor katten kan udføre den adfærd, som du ønsker. Den følelse, som træningen slutter med, tager katten med til næste gang træningen starter igen.

ved at bruge shapingen, som dette hedder, så vil du dog til sidst opnå en yderst stabil adfærd. Shaping betyder, at du former en adfærd frem ved trinvist at nærme dig et mål (tandbørstning).

Vi fortsætter:

5)Øg tiden, hvor du holder kattens mund åbn - klik og gobid
hold tandbørsten hen mod munden - klik og godbid
Put tandbørst ind i munden - klik og godbid.
Bevæg tandbørsten i munden - klik og godbid.

osv osv

Du kan sikkert se billedet nu:-)

  1. Put tandpasta på en finger - lad katten snuse til det - klik og godbid

Put tandpasta på tandbørsten og gentag 4) og 5).

Hvis du får problemer undervejs, så kontakt mig gerne.

God fornøjelse:-)

Det er en supergod idé at børste tænder på katte - hvis man lærer katten det fra lille, fx allerede hos opdrætteren - blot at få en tandbørste stukket blidt i munden ind imellem fra bette, så vil en kat meget lettere kunne lære det senere.

Som så meget andet så beror slige opfattelser som oftest af uvidenhed.
det er UTROLIGT hvilke fordomme folk har lige fordi de egentlig ikke ved en ski’ om de emner der handler om.

[quote=kamikaze;168984]Som så meget andet så beror slige opfattelser som oftest af uvidenhed.
det er UTROLIGT hvilke fordomme folk har lige fordi de egentlig ikke ved en ski’ om de emner der handler om.[/quote]

Det er meget populært, at danskerne har en mening om alt - også det de ikke ved noget om. :S

Jeg ville ønske at jeg havde tiden til at træne mine tre katte. Jeg er helt sikker på at med tre mad glade og legesyge katte, vil de finde det super sjovt. Vi leger dog med at kaste mus og bold som de henter til os.

Jeg tror dem der synes det er synd taler af misforståethed og en forventning om at der trænes med enten neg. forstærkning eller pos. straf.

Selvom der self. også er dem der mener at katten skal være “naturlig” (Hvorfor de så overhovedet har kat fatter jeg ikke, snakker vi “naturligt” så er det da unaturligt for katten at komme ind samt være vant til mennesker)

Præcis, og sådan en er jeg - men har dog bemærket jeg absolut ikke er den eneste:-)

Jeg syntes ikke man skal træne katte til noget som ikke er naturligt for dem - hvorfor dog. For at glæde sit eget ego, eller?

[quote=Lis Dahlstrøm;169403]
Jeg syntes ikke man skal træne katte til noget som ikke er naturligt for dem - hvorfor dog. For at glæde sit eget ego, eller?[/quote]

Hvis det nu var træning med henblik på at gøre eksempelvis tandbørstning på katten lettere - er det så ikke ok :?

Tænker også, at de i Københavns Zoo (og nok også i alle de andre) træner dyrene, f.eks. sælerne, således at dyrlægen kan kigge dem i munden mv., og de kan derved undgå at skulle bedøve dyret for at foretage en simpel undersøgelse. Det var lidt OT i forhold til kattetræning, men dog alligevel træning af dyr :slight_smile:

Jeg har aldrig hørt eller mødt nogle der synes det er synd at træne sin kat - kun at de måske synes man er lidt “mærkelig” for at gøre det :slight_smile: Men de samme bliver vildt imponeret når de kan se hvad katten kan :slight_smile: Og så kommer det altid - den er jo som en hund :-)(vi havde en i barndommen den kunne sitte, dæk, give pote, rulle og sagde man bang spillede den død :slight_smile: Den elskede at træne.

Her hjemme vil jeg gerne træne især Unni - hun har meget brug for stimuli og aktivering. Men der er ingen af de aktiviteter jeg har lavet endnu der fanger hende. Ingen godbid hun rigtig gider arbejde for.

Hun kan dog sitte på komando. Jeg går ofte ture med hende og kan komme “på plads” :slight_smile:

Lis: Jeg har svært ved at finde mit ego i det… jeg ser det mere som et samarbejde, kattene elsker det - hvorfor så ikke gøre det kunne man også spørge?

Har du nogensinde prøvet eller set en kat blive trænet, kunne jeg også spørge?

:slight_smile:

Der er rigtig mange steder, hvor klikkertræning er supergodt at træne ved katte. Et eksempel er at man faktisk kan lære en urenlig kat at bruge bakken ved at klikke den… er det egoistisk?

En anden ting er, at ingen for alvor nogensinde når nogle steder med at træne dyr, hvis det er deres ego, der bærer dem frem. Især ikke med katte - til gengæld vil jeg sige, at en god portion selvironi er mere end påkrævet:-)