Synlighed af vægttab

Da jeg havde Ramses ved dyrlæge fik jeg anbefalet at han burde tabe sig lidt og her efter kan jeg godt se det fornuftige i det. Men jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg kan forvente at kunne begynde at se det på vægten.

Jeg har været ved at kigge forskellige tråde igennem omkring vægttab og ved godt at det skal foregå gradvist. I følge dyrlægen skal Ramses ned på 5 kg, ved dyrlægen vejede han 6,5 kg.

Dyrlægen anbefalede godt nok at jeg skulle sætte ham på light tørfoder, men jeg har istedet sat ham på primært LUX vådfoder. Han får stadig en lille bitte smule tørfoder til natten. Men her 2 en halv uge har han taget 2-300 g på. Er det normalt? og hvis jeg ikke inden for en given tid ser en positiv ændring i vægten, bør jeg så alligevel gå over til light tørfoder.

Det skal siges at han er ren indekat og førhen gad han ikke vådfoder, men foretrak sit tørfoder.

Håber I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Hvilket tørfoder får han til natten?
Og hvor meget Lux?

Af tørfoder har jeg altid brugt James welbeloved og han været vant til at der altid stod noget fremme. og da han altid har været vant til at han bare har kunne spise når han var sulten, har jeg videreført dette i forhold til at han får LUX flere gange om dagen. Ind til videre har han fået hvad der svare til en dåse om dagen (400g) af tørfoder er det ca. 15g han får, bare så der er lidt.

400g. vådt / 5% fedt + 15 g. tørfoder om dagen lyder også efter min mening af for meget til en 5 kgs. voksen kat (han skal jo ikke have, hvad der svarer til en 6,5 kgs kat, hvis han skal tabe sig).
Problemet er bare, at selv hvis du skar tørfoderet helt væk, så ville du nok også være nødt til rationere vådfoderet, og det har de fleste kattefolk det jo lidt svært med.
Jeg ville indføre 50% kyllingevådfoder ala. Feline Porta 21, fordi det er så fedtfattigt, stadig give den anden 50% som f.eks. LUX af variationens hensyn, fjerne tørfoderet totalt, for der er alt for meget energi i ift. mæthedsfølelsen. Og ja, hvis det ikke er nok og du er hjemme til at kunne fodre ofte, så kan næste step altså være at rationere portionerne lidt. Men du kan da prøve det andet først.

Hvis Ramses kan lide det, ville jeg anbefale råt kød. :slight_smile: Mæthedsfornemmelsen skulle være større. Mine deler 370-400g vådt (+/-) og så får de ca. 50 g. tørt til natten (primært kornfrit).

Prøv i øvrigt også at tilsætte ekstra vand i vådfoderet og mos det lidt rundt.

Dåsefoder der svarer en dosis på 400 gram til ca 4 kilo kat.

Årsagen til katten har taget på, kan du tilskrive det øgede væskeindhold.

Det regulerer sig hvis du fortsat fodrer med vådfoder fordi når kroppen har nået en korrekt væskebalance, så kommer virkningen af “større fodermængde med mindre næringsindhold” og så begynder katten at tabe sig.

De fleste katte der fortrinsvis får tørfoder er nemlig ofte mere eller mindre i en konstant grad af væskeunderskud, hvilket også giver sig udslag på vægten.

Endnu større vægttab ville du opnå ved at erstatte noget af dåsefoderet med kød af forskellig slags.

I øvrigt så har jeg det sådan, at det “stritter lidt i nakkehårene” når en dyrlæge udmelder at I følge dyrlægen skal Ramses ned på 5 kg, ved dyrlægen vejede han 6,5 kg.

Det er nærmest sådan et standardsvar dyrlæger har, næsten uanset hvilken kat det drejer sig om, at “5 kilo ville være bedre”…
Man kan ikke umiddelbart sætte en idealvægt for katte.
Det afhænger alt sammen af den enkelte kat, dens bygning, hvor stor katten er, hvor muskuløs den er, om den er fed o.s.v.

Hvis du med et let tryk hen langs ryggen på katten svagt kan mærke rygrad og ribben og de store hofte/lårknogler, så er katten ikke for tyk/fed.

Og lad endelig være med at falde for “rådet” om light tørfoder…det virker ikke og du får en evigt sulten, utilfreds kat…og det er synd…

Mange tak for råd.

Jeg må desværre tilstå at det der med at foder med råt ikke kommer til at ske, jeg bryder mig ikke om det. Desuden tvivler jeg stærkt på at han overhovedet gider at spise det. Jeg har før haft tabt et stykke rådt kød på gulvet og han har end ikke gidet at slikke på det endnu. Menneskemad rør han heller ikke, jo måske til nød en coktailpølse, men også kun til nød.

Felis: Jeg havde godtnok regnet med at det kunne være ekstre væske, men det burde da snart ha normaliseret sig. Ramses har altid drukket meget vand, det gør han desværre ikke rigtig længere. Det var egentlig derfor dyrlægen anbefalede at jeg gik over til light tørfoder, så han stadig ville få den samme mæthedsfølelse men meget mindre energi.

Men jeg er ening med dig I at så stor er Ramses heller ikke. Og tror gerne det er et standart svar de kommer med. Jeg har en høj og lang kat men jeg kan selv se at han er ved at være lidt for stor, lige for tiden lægger han mest bare og sover. Så han er pt ikke vitterlig aktiv, men er ved at prøve at gøre noget ved det punkt.

[QUOTE=AnetteFrost;545641]Mange tak for råd.

Jeg må desværre tilstå at det der med at foder med råt ikke kommer til at ske, jeg bryder mig ikke om det. Desuden tvivler jeg stærkt på at han overhovedet gider at spise det. Jeg har før haft tabt et stykke rådt kød på gulvet og han har end ikke gidet at slikke på det endnu. Menneskemad rør han heller ikke, jo måske til nød en coktailpølse, men også kun til nød.

Felis: Jeg havde godtnok regnet med at det kunne være ekstre væske, men det burde da snart ha normaliseret sig. Ramses har altid drukket meget vand, det gør han desværre ikke rigtig længere. Det var egentlig derfor dyrlægen anbefalede at jeg gik over til light tørfoder, så han stadig ville få den samme mæthedsfølelse men meget mindre energi.

Men jeg er ening med dig I at så stor er Ramses heller ikke. Og tror gerne det er et standart svar de kommer med. Jeg har en høj og lang kat men jeg kan selv se at han er ved at være lidt for stor, lige for tiden lægger han mest bare og sover. Så han er pt ikke vitterlig aktiv, men er ved at prøve at gøre noget ved det punkt.[/QUOTE]

Mon ikke man bør have i tankerne at næsten alle katte bliver lidt runde om vinteren …Det plejer at stabilisere sig når foråret og sommeren sætter ind.

At din Ramses ikke drikker så meget vand længere skyldes helt sikkert at han heldigvis spiser meget vådmad, som jo bekendt er mest vand :-).
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke bryder dig om at give ham råt ?? …Katte er fra naturens hånd rovdyr, og derfor er deres fordøjelse og tænder beregnet til rå mad ( kød, fjerkræ og fisk ). Efter min mening så er tørfoder det foderemne som ligger længst væk fra kattens naturlige foder.

[QUOTE=Alice;545646]Mon ikke man bør have i tankerne at næsten alle katte bliver lidt runde om vinteren …Det plejer at stabilisere sig når foråret og sommeren sætter ind.

At din Ramses ikke drikker så meget vand længere skyldes helt sikkert at han heldigvis spiser meget vådmad, som jo bekendt er mest vand :-).
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke bryder dig om at give ham råt ?? …Katte er fra naturens hånd rovdyr, og derfor er deres fordøjelse og tænder beregnet til rå mad ( kød, fjerkræ og fisk ). Efter min mening så er tørfoder det foderemne som ligger længst væk fra kattens naturlige foder.[/QUOTE]

Ved godt at det er naturligt for dem og tror mest det hænger sammen at den slags ting skal foregå ude, men Ramses kommer ikke ud og jeg bor så også i en lejlighed med trægulve. de er godt nok lakkeret men fyld med sprækker. Men mere direkte svar på hvorfor ik kan jeg desværre ikke give dig.

Men som jeg så også skrev, så tror jeg ikke jeg kan få Ramses til at spise det. hvis jeg har tabt et stykke råt kød på gulver kommer han godtnok susende når han hører det, men han snuse bare lige 1 gang og så er han væk igen. Om det er hakket svine- eller oksekød, strimmel af kylling, svine-/oksekød. Han gider det ikke.

[QUOTE=AnetteFrost;545649]Ved godt at det er naturligt for dem og tror mest det hænger sammen at den slags ting skal foregå ude, men Ramses kommer ikke ud og jeg bor så også i en lejlighed med trægulve. de er godt nok lakkeret men fyld med sprækker. Men mere direkte svar på hvorfor ik kan jeg desværre ikke give dig.

Men som jeg så også skrev, så tror jeg ikke jeg kan få Ramses til at spise det. hvis jeg har tabt et stykke råt kød på gulver kommer han godtnok susende når han hører det, men han snuse bare lige 1 gang og så er han væk igen. Om det er hakket svine- eller oksekød, strimmel af kylling, svine-/oksekød. Han gider det ikke.[/QUOTE]

Mine 5 får råt kød eller fisk hver dag, og det sviner nu ikke. De spiser mere eller mindre deres rå mad på samme måde som deres vådfoder. Dog lægger jeg en voksdug ud på gulvet, når jeg giver kyllinge eller kalvelever.

Personligt er jeg af den mening, at man bør fodre med det som ligger tættest på kattens naturlige foder. Jeg er ret sikker på, at det skaber en sundere kat, og ikke mindst at det giver sundere tænder / tandkød…Dårlige tænder/tandkød er desværre udbredt, og mine dyrlæger vover den påstand at tørfoderet er medvirkende til det.

Hvis han ikke vil have råt kød alene, så prøv at blande det med hans vådfoder. Det har i hvert fald virket med mine ind imellem. De spiser så ikke råt på samme måde som vådt. Råt skal mindst slæbes uden for skålen og ud på underlaget, og den lille vil gerne slæbe det ind i stuen på tæppet. Men hvis du kun har den ene kat at holde styr på, kan du nok forhindre, at det udvikler sig alt for meget.

Mine var nogle værre grisebasser med deres daggamle kyllinger i starten, men jo flere de har spist, jo mere nydeligt og effektiv bliver det :slight_smile:

Lige for at vende tilbage til et af mine spørgsmål… Hvorlang tid skal jeg forvente, at der går før jeg begynder at kunne se et resultat (eller et tidspunkt for om jeg bør overveje en anden metode)?

Med en vægtforøgelse på det foder du bruger nu vil jeg da foreslå en anden metode. Du kan få decideret vægttabsfoder både som vådmad og tørfoder. Jeg ville foreslå at forsøge det, hvor vådmaden er en af hovedingredienserne og tørfoderet gives således at han skal “arbejde” for at få det,altså med foderbold, gemmesteder til pillerne og igennem leg, således at han også bliver aktiveret.
Derudover igang med at motionere ham, om det så bare er nogle minutter ad gangen i starten.
Der findes også et “foderboard” hvor der er forskellige opgaver for at få foderet pillet ud, kan også bruges til vådmad. Sådan som det lyder til at være nu rejser han sig bare op for at æde og lægge sig igen, en kat er beregnet til at jage og søge føde, at bruge både krp og hjerne, ikke at få det hele serveret:).

Marina

[QUOTE=Marina;546011]Med en vægtforøgelse på det foder du bruger nu vil jeg da foreslå en anden metode. Du kan få decideret vægttabsfoder både som vådmad og tørfoder. Jeg ville foreslå at forsøge det, hvor vådmaden er en af hovedingredienserne og tørfoderet gives således at han skal “arbejde” for at få det,altså med foderbold, gemmesteder til pillerne og igennem leg, således at han også bliver aktiveret.
Derudover igang med at motionere ham, om det så bare er nogle minutter ad gangen i starten.
Der findes også et “foderboard” hvor der er forskellige opgaver for at få foderet pillet ud, kan også bruges til vådmad. Sådan som det lyder til at være nu rejser han sig bare op for at æde og lægge sig igen, en kat er beregnet til at jage og søge føde, at bruge både krp og hjerne, ikke at få det hele serveret:).

Marina[/QUOTE]

Ang. skift allerede nu, så har jeg ikke været igang så længe endnu synes ikke 14 dage til 3 uger er ret lang tid, herudover ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om diverse light produkter, synes at kunne læse mig frem til at de flest vil fraråde light produkterne da de åbenbart ikke har nogen påviselig effelt, hvorimod jeg har læst mig til at vådt (og råt) var vejen frem.

Her idag har Ramses og jeg leget min. 1 time her til aften. Og han har da også sine ture rundt i lejligheden, op og ned i klatretræet. Her de sidste par dage har jeg været meget opmærksom på hvor aktiv han er. Og han ligger ikke stille hele dagen for kun at rejse sig for at få noget at spise.

Ja, jeg ville også fraråde light produkter som er vedligeholdelsesfoder. Man skal desværre igang med vægttabsfoder hvis det skal virke. Men råfodring er også et godt alternativ men kræver at det gøres korrekt med ben/benmel og de vitaminer/mineraler som katten har behov for.
Og undskyld jeg misforstod ang. hans aktivitetsniveau, dejligt at høre at fiser rundt.
Marina

[QUOTE=Marina;546024]Ja, jeg ville også fraråde light produkter som er vedligeholdelsesfoder. Man skal desværre igang med vægttabsfoder hvis det skal virke. Men råfodring er også et godt alternativ men kræver at det gøres korrekt med ben/benmel og de vitaminer/mineraler som katten har behov for.
Og undskyld jeg misforstod ang. hans aktivitetsniveau, dejligt at høre at fiser rundt.
Marina[/QUOTE]

Misforstod mig gjorde du nu alligevel ikke helt, det er nok snarre mig der ikke har været helt opmærksomt da jeg startede indlægget. Har siddet oppe i nat og kommer nok til det igen (projekter er en farlig ting og giver meget lidt nattesøvn ) Så ser man oftest nogle ting man ikke plejer at se.