Tab af pels

hejsa alle.

jeg har en hunkat som efter en fødsel har tabt stort set alt sin pels,og ligner en trafik ulykke,jeg har naturligvis haft hende til dyrlæge,og han undersøgte hende for ringorm og hårsækkemider som hun ikke havde,og han blev så enig med sig selv om at hun havde stress,og hun fik derefter et skud binyrebarkhormon og nogen vitaminer,han mente så at der ville gå en 2 ugers tid,så ville pelsen begynde og vokse til igen,men det gør den bare ikke,der er ikke andtydningen af pels,der hvor hun er skaldet,er der nogen af jer der ved hvad det kan/kunne værre og om hun forbliver pelsløs???

Vi kan sagtens se at vores piger taber en del pels, men ikke så de er helt skaldet :?

Vores Sophie smed så meget pels på bagkroppen om sommeren så vi var også overbevist om at der var noget galt. Tog hende til dyrelæge men der var ikke noget.

Da det blev køligere voksede pelsen lige så stille tilbage igen.

Jeg ved da ikke om det kan være fordi at i har haft nogle lange varme perioder, bare et bud

det kunne jo sagtens være varmen der gjorde det [bigloony]

Stressede katte kan slikke pelsen af sig selv, det hedder alopeci. De er skabsslikkere, så man skal være heldig at se det.
Yndede steder nederste del af maven og lårene - nogle tager siden af kroppen med. Dyrlægen kan på måden hårstumperne er se og de er slikket af.
Min oplevelse, hvis det er det, er det er arveligt.
Binyrebarkhormon hjælper hvis det er allergisk betinget, så jeg hælder mere til ovensåtende.

En hunkat der har killinger bruger al sin energi på at give næring, så du skal ikke forvente den store hårvækst før mælkeproduktionen er i aftagende.
Hårtabet kan evt. skyldes det pres der ligger på hendes energireserver når hun ammer, så kik på næringsindhold i foderet, kan hun æde nok til at dække “forbruget” og giv hende evt. vitamintilskud. Især unge førstegangsmødre og ældre hunner har svært ved at følge med næringsmæssigt.

Marina

tak for jeres hjælp,ja det lige nøjagtigt der hun er skaldet alle de steder du beskriver,og huden er hel og fin,men heeelt skaldet.og hvis hun slikker sig,har jeg ikek set det,som du siger

jeg giver hende kmr og hills killingefoder (vådfoder)og så har jeg købt sådan noget mutivitamin pasta hos dyrlægen idag er det nok?hun er ganske rigtigt første gangs mor.tak for dit svar :slight_smile:

hun ser virkeligt spøjs ud,jeg kan prøve at tage et billed af hende,i tror simpelthen det er løgn,hun ligner virkeligt et gammelt mølædt tæppe,og det er så synd for hende,for tror altså hun er klar over det selv,ville det være fuldstændigt tåbeligt at give hende en lille trøje på,kunne få min mor til at strikke en

de vender lidt forkert men i kan se hvad jeg mener,på dem

Problemet med det er det bliver en vane, lidt som at bide negle. Katten får en form for ruslignende tilstand når den kommer i forbindelse med hårrødderne.
Jeg opbevarede en impoteret kat der skulle til Norge. Hun “skaldede” sit bagben på vej til en udstilling - hun blev i mere eller mindre grad indtil hun døde. Indenfor en uge fra hun begyndte kom meldingen at hendes fire søskende også gorde det, de ene var min hankat- han blev kun far til et kuld der ikke var noget med - hunnen gav meget afkom der slikkede sig, kaldes også hypersoignereing

okay lyder voldsomt,er der slet ingen ting at stille op med det,give hende en “trøje” på,så det får ro eller?

Hendes brystparti ser enormt hævet ud, hvor mange killinger har hun og hvor gamle er de?

Marina

hendes 6 killinger er fra den 6 juli,og hun har slet íkke kunnet amme de små,så vi har håndfodret dem fra start,hun har en slatten pose hængende når hun står, uden mælk,vi hat taget hendes temperatur for at være sikker på hun ikke fik feber og den har hele tiden ligge på 38,5 til 39,og hun spiser og drikker og har klare øjne.og vi har haft hende til dyrlæge 2 gange,selvom han syntes jeg er hysterisk.det eneste jeg har bidt mærke i nu du siger det,så er det at hendes afføring stinker,men hun har ikke tynd mave,aj jeg tager hende til dyrlægen igen,han får et flip,men det jeg sku ligeglad med-

Måske der er en sammenhæng i hele “molevitten”. Har I taget en afføringsprøve? Giardia kan f.eks. sagtens være tilstede uden at give diaré, afføringen vil være ildelugtende og katten have svært ved at optage næring da tarmvæggen er ødelagt.
Men hormonelle ubalncer kan sagtens give samme problemer med ildelugtende afføring og pelstab, så der er jo mange muligheder.

Marina

jeg sad og læste om giardia her forleden på nettet… og læste at det i nogen tilfælde kan hæmme optagelsen af vitaminer så meget at det går ud over pelskvalitet og andre kropsfunktioner…

og med en diegivende kat der i forvejen har brug for ekstra - der kunne det måske være en mulighed ?

Giardia er hårdest ved killinger - men at få pelsen til at falde af en voksen kat tror jeg ikke på. Det er korrekt foderet ikke bliver rigtig optaget.
Giardia er nem at teste for der findes et antigen snaptestkit som de fleste dyrlæger har.
Eftersom Anita har flere katte burde der være andre der også havde udbrud da det smitter som … også små killinger.

Nogle katte får dårlig mave når de soignerer deres killinger.

ja puha det en jungel,men som lis nævner har jeg flere katte og ingen af de andre hverken de voksne eller de små har ildelugtende afføring diare eller andet.

Det er mere et spørgsmål om at finde en sammenhæng, måske er der flere faktorer der spiller ind, hvor f.eks Giardia kan være en af dem.
Killinger vil få det værst, men voksne kan sagtens gå uden symptomer.
Marina