Jeg har ikke helt forstået hvad tabby er? Jeg troede først det var et synonym for mønster, da der tit står tabby blotched, tabby mackerel osv. Men her i dag så jeg en kat der bare var beskrevet som blå tabby. Så hvad er tabby?
Så vidt jeg ved er det når katten har striber ned i hovedet… Hvis det gir mening ?
Tabby er mønsteret i pelsen.
Der findes flere tabbyvarianter:
Makreltabby
Blotched tabby (kaldes også klassisk tabby)
Spotted tabby
ticked tabby
De kan fås i næsten alle farver og med eller uden hvidt (eks. hvide poter o.s.v.)
Du kan se tegninger af det lidt nede i linket her
Tabby er striber.
Der er så som nævnt underinddelinger:
Makreltabby = smalle striber ned ad kattens sider.
Klassisk/blotched tabby = striberne er uregelmæssige i et karakteristisk slynget mønster
Spotted tabby = makreltabby hvor striberne er brudt op til pletter.
Ticked tabby = hvor det er hvert enkelt hår der er stribet.
Tabbykatte har et “M” i panden og en hvid “sommerfugl” under næsen.
Ret mig endelig, hvis jeg har fået noget galt i halsen
[quote=Ann R;475221]Tabby er striber.
Der er så som nævnt underinddelinger:
Makreltabby = smalle striber ned ad kattens sider.
Klassisk/blotched tabby = striberne er uregelmæssige i et karakteristisk slynget mønster
Spotted tabby = makreltabby hvor striberne er brudt op til pletter.
Ticked tabby = hvor det er hvert enkelt hår der er stribet.
Tabbykatte har et “M” i panden og en hvid “sommerfugl” under næsen.
Ret mig endelig, hvis jeg har fået noget galt i halsen :)[/quote]
Alle mine er blotched/klassisk tabby …Og med M i panden, men deres sommerfugl/butterfly sidder i nakken :høhø:
Tabby mønster er utrolig spændende at arbejde med …Man forsøger/håber jo altid at få det mest perfekte mønster ( standardmæssigt )
Tabby er det ord man bruger om at katten har mønster i sin pels.
Derfor vil du altid høre/læse farven på katten før man siger om katten har mønster eller ej.
Som dit eget eksempel blå tabby, altså katten er blå og har mønster derfor kommer ordet tabby efter blå.
Det er nok bare fordi de ikke endnu ved præcist hvilket mønster killingen har?
Og: Hvis f.eks katten er harlekin, skal mønstret registreres som ‘uspecificeret tabby’, i stamtavlen, derfor kan det hænde (som f.eks på min hjemmeside) at der blot står ‘rødtabby harlekin’. Alt uden en specificering af tabby-typen
Det er nok bare fordi de ikke endnu ved præcist hvilket mønster killingen har?
Og: Hvis f.eks katten er harlekin, skal mønstret registreres som ‘uspecificeret tabby’, i stamtavlen, derfor kan det hænde (som f.eks på min hjemmeside) at der blot står ‘rødtabby harlekin’. Altså uden en specificering af tabby-typen
Her er en lille tegning over de forskellige tabby mønstre
tabby betyder som skrevet at katten har et mønster, så det er skam ganske korrekt forstået
Blå tabby betyder så at katten er blå og med et mønster, fremfor f.eks. sort og med et mønster.
Sort fortyndet til blå, rød til creme og sort tortie (katten er både rød og sort aka “trefarvet”) til blå tortie
Så det blå indikere kattens farve, og tabby at den har et mønster.
Udspecificeres det så hvilket mønster ville der stå blå makrel tabby, blå blotched tabby eller blå spotted tabby.
Vi var ude ved en katteavler i aftes, så hun afklarede alle mønsterspørgsmålene