Taber totter..?

Min ene kat taber “totter” af sin pels, det er ikke bare løse hår, men små totter… Også nogle gange når hun klør sig sidder der en lille tot fast mellem hendes tær…
Hvad er det hun mangler så hun ikke taber de totter… ??
De 2 andre katte taber ikke “totter”

Jeg synes at dette lyder som en sag som en dyrlæge bør se på før os. Mig bekendt er der desværre ikke dyrlæger logget på kattegale… endnu. Men måske kommer de en dag.

Der kan være en million ting galt, og det er synd for misling at gætte løs. Det gavner katten mere straks at få den til en dyrlæge.

Det ender du alligevel med at skulle i sidste ende

Held og lykke

MVH Helle

Små totter som katten piller af, skyldes højst sandsynligvis der har været små sår (hvis det er totter hvor hårene hænger sammen i den ene ende (det der har været ind mod huden).

Typisk sådan nogen kattene får hvis de slås og har sat kløerne i hinanden.

Kan dog også skyldes småsår af andre årsager…

Jeg syntes også missen bør tilses af en dyrlæge, det kan jo være mange ting, allergi for eksempel.

har du skiftet foder inden for de sidste 6 uger ? fx tilføjet et nyt mærke eller helt skiftet ?

det der er den præcise beskrivelse af hvordan min kat tabte kraven da den fik forkert foder…

[quote=Felis;87684]Små totter som katten piller af, skyldes højst sandsynligvis der har været små sår (hvis det er totter hvor hårene hænger sammen i den ene ende (det der har været ind mod huden).

Typisk sådan nogen kattene får hvis de slås og har sat kløerne i hinanden.

Kan dog også skyldes småsår af andre årsager…[/quote]

Jeg vil umiddelbart også sige, at hvis totterne er forholdsvise små, og der er en “klump” i den ene ende, så skyldes det højest sansynligt et lille sår, katten har hevet af

Hvor store er totterne sådan ca??

[quote=Battlestar;87747]har du skiftet foder inden for de sidste 6 uger ? fx tilføjet et nyt mærke eller helt skiftet ?

det der er den præcise beskrivelse af hvordan min kat tabte kraven da den fik forkert foder…[/quote]

Igen er jeg enig, for det KAN også skyldes et nyt foder.

Prøv - hvis det er mulig, at beskrive totterne for os. Er det bare små sår, kan du se katten efter, om den evt. skulle gemme på en loppe eller to, eller om den muligvis har være oppe at slås med en af de andre katte, og er det løse totter hår uden “klump” hvor store er de så?

Kan det evt skyldes fældning? Mange katte fælder en del i december/januar måned, fordi de opholder sig mere indendøre (og fordi vi har varme på om vinteren)
Det kan skyldes en masse ting, men prøv (inden du går helt i panik :)) at se på, hvad kan der være sket forud…

Det der sidder i kløerne af totter, KAN være fordi kløerne flækker lidt, og så samler den pels sammen dér, under en klø-tur…

Men mit umiddelbare bud, hvis ikke du har skiftet foder er ridser og små rifter i huden, og deraf små totter, når de heler…

ELLER det kan være vitamin mangel… OG her tænker jeg B-Vitamin, hvis nu kløerne osse flækker…

Jeg besøgte en veninde forleden dag, der har en huskat med meget kraftig pels.
Der kunne man ved “bukserne” hive store totter af katten. Jeg er ret sikker på, der ikke er noget galt med katten, andet end at den fælder og så er der lige den detalje, at katten er så fed, at den ikke kan nå om og slikke sig der - og så fjernes pelsen ikke på den naturlige måde, nemlig når katten soignerer sig.

Phoebe fælder nogengange i totter, som Vivi også er inde på, så det er jo ikke sikkert, at missen fejler noget, men man skal jo heller ikke ende med en skaldet mis, så få evt. dyrlægen til, at tjekke, hvis du er i tvivl om det er noget sygdom/ allergi og ikke bare fældning.

Har ikke skiftet foder…
…og hun er ikke fed…
Det begyndte først efter hun er blevet til en indekat…
(Måske vinterpelsen, nu hvor hun ikke r ude i kulden…?)
…og det kunne godt være små sår, for hun har da nogle heftige kampe med Baloo (altså leg)…

[QUOTE=Iben;88053]Har ikke skiftet foder…
…og hun er ikke fed…
Det begyndte først efter hun er blevet til en indekat…
(Måske vinterpelsen, nu hvor hun ikke r ude i kulden…?)
…og det kunne godt være små sår, for hun har da nogle heftige kampe med Baloo (altså leg)…[/QUOTE]

Der er jo altså også den mulighed, at det kan være stressrelateret.
Du skriver hun er blevet indekat - og I er midt i en flytning?

Hvis hun har en god tyk vinterpels, med godt med underuld, så kan det sagtens være derfor, at hun fælder i totter, nu hun er blevet indekat…
Underulden slipper og det KAN se ret drastisk ud, når hun så går hen og bliver helt “mølædt” fordi hun er kommer ind i varmen og skal af med den tykke “undertrøje”…

Og ja, stress pga flytning er osse en mulighed… Så ryger der altså noget pels… OG tager hun nogle kampe tilige, så er der ikke noget at sige til det…

Prøv og red hende med en stålkam f.eks. hvis du ikke har nogle specielle kattekamme. :slight_smile:

Tror altså ikke hun er stresset… Vi har kun pakket lidt i kasser…
Det er først i næste uge vi begynder rigtig at pakke ned, og skal flytte…
Desuden elsker hun og de andre at lege og sove i alle de kasser…
Prøver at rede hende og ser om det hjælper :slight_smile: