Tænder

Hvornår skifter katte normalt tænder ?

Skygge bliver 5 mdr imorgen, og han er så småt begyndt, fandt en lille fortand (en af dem fra siderne), og den i modsatte side er ligeledes forsvundet nu, de nye tænder er allerede langt ude (fandt den ene tand igår og idag mangler den anden.

Trille som er et par dage ældre har endnu ikke tabt nogle tænder, men nye er begyndt at vokse ud i overmunden, således at der er dobbelt op på de forreste “hjørne” tænder, hvilket ser sjovt ud.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe dem med (smerten?) tænderne ?
Noget specielt de kan få lov at tygge i? Trille havde en tandbørste da hun fik de første tænder til at klø gummerne på, men er der andet man kan gøre?

Vores Aslan tabte en tand for nogle dage siden…den sad helt løs og var skæv…Jeg mener de skifter mælketænder omkring 4-5 mdr’s alderen?

Er der virkelig ingen der har nogle ideer? Har som det eneste kunne finde at man kan give kattene klorhexidin, men da jeg selv kender den herlige smag, vil jeg gerne udforske andre muligheder.

Mine misser bliver fodret med tørt, vådt og råt, og de skifter, omkring 4 - 5 mdr… ikke det store ståhej omkring det… Ind imellem har de haft dobbelte tænder, men hold øje med at det ikke bliver ved… så styrer de selv det skifte :slight_smile:

Mine får også hele pakken af foder :slight_smile: Det var mest for at give dem noget at bide i ( er jo lidt grøn mht at have kat), da jeg selv kan huske hvilket irritation mine visdomstænder medførte :smiley:

Når de får hele pakken, så skal du bare holde øje med deres dobbelttænder ikke er for lang tid (tandkødsirritation/betændelse) og godt med kød og ben til at massere tænder og tandkød, så klarer 99% det selv uden problemer :slight_smile:

Okay, godt at høre :slight_smile: Man er jo lidt nervøs for misserne, de skal jo have det godt hele tiden.

Ozzy havde på et tidspunkt dobbelte hjørnetænder :smiley: Men da jeg ville ta’ et billede af det (fordi det så så vanvittigt ud) havde han allerede smidt mælketænderne :frowning:
Han fik ikke specialkost, bare den sædvanlige blanding af tørt, vådt og kradsetræ (nå ja han elsker at gumle på et stykke kokostæppe vi har pløkket op et sted som kradsebræt… det er måske ikke helt almindelig kattemad :wink: )

Bianca begynte at skifte tænder da hun var ca 4 måneder. Man skal selvføldig opsøge dyrlægen hvis der opstår problemer men normalt klare misserne det fint selv.

Mine bider riiiigtig meget i alting lige for tiden…de er også de her 20uger. De vil rigtig gerne bide i træ… Jeg har skilt nogle træ-tøjklemmer ad, og fjernet metal-dimsen…dem leger de med og bider i. Et råd fra deres opdrætter :slight_smile:

Desværre vil især Gwendo også riiigtig gerne bide i MIG :smiley:

Det er da en god ide Tine :smiley: tak for at du delte den, vil jeg straks prøve, måske ikke med klemmer, men med et par æble grene :slight_smile:

Jeg har nu samlet 3 tænder fra Aslan, da han er ved at skifte mælketænder ud med blivende tænder…jeg ved ikke hvor mange de normalt taber…måske har han slugt nogle af mælketænderne?
Jeg har kun 3…

Jeg har nu slet ikke opdaget at simba har skiftet tænder men mon ikke han har, han har ihvertfald ikke dobbelttænder nogen steder. Men han får også både oksekød og daggamle kyllinger så der nab de vel sagtens have siddet uden man har opdaget det eller ?

Hmmm… Lidt morsomt - Jeg TROR, at Cleo har dobbelt hjørnetænder i den ene side :wink: Det ser hvert fald sådan ud, for jeg skulle self. lige kigge da jeg så denne tråd…

Her kommer lige et billed - lidt utydeligt da hun ikke synes det er så vanvittigt morsomt, at jeg prøver at ta’ billed af hendes tænder og samtidig holde ende - But here goes nothing :wink:

Ja, sådan ser det ud… I den anden side er der kun én hjørnetand og det skal der vel egentlig også kun være ? Hvis det ikke var fordi jeg havde travlt da jeg så det, havde jeg lige kigget ved Sosori, da jeg ikke ved så meget om tænder, men ja :slight_smile:

Hvad siger i ? :slight_smile:

Det er normalt at der for en periode lige kommer dobbelt hjørnetænder ved tandskifte fra mælketænder til blive tænder, så hold blot øje med at den gamle hjørne tand falder ud af sig selv. Bliver den dog siddende og du synes at alle de andre tænder er skiftet, så slå et smut forbi dyrlæge og få det kigget på :slight_smile:

[QUOTE=GirlNation;702619]Hmmm… Lidt morsomt - Jeg TROR, at Cleo har dobbelt hjørnetænder i den ene side :wink: Det ser hvert fald sådan ud, for jeg skulle self. lige kigge da jeg så denne tråd…

Her kommer lige et billed - lidt utydeligt da hun ikke synes det er så vanvittigt morsomt, at jeg prøver at ta’ billed af hendes tænder og samtidig holde ende - But here goes nothing :wink:

Ja, sådan ser det ud… I den anden side er der kun én hjørnetand og det skal der vel egentlig også kun være ? Hvis det ikke var fordi jeg havde travlt da jeg så det, havde jeg lige kigget ved Sosori, da jeg ikke ved så meget om tænder, men ja :slight_smile:

Hvad siger i ? :)[/QUOTE]
Helt nøjagtig ser Aslan også ud - dobbelt hjørnetænder den ene side…

hvor er det sjovt :slight_smile: Jeg skal nok holde øje med hende :wink:

Her er Ivanhoe med dobbelte hjørnetænder - godt 5 måneder gammel.

Vi fandt for øvrigt heller ikke ret mange af hans mælketænder. De fleste var vel også så små, at de forsvandt i gulvtæppet…

Jeg prøvede at tage et billede af Aslan to hjørnetænder, meeeeeeeeeen måtte opgive. Han ville hellere lege med kameraet og synes ikke det var morsomt at jeg skulle rode i hans tænder - og jeg kunne ikke holde ham stille …:S

Ja, eller han har slugt dem. Det er vist heller ikke usædvanligt?