Tænk over det..brandfare med el-artikler

Pyha, jeg fik det helt dårligt forleden ved tanken om hvad der kunne være sket, og vil derfor fortælle det i håbet om, at nogen tager det ad notam hjemme hos sig selv :

Jeg skulle hen og passe nogen katte fordi ejeren skulle være væk i et par dage.

Ejeren tog afsted lørdag sidst på eftermiddagen og jeg tog så derhen søndag ved middagstid.

Og det var på høje tid, viste det sig.
Jeg opdagede nemlig at elkedlen var så varm, at den var tæt på at begynde nedsmeltning og lugtede ikke særlig godt.

Der var selvfølgelig ingen vand i den og selve kedlen var da også slukket på den knap der slår fra når vandet koger.

MEN LEDNINGEN SAD I KONTAKTEN, SOM VAR TÆNDT

Og det skal man altså lade være med på elkedler, kaffemaskiner o.s.v.

Fordi man ved aldrig om det sker, eller hvis det gør så hvornår, at et eller andet gør, at der sendes strøm ind i apparatet og der dannes så meget varme at det kan antænde.

Så derfor bør man aldrig lade sine elapparater være koblet til stikkontakten når man ikke er i hjemmet…eller om natten når man ligger og sover.
Ud af kontakten med ledningerne…

jeg har prøvet det samme - det er svine farligt så jeg kan kun tilslutte mig Felis advarsel… det samme gælder TVer og den slags…

og hvis det er upraktisk at tage stik ind og ud, så sæt dem i det mindste i en fordeler med tænd/sluk funktion - så er der det den der smelter … det har jeg prøvet og dem går der ikke ild i da de er isoleret på en anden måde… de stinker bare

jeg har alt el i hele lejligheden sat til disse fordelere som slukker for alle apparater med et klik… og det er næstbedste løsning ifht at tage ledningerne helt ud… og i næste måned håber jeg at få råd til at installere en ekstra sikring i lejligheden der slår alt fra ved for høj spænding… det gør den alm sikringsbox ikke - den slår fra ved overbelastning…

men jeg har prøvet at få 400 volt ud af alle mine stikkontakter til 220 - og det var godt nok ikke morsomt - alle elektriske apparater blev stegt - heldigvis var exen og jeg hjemme da det skete og satte et voltmeter på… og fik slukket for det meste i en fart inden der gik ild i vores

men naboens tv gik i brand…

Så jeg er meget enig med Felis!!! ud med ledningerne… eller i det mindste en stikdåse med tænd/sluk

Jeg hiver altid stikket ud af kontakten når jeg sover eller ikke er hjemme.

Er det ikke nok at slukke på kontakten i væggen ? :slight_smile:

Jeg er ikke sikker på der er nok, så derfor trækker jeg altid stikket ud af kontakten, så sker der i hvert fald ikke noget.

men jeg har prøvet at få 400 volt ud af alle mine stikkontakter til 220 - og det var godt nok ikke morsomt - alle elektriske apparater blev stegt - heldigvis var exen og jeg hjemme da det skete og satte et voltmeter på… og fik slukket for det meste i en fart inden der gik ild i vores

Puha, det har jeg også prøvet mens jeg boede på unikollegiet i Århus. Der røg et fjernsyn og en video - ja der kom bogstavelig talt røg ud af apparaterne. Jeg var meget glad for at jeg var hjemme da det skete og at min computer (med mit speciale) stod på mit specialekontor på uni.

Jeg tror jeg vil have sådan nogle fordelere som du nævner - det vil også spare på strømmen:)

Altså umiddelbart skulle man jo tro det, men jeg var på et brandslukningskursus for nogen år siden, og der sagde instruktøren (brandmand) altså, at det ikke var nok at slukke kontakten, for at være helt sikker skal ledningerne ud.

Jeg husker ikke den nøjagtige tekniske forklaring, men det er noget med hvordan fase- og nul ledningen i ledningsnettet vender.
For selv om det er ligegyldigt hvordan et stik vendes når det sættes i kontakten , (i modsætning til f.eks. et bilbatteri hvor plus og minus ikke må vendes forkert) så er der noget med at ledningerne kan vende så strømmen alligevel kan ryge med fasen ud igennem kontakten…

Vores elkedel bliver brugt så sjældent at den bliver taget ud af stik og sat væk igen hver gang den har været brugt.

Det meste af vores el sidder i strøm skinner som bliver slukket hver aften. Vores tv, anlæg osv bliver også slukket på kontakten når vi går i seng.

Det sparer jo også på strømmen, for selv om tv osv er på standby bruger de strøm.

Vær i øvrigt også opmærksom på at mobil ladere bruger også strøm selvom telefonen ikke sidder i.

[QUOTE=Felis;812447]
Jeg husker ikke den nøjagtige tekniske forklaring, men det er noget med hvordan fase- og nul ledningen i ledningsnettet vender.
For selv om det er ligegyldigt hvordan et stik vendes når det sættes i kontakten , (i modsætning til f.eks. et bilbatteri hvor plus og minus ikke må vendes forkert) så er der noget med at ledningerne kan vende så strømmen alligevel kan ryge med fasen ud igennem kontakten…[/QUOTE]
Hvad så med trebenede stik?
De kan jo i sagens natur kun vende på en måde? (Alle vores stik i væggene er beregnet til trebenede, men kan selvfølgelig også tilsluttes almindelige stik.)
Nej, jeg ved ikke ret meget om det, så bær over med mig :wink: