Tænker I over støj på helligdage?

Jeg er medlem af folkekirken, men er ikke praktiserende kristen … har det som de fleste, kommer kun i kirke til begravelser, dåb, bryllupper osv.
Prøver at være et godt menneske, mere fordi at sådan er jeg nu engang og ikke fordi biblen forskriver det.
Til det at være et godt menneske hører (i min verden), at tage hensyn til andre og derfor gik jeg i haven i går med larmende haveværktøj (hækkeklipper og græstrimmer), fordi i dag, pinsedag, giver man naboerne fri for denslags … troede jeg.
Lige nu går min nærmeste nabo rundt med sin græsslåmaskine og man skulle tro han var i gang med at trimme indkørslen (grus), sådan som det smælder og larmer :S
Jeg kan mærke at det støder mig, selv om jeg som sådan kan være ligeglad for jeg har ikke pinsegæster … men det er der nogle andre af naboerne kan jeg se, på mængden af biler ved husene.
Hvad gør I andre … tænker I over at det er helligdag og undlader at genere naboer med larm, eller er I ligeglade?

jeg er nøjagtig lige så betænksom som de er…så no…ikk’ en hattefis…larmer de til kl 3 ka’ jeg godt slå græs kl 5

Nej ikke mere end på andre dage. Dvs jeg undgår støj inden kl. 9 om formiddagen og efter kl. 18. Det er absolut ikke alle mine naboer der er lige hensynsfulde- og i en lejlighed på Nørrebro er de tæt på. Men jeg tager det hensyn, jeg gerne vil have andre tager til mig. Og så kan jeg i sjældne tilfælde bede dem om at dæmpe sig - sidst var da min nabo begyndte at slibe gulv ned kl. 00.30 om natten. Han havde “ikke lige opdaget” at det var sent… Jeg er i øvrigt ikke medlem af folkekirken, så jeg kan ikke vide, om jeg ville have det anderledes, hvis jeg var troende.

både og. i dag havde jeg ikke tænkt over at det var mere end en søndag :ups: så jeg ville opføre mig som jeg gør normalt om søndagen… ikke for tidligt og aldrig for sent!
i morgen er mandag, så der ville jeg dog være noget mere obs på det faktisk :slight_smile: fordi jeg der bemærker det er helligdag :slight_smile:

For mig er det lige meget hvilken dag det er, det der kan irriterer mig er ofte mere tidspunktet på dagen eller hvilken type larm det er (hvor svært kan det være at lære et barn, der går i skole at man ikke behøver trampe op og ned af metaltrapperne 10-20 gange på en dag?:argh:).
Men okay vi bor så også på et kollegie, hvor jeg ikke har indtryk af, at der er ret mange der bruger tid på religion og dem der gør, samles ofte i et fælleshusene på helligdage:)
Samtidig netop pga. vi bor, hvor vi gør ville jeg altid mene ro i et vidst omfang er vigtigere i januar og juni, hvor en stor del går til eksamen.

Vi har 3 rundt om os med små hunde og de Gør konstant og forpester det hele det kan få mit sind i kog

Jeg bor i lejlighed med have - der er naboerne tæt på.
I haven går jeg ikke i gang hvis fx en nabo sidder med gæster i haven.
Indendørs laver jeg ikke noget der larmer - støvsugning er altid midt på dagen…
Bliver lidt irriteret når overboen støvsuger kl 20 om aftenen (Og når han går det ved jeg i øvrigt at gutterne er på vej til gamer-aften el. lign. der kræver musik og sådan)

I øvrigt overholder jeg husordenen, der fx siger at vi ikke må bore efter kl 19 og om søndagen…

Her ude hvor hønsene har nummerplader på for at kunne finde hjem til hønsegården igen, larmer vi allesammen på livet løs. Så fræser Jimmy med sin havefræser, så har Boris gang i en motor (han er smed) og så har naboen havemand der larmer på livet løs, men i går gjorde vi det også lige i middagslur-tiden for vi brugte motorsav fordi misserne skulle have nye træfletninger. Ingen brokker sig for på landet larmer vi alle:hjertehop:
Jeg har en tese der siger…jo tættere folk er på hinanden desto mere generer de hverandre OG lader sig generer, jo mere på landet og jo længere der er imellem matriklerne desto mere gør vi bare hvad vi har lyst til
JUBLE, jeg elsker frisk luft og højt til himlen:rundtosset::blomst::high5:

En nabo længere nede ad vejen har en slags værksted, hvor han rigtig ofte har gang i det helt store maskineri. Som minimum en motorsav, men det lyder også tit, som om der er metal involveret. Noget vinkelsliberagtigt noget, måske. Det larmer så meget, at det er umuligt at have døre og vinduer til at stå åbne, og han var også i gang her i formiddags. Det finder jeg uacceptabelt. Ikke af religiøse årsager, men fordi det er dødhamrende irriterende, at man ikke engang kan regne med at have fred på de almindelige fridage.

Det er også irriterende, når folk slår græs, men det har jeg svært ved at finde gode argumenter for, at de ikke skulle have lov til :slight_smile: Bare det ikke er om aftenen. Men sådan et værksted, som nærmer sig noget industriagtigt - det burde slet ikke have lov at ligge i noget, der faktisk er et villakvarter.

[QUOTE=kamikaze;1243520]Jeg har en tese der siger…jo tættere folk er på hinanden desto mere generer de hverandre OG lader sig generer, jo mere på landet og jo længere der er imellem matriklerne desto mere gør vi bare hvad vi har lyst til
JUBLE, jeg elsker frisk luft og højt til himlen:rundtosset::blomst::high5:[/QUOTE]

Det tror jeg, du har helt ret i. Men jeg tror også, lyden på en helt anden måde bliver absorberet af den friske luft og den høje himmel :slight_smile:

Nej, ikke pga en helligdag (men nu kender jeg jo så også mine naboer). Vi forsøger dog altid at tage hensyn, så vi ikke larmer i tidsrummet 20-9, men har heldigvis ikke voldsomt lydt her eller naboer der har en meget anderledes døgnrytme end vores, så jeg tror det fungerer ganske fint for alle

Mit spørgsmål gik ikke ud på alm. hverdagsstøj, medmindre man bor på Lars Tyndskids mark, så er der støj fra naboer … det var larm man kunne planlægge sig ud af, på helligdage, jeg var nysgerrig efter at høre om.
God pinsedag derude :slight_smile:

Jeg holder ikke selv hviledagen hellig, men hvis jeg vidste, at min nabo var praktiserende kristen, ville jeg spørge vedkommende, og derefter selvfølgelig tage hensyn til deres ønsker i så vid udstrækning, det er muligt. Bare fordi jeg ikke selv er religiøs, bør man vel alligevel respektere andres tro. :slight_smile:

Og interessant nok fejrer Pinsen jo netop, at Jesu apostle (som i øvrigt var til fest på det tidspunkt) modtog evnen til at tale alverdens sprog og dermed kunne forkynde Jesu budskab til hele verden, så der findes vel ikke en bedre lejlighed til at tale med sine naboer om kristendommen og dens betydning? :thumbup:

[QUOTE=Cecilie;1243529]Jeg holder ikke selv hviledagen hellig, men hvis jeg vidste, at min nabo var praktiserende kristen, ville jeg spørge vedkommende, og derefter selvfølgelig tage hensyn til deres ønsker i så vid udstrækning, det er muligt. Bare fordi jeg ikke selv er religiøs, bør man vel alligevel respektere andres tro. :slight_smile:

Og interessant nok fejrer Pinsen jo netop, at Jesu apostle (som i øvrigt var til fest på det tidspunkt) modtog evnen til at tale alverdens sprog og dermed kunne forkynde Jesu budskab til hele verden, så der findes vel ikke en bedre lejlighed til at tale med sine naboer om kristendommen og dens betydning? :thumbup:[/QUOTE]

Dét vil jeg gerne have mig frabedt, altså at mine naboer henvender sig til mig for at tale om Kristendommen :thumbdown:

De er velkomne til at henvende sig for at tale om alt mulig andet - men religion/tro af enhver art er en privatsag, den skal man ikke belemre naboer med.

Jeg meldte mig ud af Folkekirken, da jeg var 18 og jeg er ateist, hvilket jeg jo ej heller underholder mine naboer med. :slight_smile:

Mht det oprindelige spm fra Hrönn: jeg udviser almindeligt hensyn til mine naboer, har ikke gang i larmende maskiner i weekend’er eller helligdage… Jeg er heldig, at jeg er omgivet af søde og ordentlige naboer, der også viser hensyn til andre. :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1243530]Dét vil jeg gerne have mig frabedt, altså at mine naboer henvender sig til mig for at tale om Kristendommen :thumbdown:

De er velkomne til at henvende sig for at tale om alt mulig andet - men religion/tro af enhver art er en privatsag, den skal man ikke belemre naboer med. [/QUOTE]

Nej, men vi taler jo da ikke om at folk skal øse deres hjerte ud hvis ikke de er interesseret i det. Men en høflig forespørgsel om de har brug for at man ikke støjer på helligdage kan enhver da vel klare at svare på :slight_smile: Resten af samtalen kommer jo da så an på hvad naboen selv lægger op til og hvor godt man kender vedkommende :slight_smile: (Her kender vi f.eks. vores naboer gennem 6 år rigtig godt, og taler om både stort og småt i livet, helt efter hvad vi selv har lyst til at dele)

Jeg følte mig voldsomt generet af folks larm, vindues kiggeri og generalle manglende hensynstagen til, at de ikke var de eneste som boede i området, da jeg boede på Vesterbrogade og det var en af grundene til vi købte hus på Lars Tyndskids og i dag fatter jeg ikke, at jeg har boet så tæt på andre :yikes: … bare tanken giver mig myrekryb …

Det er mit indtryk, at de fleste er inderligt ligeglad med, at det er helligdag og naboen måske har gæster … man er jo sig selv nærmest :argh:

Jeg er så aldrig blevet spurgt, om jeg har brug for, at naboer ikke støjer på helligdage, (jeg har heller ikke selv spurgt, fordi jeg ikke larmer) - der er ingen her der støjer - i hvertfald ikke noget jeg lægger mærke til. :slight_smile:

Jeg har gode naboer, fraflytningen er lav her i denne ende af vores vej, så vi har kendt hinanden i mange år og vi hjælper hinanden, hvor vi kan - senest har jeg hjulpet med “museforskrækkere” aka Sim-Sim’s efterladenskaber i et par redskabsskure. :rock:

Jeg tænker ikke nærmere over, at det er helligdag og ikke en “almindelig” søndag. Sandsynligheden for, at folk har gæster er IMO lige så stor på en almindelig søndag som på en helligdag og hvis det passer bedre ind i mine weekendplaner at støje om søndagen inden for et rimeligt tidsrum end om lørdagen inden for det samme tidsrum, så bliver det sådan :slight_smile: Jeg bor midt i et villakvarter og bortset fra bilstøj og hundegøen er det meget​ begrænset, hvad man hører. Faktisk kan her næsten blive FOR stille :slight_smile:

Jeg har på ingen måde - bortset fra i ferierne - mulighed for at få den slags fra hånden på hverdage og så er det altså sådan, det bliver :slight_smile: Det generer dog også kun mig, hvis andre støjer f.eks. fra kl. 7 lørdag morgen. Der synes jeg godt, man kan tage hensyn til, at langt de fleste starter deres dag lidt senere i weekenden :slight_smile:

Den slags kan du i den grad få håret blæst på plads over herinde :wink: Been there, done that!
Bortset fra det så nærmest forventer jeg at folk larmer lidt mere i haven på fridage, uanset om det er helligdage eller almindelige lørdage. Det er jo der de fleste har fri, så det er vel der de bedst har tid til at gå og rode med ting, der larmer…

Jeg kan se at der ikke er andre end jeg, der er vokset op med at på helligdage, holder man ro og orden :slight_smile:
Nåh, men så ved jeg til en anden gang … hvis jeg får lyst til at klippe min hæk, eller gå i gang med at fælde træer 1. juledag, er der ikke en sjæl der vil løfte et øjebryn